مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   استراحة مصر موتورز (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=9)
-   -   موضوع يهتم بإستفسارات الأعضاء عن فواتير الكهرباءوشركات التوزيع (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=4327)

Romeeoo 19-07-2009 03:33 PM

رد: موضوع يهتم بإستفسارات الأعضاء عن فواتير الكهرباءوشركات التوزيع

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Xirox1313 (المشاركة 60848)
كتر خيرك يا باشا على مجهودك القيم
كان عندي إستفسار .. هل من المنطقي إني أدفع حوالي 80 جنيه شهرياً مع العلم إني معنديش تكييف أو سخان كهرباء وكل الأجهزة إللي ممكن تكون بتسحب كهرباء عندي هي: ثلاجة و Deep Freezer و 2 TV وغسالة ملابس أتوماتيكية وغسالة أطباق و PC وخلاف ذلك فإن معظم الإضاءة في المنزل يستخدم فيها ما يسمى بالمصابيح الموفرة (ولا موفرة ولا حاجة).
فما تعليق سيادتك على ذلك؟

الحاجات اللى بالأحمر دى هيا اللى ممكن تستهلك منك كهرباء بس حسب معدل تشغيلها شهريا طبعا

جرب حضرتك تستخدم البرنامج اللى فى مرفقات اول مشاركه وياريت تقرأ الموضوع كله

بالنسبة للمض الموفرة فاللمض دى ماينفعش تشغلها وتطفيها بمعدل تكرار عالى والا مش حاتبقى موفرة خالص لو حاتنورها وتطفيها كمان دقيقة يبقا ماتولهعاش احسن اللمض دى موفرة فى مدى التشغيل الطويل نسبيا بالمثل الشاشات سواء كان تى فى او كمبيوتر الحاجات دى الطاقة الازمة لتشغيلها فى البدايه كبيرة ولكن تكلفة استمرار تشغيلها منخفضه نسبيا

Xirox1313 20-07-2009 09:08 AM

شكراً على الإفادة
طبعاً الثلاجات دي شغالة على طول بينما الغسالات فحسب طول البرنامج ومش يومياً أما التليفزيونات والكمبيوتر ففترات طويلة في اليوم.
وعلى فكرة أنا كنت طلبت معايرة العداد فجاؤا في يوم ما كنتش موجود فيه وقالوا لي بعد كده أنهم لقوا كله تمام! وما زال الإستهلاك كما هو.
وقد كان الإستهلاك منذ بضعة سنوات أقل من 40 جنيه في الشهر مع نفس الغسالات والثلاجة وأحد التليفيزيونات والكمبيوتر (وأسعار الكهرباء القديمة) وبدون لمبات موفرة. وأهم الأشياء إللي زادت هي التليفزيون الآخر منذ سنتين ثم الـ Deep Freezer من شهرين مع ملاحظة أن الفاتورة بلغت الـ 80 عدة مرات قبل شراءه.

Romeeoo 20-07-2009 05:04 PM

جرب حضرتك تستخدم البرنامج اللى فى مرفقات اول مشاركه وياريت تقرأ الموضوع كله وده عشان تعرف ان الإستهلاك بيتحسب على اساس فرق قراءة العداد

tamera 11-08-2009 12:55 PM

مشكور سيادتك على المعلومات المفيدة..
وعندي سؤالين..
حاليا في العمارة بنقوم بتركيب مصعد.. والعمارة بها عداد عادي ولكن المصعد هايحتاج عداد 3 فاز
السؤال الأول هل يمكن تركيب عداد مستقل للمصعد ام انه لابد من رفع العداد القديم واستبداله بالعداد 3 فاز؟
السؤال الثاني: كم مصاريف او رسوم تركيب العداد 3 فاز؟
ولك جزيل الشكر

Romeeoo 11-08-2009 03:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamera (المشاركة 67061)
مشكور سيادتك على المعلومات المفيدة..
وعندي سؤالين..
حاليا في العمارة بنقوم بتركيب مصعد.. والعمارة بها عداد عادي ولكن المصعد هايحتاج عداد 3 فاز
السؤال الأول هل يمكن تركيب عداد مستقل للمصعد ام انه لابد من رفع العداد القديم واستبداله بالعداد 3 فاز؟
السؤال الثاني: كم مصاريف او رسوم تركيب العداد 3 فاز؟
ولك جزيل الشكر

انا دلؤتى مش فاهم هيا ازاى العمارة كلها ع عداد واحد؟

ماعلينا
طبعا الأفضل انك تركب عداد مستقل للمصعد وبتروح الشركة وتيجى لجنه تعاين المكان وتعملك مقايسه لتوصيل التيار للمصعد على حسب المساحة للمكان غالبا بتبقا 10 حصان لو المصعد كبير فالمقايسة التقريبية 10 حصان ×250ج =2500 تقريبا طبعا دى نتيجة من دماغى من غير معاينه

الساعة الآن 08:04 AM.