مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   جيب Jeep (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=51)
-   -   أي مشكلة في السيارات الجيب Jeep ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=119520)

hhaannyy 20-09-2013 03:57 PM

رد: أي مشكلة في السيارات الفورد FORD ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

بعد السلام والتشكرات والتحية والذى منه
انا معايا فورد اسكورت 99 1300 مانيوال - دلوقتى انا حالل الماتور وبعمل عامره فى الماتور ودى اول مره يتفتح ، فغيرت طقم بساتم على 020 وجونات كامله وطرمبة مايه وخراطه وتنظيف ، المشكله انى قبل العامره العربية ماكنتش بتجمع سرعه ابدا غير بعد النقل ع الثانى .. المهم ركبت عربية واحد صحبى من يومين هينداى اكسنت قديم كربراتير مانيول .. بسم الله ما شاء الله العربية وهى ع الاول بتجرى وبتجيب التانى فى اقل من 3 ثوانى .. افتكرت الحزينة المخروبه عربيتى الفورد .. بس قولت لنفسى اكيد بعد العمره حتبقى حاجه تانيه و الميكانيكى حيشحم التروس وحيظبط واكيد حتفرق - المهم مش عارف اعمل ايه انا رايح للميكانيكى بكره علشان حيبدا التليين ع الواقف ويدور لاول مره - هل تنصحنى بحاجه اطلبها من الميكانيكى يمر عليها ولا انت ايه رايك ؟؟؟ مشكور مقدما على الاجابة فى اقرب وقت

romeoalmansour 20-09-2013 06:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ben attia (المشاركة 917200)
صباح الفل انا معايا مونديو جيا 2 1998 لسة جيبها من شهر فيها شوية مشاكل على الماشي
1 الفتيس الاوتوماتيك بيأخر في الغيار الثالث الي الرابع عند RPM 4500
2 الموتور صوتة خشن و الميكانيكي قال بنوز مع العلم ان العربية ماشية 207 الف
3 في ترشيح زيت من جوان التكيهات و من تحت ممكن من غطاء الكرتيرة
4 في ترزيع و هبد في العافشة (ممكن اجيب مساعدين جديد و لا اجيب جنب كامل استيراد)
5 السنتر لوك مش شغال و روحت عند بتاع ببان قال روح التوكيل (ممكن كهربائي عادي و لا لزم التوكيل)
6 الريموت المفتاح مش شغال يتغير فين.

7 كفاية كدة عشان اعصبكم ماتتعبش

اروح اصلح فين و انا من القاهرة مصر الجديدة و شكرااا

كل اللي عند حضرتك دا بسيط - ان شاء الله - بس الفورد مش اي حد بيشتغل فيه - الاول نكشف علي العربية وبعد كده نقول هنعمل فيها ايه - وبعدين توكيل ايه - دا ممكن يدفعوك ثمن العربية تاني - حرام تروح التوكيل - كل شئ هيتعمل باذن الله تعالي - وكل شئ بسيط وسهل

romeoalmansour 20-09-2013 06:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hhaannyy (المشاركة 917205)
بعد السلام والتشكرات والتحية والذى منه
انا معايا فورد اسكورت 99 1300 مانيوال - دلوقتى انا حالل الماتور وبعمل عامره فى الماتور ودى اول مره يتفتح ، فغيرت طقم بساتم على 020 وجونات كامله وطرمبة مايه وخراطه وتنظيف ، المشكله انى قبل العامره العربية ماكنتش بتجمع سرعه ابدا غير بعد النقل ع الثانى .. المهم ركبت عربية واحد صحبى من يومين هينداى اكسنت قديم كربراتير مانيول .. بسم الله ما شاء الله العربية وهى ع الاول بتجرى وبتجيب التانى فى اقل من 3 ثوانى .. افتكرت الحزينة المخروبه عربيتى الفورد .. بس قولت لنفسى اكيد بعد العمره حتبقى حاجه تانيه و الميكانيكى حيشحم التروس وحيظبط واكيد حتفرق - المهم مش عارف اعمل ايه انا رايح للميكانيكى بكره علشان حيبدا التليين ع الواقف ويدور لاول مره - هل تنصحنى بحاجه اطلبها من الميكانيكى يمر عليها ولا انت ايه رايك ؟؟؟ مشكور مقدما على الاجابة فى اقرب وقت

مع كامل احترامي لكلام حضرتك حرام تقارن الفورد سكورت باللاكسنت مع احترامي وتقديري لاكسنت - بعد ما تلين العربية ان شاء الله هتلاقي المشكلة تتحل - بس خلي بالك الفورد صعب شوية في شغلة بعد ما حضرتك تستلم العربية اوعي تمشي من ادامه لو العربية فيها حاجة - وبعد ما حضرتك تستلم العربية لو شكيت في حاجة انا ممكن اضبطها لحضرتك علي الكومبيوتر - بجهاز التوكيل الاصلي ان شاء الله وانا تحت امر حضرتك في اي استفسار - زي ما قلت لك تلاقي دخنة - تلاقي نتشة - تلاقي اي حاجة - اوعي تمشي الا لما تتحل من عند الميكانيكي.
والله اعلي واعلم

ben attia 21-09-2013 09:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romeoalmansour (المشاركة 917243)
كل اللي عند حضرتك دا بسيط - ان شاء الله - بس الفورد مش اي حد بيشتغل فيه - الاول نكشف علي العربية وبعد كده نقول هنعمل فيها ايه - وبعدين توكيل ايه - دا ممكن يدفعوك ثمن العربية تاني - حرام تروح التوكيل - كل شئ هيتعمل باذن الله تعالي - وكل شئ بسيط وسهل

1000 شكر علي الرد بس انا معرفتيش اعمل اية و اروح لمين و انا بروح لميكانيكي فورد في الحرفيين دي ثالث عربية فورد
انا عايز ميكانيكي و كهربائي بتاع فورد و رائيك في المشاكل ممكن تكون اية و تتكلف كام و شكرا

romeoalmansour 21-09-2013 08:44 PM

لو انت قريب من مدينة نصر - تعالي لي وانا اكشف لك عليها واقول لك تعمل ايه - بالمجان
بالنسبة للريموت والموتور والفتيس دي بسيطة

الساعة الآن 02:54 PM.