مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   بيجو PEUGEOT (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=17)
-   -   سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=39848)

waeladel282 28-03-2012 03:16 AM

رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moh_sadek (المشاركة 640734)
بعد ائذنك يا باشمهندس .. انا كنت عايز اشتري بيجو 307 او 308 مستعمل - و انا الحقيقة مليش سابق تجربة مع البيجو بشكل عام - و معروض عليا 308 موديل السنة اللي فاتت هاي لاين و عاملة عشرين الف .. دلوقتي في ناس حذرتني من اسعار قطع الغيار بتاعتها مقارنة بال 307 و اتقالي انها غالية فعلا .. وفي نفس الوقت انا كنت قريت مشاركة لحضرتك في نفس الموضوع ده بتقول فيها ان ال307 فيها عيب الفتيس الاوتوماتيك متكرر .. فهل ده موجود في ال 308 برضو و لا لأ و هل الفرق كبير في اسعار قطع الغيار زي ماتقالي بين الموديلين ( بعيدا عن الفوانيس لاني عارف ان السعر تقريبا الضعف ) ؟
و لو العربية المعروضة عليا دي نضيفة و حالتها كويسة يبقى السعر في حدود كام ؟

بعتذر على الاطالة و جزاكم الله خيرا

انا مستنى نفس الرد على نفس السؤال , وسؤالى تحديدا على البانوراما sw

m.e.y 29-03-2012 12:54 AM

استاذ هيثم معلش انا اخونا الكبير وبنتقل عليك

انا عايز أسألك على حاجة العربية 406 موديل 2002

العربية سواء مشيت صبح ليل صيف شتا حر برد

الحرارة لازم توصل للـ 90 بالظبط والحمدلله بتقف على كدا

فا هل دى الحرارة العادية ومفيش منها خوف ولا كدا تقلق ؟؟

وهل احطلها مياة كل فترة معينة ولا وضعها ايه ؟؟

hisam2010 29-03-2012 02:01 PM

اقتباس:

بعد ائذنك يا باشمهندس .. انا كنت عايز اشتري بيجو 307 او 308 مستعمل - و انا الحقيقة مليش سابق تجربة مع البيجو بشكل عام - و معروض عليا 308 موديل السنة اللي فاتت هاي لاين و عاملة عشرين الف .. دلوقتي في ناس حذرتني من اسعار قطع الغيار بتاعتها مقارنة بال 307 و اتقالي انها غالية فعلا .. وفي نفس الوقت انا كنت قريت مشاركة لحضرتك في نفس الموضوع ده بتقول فيها ان ال307 فيها عيب الفتيس الاوتوماتيك متكرر .. فهل ده موجود في ال 308 برضو و لا لأ و هل الفرق كبير في اسعار قطع الغيار زي ماتقالي بين الموديلين ( بعيدا عن الفوانيس لاني عارف ان السعر تقريبا الضعف ) ؟

اولا 308 عربية جيده جدا ومفهاش اى مشاكل والفتيس بتاعها جيد ...
اما بالنسبة لسعرها مستعمل طبعا على حسب حالتها وعلى حسب البائع والمشترى بس هى غالبا من 90 الف جنيه الى 105 جنية مصرى

hisam2010 29-03-2012 02:14 PM

اقتباس:

اولا:-
308 عربية جيده جدا ومفهاش اى مشاكل والفتيس بتاعها جيد ...
ثانيا:-
اما بالنسبة لسعرها مستعمل طبعا على حسب حالتها وعلى حسب البائع والمشترى بس هى غالبا من 90 الف جنيه الى 105 جنية مصرى
ثالثا:-
قطع الغيار اسعالاها اعلى نسبيا من ال 307 لكن لو قرنتها بالاوربى عامة هتلاقى الاسعار معقولة يعنى مثلا تيل فرامل امامى أصلى 600 جنيه وكمان فى قطع غيار اوربى مش اصلى بس كويسة جدا وهكذا

hisam2010 29-03-2012 02:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_zamalek7 (المشاركة 641828)
معلش يا بشمهندس هنتعب حضرتك ياريت حضرتك لو تكتب اسعار قطع غيار البيجو 307 فى التوكيل وتركيبها المصنعيه بتبقى كام عشان نعرف انا ساعات كتير اشترى اجه من بره القاهامفيش فرق كبير بينها وبين التوكيل

تحـــت أمــرك ahmed.....
بس طبعا حضرتك عارف ان قطع الغيار كتير جدا هكتب ايه ولا ايه وبعدين يفضل لو فى اى سؤال بخصوص المصنعيات واسعار قطع الغيار تكون هاتفيا وتحت امرك فى اى وقت

الساعة الآن 04:43 PM.