مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو ميجان Mégane (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=159)
-   -   سؤال لملاك الميجان، ليه بتبيعوها برخص التراب (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=1474)

tronky 04-11-2008 09:56 PM

رد: سؤال لملاك الميجان، ليه بتبيعوها برخص التراب

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة porto (المشاركة 10575)
بصراحه الميجان عربيه امـــــــــــــــــان جدا بس عاوزه واحد فاضلها وعاه فلوس علشان يقعد جنبها ويصرف عليها

بورتو...تسمحلى أسألك سؤال ؟؟؟

بتاءً على أيه قررت أنها عاوزة واحد معاه فلوس يصرف عليها ؟؟

هل حضرتك شفت أسعار قطع غيارها والصيانات الدورية بتوعها وقارنتهم بعربية تانية؟؟
و لو حصل يا ريت تقولنا العربية التانية دى كانت أيه ؟
ولو محصلش قارن بينها وبين أسعار الصيانات الدورية للكورولا لحد ال 120 ألف كم وقوللى أيه النتيجة.

أسعار الصيانات الدورية للميجان هتلاقيها فى قسم رينو فى موضوع
أسعار الصيانات الدورية للميجان 2 ( منقول بتصرف )

الفكرة أنها مش عاوزة أهمال فى الصيانة بس..........و على فكرة أى عربية أياً كانت هتهمل صيانتها هتستحملك شوية وبعد كده هتوريك اللى عمرك ما شفته ptmnlo123per191

Hamed1964 15-12-2008 01:31 AM

الاخوه الأعزاء

انا عندي ميجان مو 2005 و عامله 110000 كم و الحمد لله للإن اداؤها ممتاز و باغير بطاريه كل سنتين خارج التوكيل ب650 جنيه فقط ومجرد ادخل رقم كود الكاسيت المكتوب علي السياره يعود كل شىء للعمل بدون حاجه للذهاب للتوكيل

انا باتفق معاكم ان السياره قطع غيارها غاليه فعلا بس اظن ده حال كل السيارت الحديثه لان بالطبع قطعة الغيار هى جزء من ثمن السياره

السياره بها كم من الاوبشنز غير عادي ان يتوفر في سياره بهذا السعر والمسأله اصلا مسألة أذواق وهل انت تهوي التعامل مع هذه الكماليات وعندك استعداد لذفع ثمن هذه الرفاهيه ام لآ

هذا رايي والخلاف فى الراي لا يفسد للود قضيه

mainz 29-01-2009 04:15 AM

نرجو وضع الاستفسارات في امكانها الصحيحة

مشرف القسم...

battlestar_no1 23-03-2009 06:48 PM

السلام عليكم
أحب أقول اننا مش اول ناس نشتكى من العربيه دى أقصد المصريين انا قريت فى موقع بريطانى متخصص فى تقييم السيارات تقييم عن العربيه دى لأنى كنت من الناس اللى ناويين يشتروها ولاقيت فى التقييم بتاع العربيه دى نفس المشاكل اللى تفضل الاعضاء هنا بذكرها وكمان بيقولو ان العربيه دى رغم احترامهم الشديد للماركه الفرنسيه سيئه ده غير تقييم القراء اللى قريت فيه شكاوى بالهبل معظمها فعلا من الغلاسه بتاعة الكومبيوتر ومشاكل الكهربا فتخيلو ان العربيه دى نازله فى بريطانيا بالرداءه دى فيا ترى عندنا شكلها ايه؟!!!!

mbiomy 31-03-2009 10:57 AM

أنا عجبتني خالص الرينو ميجان خصوصا أنو كان عليها عرض هنا فالسعوديه رهيييب لأن الوكيل بيصفي بس بعد قريت كذا مقال تقييم لأداء السياره في أوربا وفعلا المحرك ال1600 مش ناطق مع العربيه خصوصا داخل المدينه ومش بيبان غير فالطرق السريعه
وربنا سلم وبفكر فالكورولا تاني مع إن الشكل الجديد مش مريحني

الساعة الآن 08:47 PM.