مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Hyundai هيونداى (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=37)
-   -   ألحقونى قبل ما جوزى يرجع فى كلامه (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=18010)

zain2007 02-01-2010 08:49 PM

رد: ألحقونى قبل ما جوزى يرجع فى كلامه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oceanboy425 (المشاركة 118717)
الحمد لله ربنا وفقك للون المناسب واحلى حاجة فية انة حريمى

الله ينور عليكى ويزيدك ايمان ويجعلة فى ميزان حسناتك

أشكرك من كل قلبى على ذوقك

وأدعيلى بالله عليك لأنى متوتره جدا وأعصابى زفت

horas3000 02-01-2010 10:22 PM

الف مبروك و ربنا يبارك لك فيها

بالنسبة للشرط الثالث انا شايف ان مفيهوش اي ضرر
لان في التقسيط الاسلامي الدفع بدري لا يلغي الفوائد او "هامش الربح" حسب التسمية الاسلامية لان التقسيط الاسلامي مفيهوش حاجة اسمها فوائد
و في الحالة دي دفع اي مبلغ مقدما ما فيهوش اي ميزة الا انك تخلصي من الالتزام بدري و في الحالة دي زي ما قال الاعضاء حوشي و ادفعي قسط سنة مرة واحدة لو تحبي

Dr. Bolbolan 02-01-2010 10:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zain2007 (المشاركة 118721)
أشكرك من كل قلبى على ذوقك

وأدعيلى بالله عليك لأنى متوتره جدا وأعصابى زفت

لآ لآ لآ التوتر والآعصاب اللى زى ...... ماتنفعش فى الحالات دى ! هى مجرد سياره زيها زى أى كنبه فى البيت

ولو لك نصيب فيها ح تكون لك ! و عاوزه أعصاب هاديه علشان سياره سريعه و ممكن تسرق القائد بسهوله !

يعنى أنا قدتها مره واحده فى حياتى و كانت مانيوال أنا خفت من سرعتها و خفتها بالرغم من خبرتى الطويله

فى قيادة كل أنواع السيارات ! وخللى بالك ح يكون معاكى أولادك ! فأنصحك بالهدوء و التروى وبلاش الرجل

التقيله على الآقل فى الآول لغاية ما تخدى على مقاساتها و حساسية موتورها و سحبها ! علشان كده قلت لك يفضل

الآوتوماتيك علشان بيخللى تركيز السائق أسهل و أفضل و بدون تفكير فى النقله الجايه ولخبطة الرجلين !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

zain2007 03-01-2010 02:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة horas3000 (المشاركة 118754)
الف مبروك و ربنا يبارك لك فيها

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة horas3000 (المشاركة 118754)

بالنسبة للشرط الثالث انا شايف ان مفيهوش اي ضرر
لان في التقسيط الاسلامي الدفع بدري لا يلغي الفوائد او "هامش الربح" حسب التسمية الاسلامية لان التقسيط الاسلامي مفيهوش حاجة اسمها فوائد
و في الحالة دي دفع اي مبلغ مقدما ما فيهوش اي ميزة الا انك تخلصي من الالتزام بدري و في الحالة دي زي ما قال الاعضاء حوشي و ادفعي قسط سنة مرة واحدة لو تحبي

بالظبط كده ده هدفى انى أخلص بدرى على قد ما ربنا ييسر جزاك الله كل خير وربنا يبارك فى عمرك

zain2007 03-01-2010 02:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan (المشاركة 118761)
لآ لآ لآ التوتر والآعصاب اللى زى ...... ماتنفعش فى الحالات دى ! هى مجرد سياره زيها زى أى كنبه فى البيت

ولو لك نصيب فيها ح تكون لك ! و عاوزه أعصاب هاديه علشان سياره سريعه و ممكن تسرق القائد بسهوله !

يعنى أنا قدتها مره واحده فى حياتى و كانت مانيوال أنا خفت من سرعتها و خفتها بالرغم من خبرتى الطويله

فى قيادة كل أنواع السيارات ! وخللى بالك ح يكون معاكى أولادك ! فأنصحك بالهدوء و التروى وبلاش الرجل

التقيله على الآقل فى الآول لغاية ما تخدى على مقاساتها و حساسية موتورها و سحبها ! علشان كده قلت لك يفضل

الآوتوماتيك علشان بيخللى تركيز السائق أسهل و أفضل و بدون تفكير فى النقله الجايه ولخبطة الرجلين !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

تصدق بالله انا قبل كده من حوالى سنتين صممت وقولت لجوزى عاوزه عربيه وأصريت على واحده معينه كنت وقتها هاجيبها مستعمله وشوفتها وركبتها وجربتها وكله تمام ورجعنا للراجل عشان ندفع ونمضى العقود
فالراجل بيقولى بطاقتك لو سمحتى عشان نكتب العقد روحت باصه لجوزى وقولتله مش عاوزاها الراجل بقى مذهول ولما روحنا قولت لجوزى مش عاوزه عربيات خالص وجاتلى سدة نفس لمدة السنتين دول

الخوف أنى النهارده طول اليوم كل ما الميعاد يقرب أحس بنفس الاعراض خايفه ونفسى مسدوده عنها بس جوزى موصر لدرجة انه قالى خلاص براحتك أنا كده كده هانزل أجيبها حبيتى تاخديها اوك ما حبيتيش انتى الخسرانه
خايفه مووووت من المسؤليه والسواقه والاولاد معايا مع أنى سوقت بيهم مليون مره وأكثر من نوع عربيه ومن ضمنهم أكسنت بس موديل 2000

أدعيلى ربنا يعدى الكام يوم دول على خير

الساعة الآن 10:24 PM.