مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   تجارب اﻷعضاء (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=178)
-   -   حل عملى واقتصادى لمشكلة انقطاع النور (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=114739)

ahmed_eng2001 10-06-2013 12:03 PM

رد: حل عملى واقتصادى لمشكلة انقطاع النور

موضوع جيد جدا ..... و فى اطار البحث عن حلول عملية .. و بعيدا عن الشكوى

انا كنت مهتم بموضوعك عن يوم 21/12/2012 .. و بالفعل تم تجهيز الادوية و الاكل المعلب و بقية الحاجات الضرورية ... و انا سايبهم فى البيت للطوارئ .. دى حاجات مش حتخسر .. و اكيد ححتاجها فى يوم من الايام

المشكلة فى وسيلة توليد الكهرباء ... فكرت اشترى مولد كهرباء ... وجدت الموجود فى السوق صغير و صينى .... و ده سعره معقول
او هوندا و ده غالى
او يا باشا ..... مولد ديزل وده حجمه ضخم و سعره غالى و الديزل اغلى
انا كان نفسى اركب المصدر ده على البيت كله ..... بس اكتشفت ان ده محتاج على الاقل مولد 30 كيلو وات ... و ده سعره بيبدأ من 30 الف جنيه مصرى
الحل المعقول الان فى استخدام البطاريات و المحولات زى ما حضرتك ذكرت ... او الواح الطاقة الشمسية
ياريت حضرتك تشرحلنا شوية عن موضوع الطاقة الشمسية

ahmed_eng2001 10-06-2013 12:04 PM

موضوع جيد جدا ..... و فى اطار البحث عن حلول عملية .. و بعيدا عن الشكوى

انا كنت مهتم بموضوعك عن يوم 21/12/2012 .. و بالفعل تم تجهيز الادوية و الاكل المعلب و بقية الحاجات الضرورية ... و انا سايبهم فى البيت للطوارئ .. دى حاجات مش حتخسر .. و اكيد ححتاجها فى يوم من الايام

المشكلة فى وسيلة توليد الكهرباء ... فكرت اشترى مولد كهرباء ... وجدت الموجود فى السوق صغير و صينى .... و ده سعره معقول
او هوندا و ده غالى
او يا باشا ..... مولد ديزل وده حجمه ضخم و سعره غالى و الديزل اغلى
انا كان نفسى اركب المصدر ده على البيت كله ..... بس اكتشفت ان ده محتاج على الاقل مولد 30 كيلو وات ... و ده سعره بيبدأ من 30 الف جنيه مصرى
الحل المعقول الان فى استخدام البطاريات و المحولات زى ما حضرتك ذكرت ... او الواح الطاقة الشمسية
ياريت حضرتك تشرحلنا شوية عن موضوع الطاقة الشمسية

mmsobhi 10-06-2013 05:33 PM

موضوع جميل وعملى بس عايز اعرف الشاحن والمحول بيتباعوا فين

AbOnOrA 10-06-2013 08:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة atgps (المشاركة 892956)
أنا كنت سألت على سعر الـ 800 وات مش الـ 1000 وات للأسف على أساس انه كان وزنه خفيف حوالى 2 كجم أو أقل وسعره كان حوالى 520 جنيه مصرى + شحن حوالى 400 أو 450 جنيه + جمارك حوالى 300 أو 400 جنيه = اجمالى حوالى 1300 الى 1400 جنيه !!! ده على أساس ان الشحن بالدى اتش ال وليس مع أى أشياء آخرى.
ولكن لو كان أكثر من جهاز فالسعر سيكون فى حدود 1000 الى 1100 جنيه ولك المقارنه

لا اعتقد ان كدة حضرتك ممكن تجيبة ارخص بكتير بالاسعار ديه عن البدائل اللى هنا لو كدة نستنى شهرين مفيش مشكلة :)

AbOnOrA 10-06-2013 08:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmsobhi (المشاركة 893371)
موضوع جميل وعملى بس عايز اعرف الشاحن والمحول بيتباعوا فين

نورت التوبيك

الحاجات ديه زى ما شرحت فوق فيه منها بيتباع عن طريق موقع souq وفيه حاجات عند النخيلى فى باب اللوق واعتقد ممكن تلاقى فى العتبه وشارع بورسعيد وممكن اى حد جاى من بره يجبهلوك

الساعة الآن 05:43 PM.