مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو لوجان Logan (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=13926)

waleed_es 15-09-2010 02:00 PM

اقتراح لموضوع عن الصيانة الذاتية للوجان

السلام عليكم أخى الفاضل رينجو، بداية انا شاكر ليك زيى زى كل الزملاء الموجودين بالمنتدى اسهاماتك بالرد على الاستفسارات المختلفة، أنا عندى لوجان من حوالى 3 شهور ومتابعكم من قبل ما اشترى وان كانت اسهاماتى بسيطة. أنا ليا طلبين، الأول عندى مروحة التبريد اللى بتشتغل بعد العربية ما تقف بأحوال ساعات تشتغل وده نادر وغالبا مش بتشتغل رغم انى بكون قاطع مشوار فوق ال100 كيلو وممكن تشتغل بعد مشوار 5 كيلو مثلا بس جوه البلد. الطلب التانى عايزك تبدأ موضوع جديد على المنتدى بيتكلم عن الصيانة الدورية الذاتية للوجان، بمعنى الحاجات اللى لازم كل واحد منا يعملها للعربية زى الزيت وزيت الباور والفلاتر والكلام ده كله اللى انا مش فاهمه قوى ويا ريت يكون الكلام مدعم بالصور بالذات مكان فلتر الهواء وازاى يتفك ويتنظف كل قد ايه وهكذا، وانا فى انتظار ردك يا رينجو او رد الاخوة الافاضل الموجودين بالمنتدى.

د/حسام 16-09-2010 04:29 PM

رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسد الله (المشاركة 242649)
السلام عليكم أخي الكريم عمرو أو رينجو أو نجم المنتدى
وكل عام وأنتم بخير بمناسبة عيد الفطر المبارك أعاده الله عليكم وعلى ك المسلمين بالخير واليمن والبركات
عمرو باشا أنا قررت منذ ما يقارب الشهر شراء سيارة في الفئة السعرية من 60 : 70 وبصراحة كنت مركز على اللانوس وأقرب لها من أي نوع اخر ولكن يقدر ربي وما شاء فعل أن لا تكون السيارة متوفرة هنا عند جاد الله بالغردقة وكان عنده واحدة لوجان بترولي جميلة ما شاء الله طبعاً كنت قريت عن اللوجان شوية بس كان تركيزي كله على اللانوس زي ما قولت المهم بدأ أخينا يقنعني باللوجان ويعددلي أمكانياتها وما إلى ذلك فقررت بيني وبين نفسي أن أقرأ أكثر عن هذه السيارة ثم أرى ما انا سوف أفعل بأذن الله ووفقني الله لهذا المنتدى وبدأت قراءة في هذا الموضوع بعد صلاو الفجر مباشرة ولم انتهي ألا الأن حوالي الثامنة صباحاً وأنا قد أخذت قراري بفضل من الله وتوفيقه أن أشتري هذه السيارة بعد ما قرأت عنها منكم كثيراً وكمان كنت جربتها أمس بالليل في المعرض
المهم بماذا تنصحني أخي عمرو
أنا سأستلم هذه السيارة اليوم أن شاء الله وكلي أمل أن يبارك الله لي فيها وفيك على المعلومات القيمة التي أستفدناها جميعاً منك
وفقك الله ورعاك وحفظك لأسرتك الكريمة
ROSE4U

مبروك يا اسد الله على العربية وياريت تقولنا لونها ايه

الدملاوي 17-09-2010 08:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/حسام (المشاركة 247862)
مبروك يا اسد الله على العربية وياريت تقولنا لونها ايه

الله يبارك فيك يا دكتور العربية لونها بترولي وعقبالك أن شاء الله

ROSE4U

aymanay32 17-09-2010 01:06 PM

الف مبروك
و متنساش تركب لها مشمع فى الارضية على الموكيت

ahmed elzyat 17-09-2010 03:32 PM

بضم صوتي لصوت الاخوة الافاضل مالكي رينو لوجان وبحييهم جميعا وبالاخص الرينجو الكبير اوي صاحب اهم مداخلات وصاحب الردود القاطعة بالنسبة لاستفسارتنا والحمد لله ان الله عز وجل وفقنا لشراء السيارة الجميلة لوجان وكام بحمد ربنا لوجود عناصر مهمة وفاهمة قوي ماشاء الله في العربيات عموما واللوجان بالاخص في وسطنا المهم بقا ليا سؤال بردو مهم محيرني شويه
ازاي نعرف نتاكد تاكيد مباشر من تركيب الانذار ووحدة الرفع برة التوكيل ولا جوة التوكيل ولا ماينفعش اصلا ؟؟؟؟<!-- google_ad_section_end --> لان انا لاحظت اراء كتيررررررر اوي بالخصوص دي بروابط كتيرة ولكن في اخر الامر لم نتهدي جميعا للوصول للقول الفصل في هذه المسالة ياجماعة ويا رينجو باشا بالاخص حاول تقولنا رايك وياريت اللي عارف حاجة اكتر من كده عن الموضوع ده يفيدنا لانه بالفعل موضوع متارجح الاراء وشكرا جزيلا لسعة صدركم

الساعة الآن 02:11 AM.