مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   عالم تأمين السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=61)
-   -   استفسارات الاعضاء فى التامين 2010 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=14937)

masmas1001 26-07-2010 10:23 AM

رد: كله اي كلام

عندك حق ياباشا والله ودا اللي انا بقوله
لان كل الشركات بتعمل فيها اللي مفيش زيها في كل حاجة
وبعدين هقول لحضرتك حاجة عن نفسي واكيد في ناس كتير كدا في كتير من سنوات التامين انت ما بتكلفهمش اي ملميم لان الحمد لله ربنا سترها معانا والحمد لله ، مع ان وظيفتهم انهم يرجعولك العربية زي ماكنت لو حصلها حاجة
يعني انا عربية اخويا كان فيها تطبيقة صغيرة في الباب الخلفي ومش ماثره في اي حاجة وقال وهو عمال يدفع فلوس للتامين وما بيستفادش منه حاجة فطلب اني اودهاله تتعمل على اساس انه يعمل الباب ولو بكبيرة قوي هيرش الباب افوجئ انه يرش الجنب كله ببوية اوميجا وعرفت عن طريق الصدفة وانا بتكلم مع الصناعي مش مع صاحب الورشة تخيل مدى الغش واصيبت بخيبة امل لانة رش الجنب كله علشان لو فية فرق حتى لو بسيط ما يبانش شوفت انت بقى !!!!!!!!!!!!!!!!

rahieb_100 26-07-2010 02:45 PM

رد: استفسار

شكرا لكم
بس مش كده يبقى كتير
نفرض انه محصلتش اى حادثة و مصرفتش اى تعويض
يبقى 7 الاف جنية على الاقل راحوا فى الهوا !!!

Saif eldien 26-07-2010 04:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rahieb_100 (المشاركة 217243)
شكرا لكم
بس مش كده يبقى كتير
نفرض انه محصلتش اى حادثة و مصرفتش اى تعويض
يبقى 7 الاف جنية على الاقل راحوا فى الهوا !!!

مش هقولك صعب ان ميحصلش شى لاى عربية وانت فى مصر رغم ان دة ال بيحصل فعلا ودة ال مخلى شركات التامين بتخصص جزء من استثمارتها للتامين على السيارات ولا تقبل ان يكون شركتها كل نشطها تامين السيارات
ولكن ال اقدر اقولة ان طبيعة عندنا فى مصر بعد مرور 2 عام على اى سيارة بتحتاج انك ترش العربية من الخارج فى بعض الاجزاء حتى لو قولنا اكصدامات وعتب بس ودة بيتحملة التامين وكمان بعد 3 و 4 سنوات الموضوع هيختلف
ولان التامين فى التقسيط الزامى فلا يمكن انك تستغنى عنة مع مقدمات صغيرة ال لو انت جايب عربية ودافع مقدم 50% او عامل وديعة وهنا الموضوع يختلف

rahieb_100 26-07-2010 09:49 PM

شكرا استاذ سيف

اقتباس:

بعد مرور 2 عام على اى سيارة بتحتاج انك ترش العربية من الخارج فى بعض الاجزاء حتى لو قولنا اكصدامات وعتب بس ودة بيتحملة التامين وكمان بعد 3 و 4 سنوات الموضوع هيختلف
بس ممكن توضح اكتر معنى الكلام
و ايه الاختلاف لو انا هادفع 50% من ثمن السيارة؟

sameh201 27-07-2010 03:26 AM

رد: كله اي كلام

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة masmas1001 (المشاركة 217058)
عندك حق ياباشا والله ودا اللي انا بقوله
لان كل الشركات بتعمل فيها اللي مفيش زيها في كل حاجة
وبعدين هقول لحضرتك حاجة عن نفسي واكيد في ناس كتير كدا في كتير من سنوات التامين انت ما بتكلفهمش اي ملميم لان الحمد لله ربنا سترها معانا والحمد لله ، مع ان وظيفتهم انهم يرجعولك العربية زي ماكنت لو حصلها حاجة
يعني انا عربية اخويا كان فيها تطبيقة صغيرة في الباب الخلفي ومش ماثره في اي حاجة وقال وهو عمال يدفع فلوس للتامين وما بيستفادش منه حاجة فطلب اني اودهاله تتعمل على اساس انه يعمل الباب ولو بكبيرة قوي هيرش الباب افوجئ انه يرش الجنب كله ببوية اوميجا وعرفت عن طريق الصدفة وانا بتكلم مع الصناعي مش مع صاحب الورشة تخيل مدى الغش واصيبت بخيبة امل لانة رش الجنب كله علشان لو فية فرق حتى لو بسيط ما يبانش شوفت انت بقى !!!!!!!!!!!!!!!!

بس الخش ده من الورش ميش من شركة التأمين وتأكد لو ليك اي حق بتخده من شركة التأمين في حاله وقوع اي حاديث

الساعة الآن 01:13 AM.