مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ريفيوهات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   فيرنا أم لانوس أم لوجان أم بي واي دي إف3 أم إسبرانزا 516 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=36225)

الدملاوي 24-10-2010 01:06 PM

رد: فيرنا أم لانوس أم لوجان أم بي واي دي إف3 أم إسبرانزا 516

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن شرف (المشاركة 266188)
byd موتور ميتسوبيشى 2004 وعفشة تيوتا كرولا ومش تكنولوجيا دا موتور وعفشة اصلى وعالية عن الارض وواسعة جدا من جوا وشنطة واسعة جنوط اسبور
a516 موتور بتكنولوجيا نمساوى واول شركة فى الصين تصنع سيارة كاملة من انتاجها
لانوس بحترمها جدا كمتانة واعتمادية واستهلاك البنزين الجميل وقطع الغيار المتوفرة ويعيبها الشكل القديم بقاله حوالى 15 سنة لم يتغير
فيرنا موتور جبار ويعيبها طبعا التقفيل السىء وخفيفة جدا على الطريق وواطية جدا على الارض
لوجان عالية عن الارض استهلاك البنزين فوق المتوسط قطع الغيار غالية ومتوفرة فقط فى التوكيل وعمرها فى مصر قصير جدا مقارنة بالسيارات الآخرى
وقطع غيار رخيصة واستهلاك البنزين معقول

وجهة نظر تحترم

شكراً لك

أطيب تحية

ROSE4U

الدملاوي 24-10-2010 04:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek elbadry (المشاركة 266276)
1 BYD
2 لانوس
3 فيرنا
4 لوجان
5 اسبرنزا 516

لا اتفق معك أخي الكريم بهذا الترتيب فاللوجان تسبق الجميع في فئتها بفضل الله وذلك عن تجربة

أطيب تحية

ROSE4U

tarek elbadry 24-10-2010 08:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسد الله (المشاركة 268110)
لا اتفق معك أخي الكريم بهذا الترتيب فاللوجان تسبق الجميع في فئتها بفضل الله وذلك عن تجربة

أطيب تحية

ROSE4U

السلام عليكم
اسد باشا مساء الفل
انا اختيارى مش معناة عيوب فى العربيات الخمس عربيات حققو انتشار جامد جدا الوجان عربية محترمة جدا علية عن الارض وسعة من الداخل ا لشنطة كبيرة انا بحسبها بقطع الغيار هل منتشرة برة التوكيل ولا لا هل الميكانيكية يعرفو يشتغلو فيها ولا لا
انا اختارت BYDاول واحدة علشان العربية دى سبتت نفسها وبتكنولوجيا يابانى وهايكون ليها مستقبل
الانوس والفيرنا دول بقو زى 127 و128 اى ميكانيكى بيشتغل فيهم وقطع الغيار رخيصة جدا ومتوفرة وسهولة اعادة البيع ها تقولى مخترتهمش لية الاول ااولك انهم تكنولوجيا قديمة
وتقبل تحياتى ROSE4U

الدملاوي 25-10-2010 10:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek elbadry (المشاركة 268250)
السلام عليكم
اسد باشا مساء الفل
انا اختيارى مش معناة عيوب فى العربيات الخمس عربيات حققو انتشار جامد جدا الوجان عربية محترمة جدا علية عن الارض وسعة من الداخل ا لشنطة كبيرة انا بحسبها بقطع الغيار هل منتشرة برة التوكيل ولا لا هل الميكانيكية يعرفو يشتغلو فيها ولا لا
انا اختارت BYDاول واحدة علشان العربية دى سبتت نفسها وبتكنولوجيا يابانى وهايكون ليها مستقبل
الانوس والفيرنا دول بقو زى 127 و128 اى ميكانيكى بيشتغل فيهم وقطع الغيار رخيصة جدا ومتوفرة وسهولة اعادة البيع ها تقولى مخترتهمش لية الاول ااولك انهم تكنولوجيا قديمة
وتقبل تحياتى ROSE4U

شكراً لك أخي الكريم على ردك وأسمح لي أن أوضح نقطتين لكم ولمن يشاهد هذا الموضوع

أولاً قطع غيار اللوجان هي قطع غيار اصلية أي أنها معمرة عن أي قطعة غيار اخرى لأي سيارة اخرى وهذا قد يفسر أرتفاع ثمنها

ثانياً موتور اللوجان ليس لغزاً وأي ميكانيكي شاطر يفهمه بسرعة ويقدر يتعامل معه

ثالثاً وهو الأهم أن سعر اعادة بيعها جيد لحد كبير فلك ان تعرف أن اللوجان 2009 الكاملة بيعت ب 57000 جنيه ويسئل في ذلك دكتور تامر محمد

أطيب تحية

ROSE4U

الدملاوي 26-10-2010 10:55 AM

أعتقد أن نتيجة الأستطلاع واضحة حتى الأن

الساعة الآن 05:56 PM.