مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   مقارنات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=174)
-   -   محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=82946)

برنس الليالي 04-06-2013 08:25 PM

رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

اهلاً بعودتك استاذنا الغالي ..
انا كنت محتاج استشير حضرتك في شئ بسيط
مين افضل في السفر (الراحة) والمميزات وعيوب كلٍ منهم
نيو سيراتو ولا إلنترا اعلى الفئات موديلات 2013

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Adham mh (المشاركة 891202)
انا محتار بين فيرنا ورينو لوجان و bmw 520i موديل 1990 وارجو الرد

وشكرااااااااااااا

هي الوجان الاوتوماتيك سعرها حوالي 95 الف لو حتجيبها جديدة ..
انا من رأيي تكمل عليهم كمان 4 الاف جنيه وتجيب بيكانتو (اعلى فئة)
والسبب هو ان البيكانتو فيها وسائد هوائية ليك وللراكب الامامي وفرامل مانعة الإنزلاق ABD ومانع ادارة المحرك وطي كهربائي للمرايات وتحكم الراديو و السى دى من عجلة القيادة وليدات امامي وخلفي لتحسين شكلها اكتر واكتر وفتحة سقف كهربائية وضبط ارتفاع كرسي السائق وبالنسبالي شكلها اجمل بكتير من اللوجان والفيرنا خصوصاً لو لونها ابيض وللعلم كل الميزات دي موجودة في اعلى فئة من البيكانتو ومش موجودة في اللوجان وكمان انصحك متجبش البي ام اللي حضرتك بتقول عليها لأنها مستخدمة بقالها حوالي 23 سنة يعني مهلوكة على الآخر ومنصحكش بيها مش عشان بي ام يبقى خارقة لأ خالص دي من قديم الأزل والجديد يكسب ومنصحكش بأي عربية بي ام اقل من موديل 2007 او 2006 وشوف بردو رأي الاخوى

ytarazan2013 04-06-2013 10:52 PM

رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

انا محتار مابين الرينو 19 و الرينبو و الاوبتيما يا ريت انا معايا فى حدود 25 الف و مدرس فى مافظةفى الاقاليم

محمد اشرف 04-06-2013 11:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Adham mh (المشاركة 891202)
انا محتار بين فيرنا ورينو لوجان و bmw 520i موديل 1990 وارجو الرد

وشكرااااااااااااا

انا رايي نستبعد البى ام لانك دخلت فى المقارنه عربيات حديثه فازاى تجيب عربيه بقالها 23 سنه بتمشى وتشتغل مهما كانت الماركه بتعتها وتصنيعها فهنستبعد البى ام المقارنه دلوقتى ما بين الفيرنا والوجان من حيث الكماليات الزجان حلوه وبنفس سعر الفيرنا او ارخص بس انا بقارن ما بينهم لو مستعمل لو زيرو يكون الوجان اغلى شويه بس عربيه فيها كماليات اعلى مثل فيها مالتى فانكشن وفيها بلوتوث و4زجاج كهرباء ودى مش موجوده غير فى اعلى فئه فى الفيرنا وحجات ثانيه كتير فانا رايي الوجان احسن اتكل على الله وهتها :pod_of_gold:

محمد اشرف 04-06-2013 11:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة برنس الليالي (المشاركة 891208)
اهلاً بعودتك استاذنا الغالي ..
انا كنت محتاج استشير حضرتك في شئ بسيط
مين افضل في السفر (الراحة) والمميزات وعيوب كلٍ منهم
نيو سيراتو ولا إلنترا اعلى الفئات موديلات 2013

هي الوجان الاوتوماتيك سعرها حوالي 95 الف لو حتجيبها جديدة ..
انا من رأيي تكمل عليهم كمان 4 الاف جنيه وتجيب بيكانتو (اعلى فئة)
والسبب هو ان البيكانتو فيها وسائد هوائية ليك وللراكب الامامي وفرامل مانعة الإنزلاق ABD ومانع ادارة المحرك وطي كهربائي للمرايات وتحكم الراديو و السى دى من عجلة القيادة وليدات امامي وخلفي لتحسين شكلها اكتر واكتر وفتحة سقف كهربائية وضبط ارتفاع كرسي السائق وبالنسبالي شكلها اجمل بكتير من اللوجان والفيرنا خصوصاً لو لونها ابيض وللعلم كل الميزات دي موجودة في اعلى فئة من البيكانتو ومش موجودة في اللوجان وكمان انصحك متجبش البي ام اللي حضرتك بتقول عليها لأنها مستخدمة بقالها حوالي 23 سنة يعني مهلوكة على الآخر ومنصحكش بيها مش عشان بي ام يبقى خارقة لأ خالص دي من قديم الأزل والجديد يكسب ومنصحكش بأي عربية بي ام اقل من موديل 2007 او 2006 وشوف بردو رأي الاخوى

طبعا السيراتو الشكل الجديد تحففففففه طبعا وانت كمان بتتكلم فى اعلى فئه اكيييييييييد السيراتو والالنترا هى ارخص منها مقولناش حاجه فى اعلى فئه بس برده السيراتو تفوز فى كل حاجه فى الاوبشن والشكل :fun_36_3_16[1]:

محمد اشرف 04-06-2013 11:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ytarazan2013 (المشاركة 891237)
انا محتار مابين الرينو 19 و الرينبو و الاوبتيما يا ريت انا معايا فى حدود 25 الف و مدرس فى مافظةفى الاقاليم

انا رايي بالسعر ده تجيب سوزوكى ماروتى موديل 2006 او 2007 يكون احلى ليه؟
لان العربيات كلها الى حضرتك ذكرتها موديل الثمنينات وبداية التسعينات يعنى عربيه فات عليها من 20 سنه الى 30 سنه والى احلى واحلى من الماروتى انك تجيب شيرى QQ
عربيه فيها اوبشن خرافه وممكن تلقيها بالسعر ده او اغلى سنه بس مع الفصال بتنزل لكده ومن الاوبشن الى فيها فيها جنوط سبور وتكيف وسنتر و4 زجاج كهرباء وده الى يحتاجه اى حد فينا فى الحر ده وانا ارشحهالك وبشده هى اه صينى بس يعتمد عليها برده :THE_PR~18:

الساعة الآن 10:23 AM.