مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   مكافحة سرقة السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=193)
-   -   تتبع خط سير سياراتك "المكان والساعة والتاريخ" باستخدام موبايلك!!!! (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=68312)

Felefel Ahmed 02-03-2012 02:48 AM

رد: تتبع خط سير سياراتك "المكان والساعة والتاريخ" باستخدام موبايلك!!!!

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tonsy1979 (المشاركة 625712)
ده يبقى واحد فقرى موووووت :F_14WA~16[1]:

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو الشوق كاديلك (المشاركة 625720)
ههههههههههههههههههههههههه هههه:10FEE3~144::10FEE3~1 44::10FEE3~144:
والله موضوع ان الموبيل يفصل شحن جات في بالي وانا بشوف الموضوع ، وبصراحة مقدرتش اتخيل ايه اللي هيحصلي لو الموقف ده حصل معايا

حسيت اني ممكن اتشل عشان موبيلي فصل شحن ، مش عشان عربيتي اتسرقت
و اعيش حياتي مشلول عشان موبيلي فصل شحن ههههههههههههههههههههههههه هه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة screamseko (المشاركة 625752)
انا جربت الحوار ده دلوقتي بس مبدئيا الحوار ده لازم الجهاز يبقي فيه جي بي اس
عشان كده بيقول البلاك بيري والاي فون وبعض اجهزة النوكيا والاجهزه اللي فيها جي بي اس

انا جربته دلوقتي علي نوكيا 5800 عشان فيه جي بي اس واشتغل تمام ومش شغال علي النت يعني بيسحب جي بي اس بس اعتقد
والبلاك بيري اشتغل برضه
هي فكره البرنامج انه بتضيف صحابك وتشوفهم فين وتبقي قايمة اصدقائك علي تليفونك باماكنهم دلوقتي
وتطبيقها علي حوار العربيه دي حلو مش وحش بس في اكتر من حاجه ان الجي بي اس بيسحب شحن جامد من التليفون يعني التليفون اخره ساعتين مثلا ويفصل وحتضطر انك تفضل موصله علي الشاحن وتصحي الصبح تلاقي البطاريه نايمه :D
وتاني حاجه ان مفيش حد حيبقي معاه تليفون فيه جي بي اس عشان يرميه في العربيه يعني :D
تالت حاجه انه علي حسب الجو بقي يعني هنا في اسكندريه السحب علي طول الله ينور فاكيد حيبقي الجي بي اس مش فعال معظم الوقت او علي حسب الظروف

مش عارف والله هو الحوار حلو بس مش عارف التطبيق السليم ليه ممكن يكون ازاي:fun_36_3_11[1]:

هاهاهاههاهاها
سلام عليكم يا شباب
ممكن تتعمل وصله من موجب البطاريه (مش من عند الطرش , ناخد شكه من السلك الرئيسي علشان ميبنش) ونوصبها بشاحن 12V وعلي الموبايل
ال GPS موجود فى موبيلات بالهبل ورخيصه (لو تفتكرو ال N95 ان اسمع ان سعره مستعمل رخيص أوي ) وفيه موبيلات اندرويد مليه السوق بأسعار رخيصه أوي
علشان تحسب وتقرر التكلفه غاليه ولا لآ قارنها بسعر عربيتك وده رآيي

Toyota Corolla 02-03-2012 02:52 AM

شكرا جدا على الالفكرة الرائعة ديه بس أنا عايز أعرف هو النظام الى حضرتك مشترك فيه من موبينيل اللى ب10 فى الشهر ده بيديلك كام ميجا ؟؟

Felefel Ahmed 02-03-2012 03:15 AM

سلام عليكم
ال GPS ملهوش علاقه بالانترنت
الأنترنت Google بيدخل عليه علشان يحمل الخريطه بس (طبعا انت تنزل الخريطه Save علي الموبايل ) وأعتقد مش متأكد ان ممكن تقفل النت خالص وتفتح ال GPS وهتطلع خريطه فاضيه

elbaz45 02-03-2012 05:44 PM

يا جماعة !!!!!!!!!!
الموضوع ملوش علاقة بال GPS خالص.
ده نظام بيحدد مكان الموبايل عن طريق ابراج المحمول فقط
وعيبه انه مش دقيق .......
والدليل على كده ان انا جربته على موبايلى NOKIA 5530 XM وللعلم موبايلى مفيش فيه GPS اصلا ومع ذلك شغلت عليه google latitude وعملت بعد كده join latitude وسايبه مفتوح على الموبايل وكل شوية اخش على النت من الاب توب على google الاقيه بيحدد مكان الموبايل فعلا بس مرت تصيب و100 تخيب.
حبة يحدد المكان صح وحبة يبعد شوية وشويتين والاقيه شطح جامد وجابنى فى منطقة بعيد جدا وده بيأكد انه مش بيستخدم ال GPS لان ال GPS دقته عالية جدا
هذا والله اعلى واعلم.

mazo.hero 23-09-2012 02:45 PM

تسلم ايدك انت خسارة في البلد
ما شاء الله

الساعة الآن 05:32 AM.