مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   منتدى السيارات العام (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   عضو جديد محتاج نصيحة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=37236)

tamerhassan 18-10-2010 09:39 PM

رد: عضو جديد محتاج نصيحة

اللوجان فاضيه وتوكل على الله

allam87 18-10-2010 09:51 PM

شكرا ليك يا اخ مهند علي مرمروك الكريم علي موضوعي والنصحية
وبصراحة رغم الكلام اللي في المنتديات اللي بيتقال عن الصيني ورغم اني مقتنع بيه من جهة الا اني من جهة اخري لا استبعده تماما في اختياراتي وخصوصا اني مقتنع تمام ان الصين هتزداد توغلا في كل شئ وبضاعتها ستغزو العالم يعني مثلا اننا من عشر سنين كده او اكتر كان الواحد بيفكر في الابتوب يشتري نوعه ايه وكنا برده نسمع صيني وده الماني وكلام من ده دلوئتي اغلب الابتوب حتي الماركات الكبيرة بتتصنع في الصين ومبئتش تفرق وكل الناس لابتوب بتاعها صيني وانا سمعت راي مشابه زي ده في احد المواضيع المتعلقة بالعربيات الصيني وكان بيقارن بين حالة الناس الآن وموقفها من العربيات الكوري في بداية العربيات الكوري في مصر لكن بعد كده اتنسي وبقي اغلب الفئات المتوسطه عربيتها كوري وانا اعتقد برده ده اللي هايحصل مع العربيات الصيني وقريب هتلاقي اغلب الاسر متوسطة الدخل عربايتها صيني واكيد مش هاتتنتشر بين الناس الا اذا اثبتت نفسها في البيئة المصرية زي ما العربيات الكوري اثبتت نفسها طبعا انا زي ما قلتلكم انا مش بفهم في العربيات لكن ديت مجرد ثقافة منتديات يعني لا خبرة ولا مجرب ولا شئ وممكن لو قلت حاجه غلط تصصحوها لي ومنكم نستفيد

مهند سالم 18-10-2010 10:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة allam87 (المشاركة 263979)
شكرا ليك يا اخ مهند علي مرمروك الكريم علي موضوعي والنصحية
وبصراحة رغم الكلام اللي في المنتديات اللي بيتقال عن الصيني ورغم اني مقتنع بيه من جهة الا اني من جهة اخري لا استبعده تماما في اختياراتي وخصوصا اني مقتنع تمام ان الصين هتزداد توغلا في كل شئ وبضاعتها ستغزو العالم يعني مثلا اننا من عشر سنين كده او اكتر كان الواحد بيفكر في الابتوب يشتري نوعه ايه وكنا برده نسمع صيني وده الماني وكلام من ده دلوئتي اغلب الابتوب حتي الماركات الكبيرة بتتصنع في الصين ومبئتش تفرق وكل الناس لابتوب بتاعها صيني وانا سمعت راي مشابه زي ده في احد المواضيع المتعلقة بالعربيات الصيني وكان بيقارن بين حالة الناس الآن وموقفها من العربيات الكوري في بداية العربيات الكوري في مصر لكن بعد كده اتنسي وبقي اغلب الفئات المتوسطه عربيتها كوري وانا اعتقد برده ده اللي هايحصل مع العربيات الصيني وقريب هتلاقي اغلب الاسر متوسطة الدخل عربايتها صيني واكيد مش هاتتنتشر بين الناس الا اذا اثبتت نفسها في البيئة المصرية زي ما العربيات الكوري اثبتت نفسها طبعا انا زي ما قلتلكم انا مش بفهم في العربيات لكن ديت مجرد ثقافة منتديات يعني لا خبرة ولا مجرب ولا شئ وممكن لو قلت حاجه غلط تصصحوها لي ومنكم نستفيد

كن على ثقة تامة إن العيب مش في الصين، الصين بتنتج من الإبرة للصاروخ وبكل درجات الجودة. العيب على المستورد المصري إلا كل همه يجيب أرخص حاجة ويكسب فيها أعلى سعر. ولذلك هتجد دائما في فرق شاسع بين الصيني إلا بينزل مصر وبين الصيني إلا بينزل أمريكا أو أوربا، لأن القصة قصة مستورد مش أكثر.
فأرجو إن حضرتك تبتعد تماما عن الصيني الذي يباع في مصر. عارف لو حضرتك هتستورد عربية صيني من السوق الأوربي هأقولك توكل على الله.
ولذلك إلى أن يتغير فكر المستورد المصري خليك في المضمون.

allam87 18-10-2010 10:02 PM

شكرا ليك يا تامر حسن علي مرورك الكريم
وشكرا علي نصيحتك اخي الكريم واقولك بصراحة اني كنت بفكر فيها لاني زي ما قلتلك عاوز عربية تسترني خمس سنين وتسحمل سفر فميهمنيش الكماليات اوي لكن حتي لو اشترتها فاضيها فالوجان اسعارها تبدأ من 57.5 الف يعني معدية ميزانيتي بحوالي سبعة الآف ونصف

allam87 18-10-2010 10:06 PM

اوافقك تماما يا اخ مهند في كلامك عن المستورد المصري لكن المصري مصري سواء استورد صيني او استورد كوري ومش بس العربيات الصيني اللي في اوربا تخلف عن العربيات الصيني في مصر لكن ده في كل العربيات لان زي ما قلتلك المصري مصري استورد صيني او كوري

الساعة الآن 02:40 PM.