مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   مراكز الصيانة (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=202)
-   -   مركز إي سي يو كوماندور (Ecu Commander) - لخدمة إلكترونيات السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=46426)

نبيل عبدالرحمن 08-03-2011 01:13 AM

رد: مركز إي سي يو كوماندور (Ecu Commander) - لخدمة إلكترونيات السيارات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Umoussa (المشاركة 369910)
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
عزيزي المهندس نبيل، أرجو أن تتقبل تحياتي واحترامي واعتذاري حيث لا أستحق هذه الكلمات الرقيقة وأرجو من الله أن أكون عند حسن الظن بي.

لو حضرتك تعرف كم المكالمات التليفونية الي بستلمها كل يوم بسبب موضوع ترجيع العداد مش حتصدق، سواء غش تجاري أو تحايل بين بايع ومشتري على شركة تأمين أو تحايل من معرض سيارات لرفع سعر العربية أو حتى الناس الي قالتها صريحة "عايز أرجع العداد علشان أبيع العربية". المهم الحمد لله نحن لا نقوم بأي عمل يمثل بالنسبة لنا أي شبهة غش تجاري أو تحايل أو ما شابه.

بالنسبة لحالة حضرتك، حبدأ بالهيونداي حيث أن مركزنا هو مركز معتمد من غبور لصيانة السيارات الهيونداي، كل العربيات الهيونداي في مصر مفيهاش إيموبلايزر (وارد الوكيل) وطبعاً الموضوع حالياً يدعو للقلق وخاصة إن أحداث ثورتنا المباركة تواكب معها سرقة العديد من السيارات والتي كان أغلبها بكل آسف سيارات هيونداي.

تركيب إيموبلايزر للعربية أمر مكلف جداً ويحتاج طقم دوارة كامل (مفتاح + إيموبلايزر + كنترول محرك) والتكلفة ستتجاوز بكل قطع 10.000 جنيه على الأقل بدون مصناعية. للأمانة أنصحك بتركيب جهاز إنذار محترم يكون بيقطع دائرة كتاوت طلمبة البنزين وبالتالي في حالة فتح العربية بدون مفتاحها سيقوم جهاز الإنذار بقطع دائرة طلمبة البنزين وبالتالي لن تدور السيارة.

بالنسبة للتويوتا، فيها إيموبلايز وبالتالي حتحتاج شغل علشان نضيف مفتاح جديد للعربية بس مقدور عليها لحد ما.

ولك الشكر والتقدير

شاكر لحضرتك ياباشمهندس أسامه لسرعة الرد
وكده أنا كنت قد فكرت فى بيع السيارة الهيونداى ، وبكده هابيعها وأنا مرتاح البال

حازم فخرى 28-03-2011 12:01 PM

الأخ الباشمهندس أسامة .. لك مني ألف تحية وسلام .. وأهنئك على ضميرك الحى ، وبعد ..
أنا عندي سيارة سبرانزا A620 موديل 2007 مستعملة إشتريتها منذ ثلاثة شهور ومنذ ذلك الوقت ولمبة الإير باج مضيئة دائما .. وذهبت إلي Firt Car ولم يستطيعوا إطفائها .. هل عندك حل لهذة المشكلة .. وما معنى أن اللمبة مضيئة علطول .. وهل تعمل في السيارات الصيني أصلا ؟

والسلام ختام

Umoussa 28-03-2011 01:49 PM

والله يا فندم لو العربية أصلاً فيها إيرباج يبقى فيه مشكلة في كنترول الإيرباج ولازم يتكشف عليها.

أما بقى لو اللمبة منورة على طول من ساعة ما سعدتك اشتريتها فمن الوارد إن العربية كانت عاملة حادثة والإيرباج فتح وقام صاحب السيارة السابق باستبدال عجلة القيادة بأخرى غير مجهزة بإيرباج وطبعاً في هذه الحالة عمر اللمبة ما حتطفي.

hany_roland 28-03-2011 03:06 PM

الاخ م/أسامة اشكر حضرتك علي المعلومات الوفيرة اللي بتقولها وكان لي استفسار أنا ناوي اشتري جهاز انذار جديد عاوز اعرف نوع ماركة كويسة يكون فيها الخاصية اللي حضرتك ذكرتها بتاعة طلمبة البنزين
وهل الوولف فيه الخاصية دي? شكرا لحضرتك

Umoussa 28-03-2011 03:16 PM

في الحقيقة معنديش فكرة بأنواع أجهزة الإنذار
متوفر لدينا في قسم الكهرباء في المركز أجهزة إنذار بس في الحقيقة معرفش إيه الأنواع لأنها بعيد عن تخصصي

بس ممكن استفسر لك

الساعة الآن 11:13 AM.