مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   القيادة فن و ذوق (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=180)
-   -   اية الفرق بي قيادة المانول والاتوماتيك ؟ (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=79376)

waleed_d82 17-03-2012 11:07 AM

رد: اية الفرق بي قيادة المانول والاتوماتيك ؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة screamseko (المشاركة 634653)
وانا اللي قعدت ادردش معاك كل ده مقولتليش خد جناح حتي ماشي ياعم ماشي سهله:pty:

لا يا باشا هوا انا اقدر انت مش حتتغدي فراخ بس انا بقي عازمك علي فراخ ومكرونه وكمان حتحلي بجاتوه :Wkiss5:

:10CC26~164::10CC26~164:
SPAGETY SPAGETY
:12C186~161: :12C186~161:

waleed_d82 17-03-2012 12:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa (المشاركة 634675)
انا كن زيك طول عمرى بسوق مانيوال وكنت خايف من الاتو خاصة ان عربيتى ستيب ترونيك وكنت حاسس انه شىء خزعبلى مربك بس فى الحقيقه الموضوع مخادش اكتر من ساعة للتاقلم
المهم انك تبداء فى مكان فاضى تاخد على العربيه وتاخد بالك انك متستخدمش رجلك الشمال خالص
فيه طريقة ظريفة للموضوع ده انك تقعد وتتنى رجلك الشمال تحتيك :) يعنى كانك حاطط رجل على رجل بس الشمال تحت اليمين وممكن ترفع رجلك الشمال خالص على الكرسى الى انت قاعد عليه وتقعد عليها برجلك اليمين (( تكلبشها يعنى )) ده فى الحالات الصعبة للناس اللى مبتعرفش تنسى بسهولة رجلها الشمال MADDRIVE

واخيراً اختم بمقولة الشاعر العظيم

اين دجاجتى :10F925~165:

فعلا اسال مجرب وموضوع اني مستخدمش رجلي الشمال تمام بس هوا عموما في الاوتوماتيك مش بستخد رجلي الشمال للفرامل ولا زي المانيول اليمين بنزين وفرامل ؟ :shyy:
متقلقك الغدا علي النار :10F925~165:

screamseko 17-03-2012 01:45 PM

تسلم يا كبييير
وبالنسبه يابو نورا الرجل الشمال دي كانت حتوديني في داهيه والله
طول عمري بسوق مانوال
ويوم كان عندي فرح ومكانش عنده غير اوتو
اجرت واحده واتعاملت عادي لاني كنت عارفها نظريا

بس حتة اني انسي ان رجلي الشمال مالهاش استخدام دي فعقلي مكانش متقبلها نهائي
فكنت كل مطب حهدي فيه
الاقي رجلي الشمال افتكرت ان في دبرياج ووالاقيها عالفرامل والدواسه عالارض والعربيه بتزحف
ابص الاقي رجليا الاتنين عالفرامل متخيل الضغطه كانت بتبقي ازاي
عملتها بتاع 3 مرات والحمد لله مكانش ورايا حد لغاية معقلي بدا يستوعب :10FEE3~1106:

AbOnOrA 17-03-2012 02:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed_d82 (المشاركة 634957)
فعلا اسال مجرب وموضوع اني مستخدمش رجلي الشمال تمام بس هوا عموما في الاوتوماتيك مش بستخد رجلي الشمال للفرامل ولا زي المانيول اليمين بنزين وفرامل ؟ :shyy:
متقلقك الغدا علي النار :10F925~165:

الشمال اتعملت علشان الدبرياج طالما مفيش دبرياج يبقى مفيش رجل شمال وده للاتى
- اولاً مش هتحتاج تستخدم الاتنين مع بعض الفرامل والبنزين فطبيعى رجل واحدة كفايه للاتنين

- ثانياً الرجل الشمال بطبيعتها تقيله وغشيمة وبالتالى استخدامها للفرامل هيخليك تقفش فرامل للاخر وده كارثة طبعاً لكن استخدامها فى الدبرياج مناسب جداً لان دايما مطلوب تكبس دبرياج للاخر زى ما حكى اخى
screamseko

jemy_tnt 17-03-2012 06:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa (المشاركة 634675)
انا كن زيك طول عمرى بسوق مانيوال وكنت خايف من الاتو خاصة ان عربيتى ستيب ترونيك وكنت حاسس انه شىء خزعبلى مربك بس فى الحقيقه الموضوع مخادش اكتر من ساعة للتاقلم
المهم انك تبداء فى مكان فاضى تاخد على العربيه وتاخد بالك انك متستخدمش رجلك الشمال خالص
فيه طريقة ظريفة للموضوع ده انك تقعد وتتنى رجلك الشمال تحتيك :) يعنى كانك حاطط رجل على رجل بس الشمال تحت اليمين وممكن ترفع رجلك الشمال خالص على الكرسى الى انت قاعد عليه وتقعد عليها برجلك اليمين (( تكلبشها يعنى )) ده فى الحالات الصعبة للناس اللى مبتعرفش تنسى بسهولة رجلها الشمال MADDRIVE

واخيراً اختم بمقولة الشاعر العظيم

اين دجاجتى :10F925~165:

معلش بعد اذن صاحب الموضوع بس انا فعلا عاوز اعرف ليه الاوتوماتك لازم رجل واحده و مينفعش استخدم الشمال عشان انا معايا اوتوماتك و بسوقها برجلى الاتنين يمين بنزين و شمال فرامل و مش بعرف استخدم رجل واحده مش بلحق الفرامل بسرعه و ناس كتير بتقولى كده غلط بس محدش بيقول ليه كلو بيقول رجل واحده و بس من غير ليه
فيا ريت حد يجاوبنى ليه ؟

الساعة الآن 10:24 AM.