مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   مقارنات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=174)
-   -   افيو اتوماتيك ام فيرنا ام لانوس ام ساجا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=113507)

memodina1 16-05-2013 05:34 PM

رد: افيو اتوماتيك ام فيرنا ام لانوس ام ساجا

طيب يا باشا ممكن اعرف اية اللى قلقك من وقف تصنيعا بالنسبة للفيرنا
لو قطع غيار فدا ملوش علاقة قطع الغيار ملهاش دعوة بوقف التصنيع بدليل عربيات كتير وقف تصنيعها وقطع غيارها مغرقة الدنيا والتوكيلات
انا راى هات الفيرنا وغير الجنوط بكورى حديد هتحس انك اشتريت عربية وللعلم ماتور الفيرنا قوى بمعنى الكلمة العربية بتسحب على الطريق وقوية
عن نفسى لو هعيد الاختيار ما بين الفيرنا واللانوس اجيب الفيرنا مزاياها اكثر من عيوبها كتقفيل مصرى مثلا وبرضة بنوة على حضرتك
القطع المصرية فى الفيرنا واللانوس واحد وهم
1-طنابير امامية
2-شكمان من الفرن لحد العلبة الاخيرة
3-خراطيم البنزين من التانك لحد الماتور
4-جنوط مصرى سيئة جدا
5-كاوتش مصرى الصنع ليس سئ ولكنة غير جيد
دول اللى مصرى فى العربية الباقى كورى

Alex_11 16-05-2013 07:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 (المشاركة 885259)
طيب يا باشا ممكن اعرف اية اللى قلقك من وقف تصنيعا بالنسبة للفيرنا
لو قطع غيار فدا ملوش علاقة قطع الغيار ملهاش دعوة بوقف التصنيع بدليل عربيات كتير وقف تصنيعها وقطع غيارها مغرقة الدنيا والتوكيلات
انا راى هات الفيرنا وغير الجنوط بكورى حديد هتحس انك اشتريت عربية وللعلم ماتور الفيرنا قوى بمعنى الكلمة العربية بتسحب على الطريق وقوية
عن نفسى لو هعيد الاختيار ما بين الفيرنا واللانوس اجيب الفيرنا مزاياها اكثر من عيوبها كتقفيل مصرى مثلا وبرضة بنوة على حضرتك
القطع المصرية فى الفيرنا واللانوس واحد وهم
1-طنابير امامية
2-شكمان من الفرن لحد العلبة الاخيرة
3-خراطيم البنزين من التانك لحد الماتور
4-جنوط مصرى سيئة جدا
5-كاوتش مصرى الصنع ليس سئ ولكنة غير جيد
دول اللى مصرى فى العربية الباقى كورى

صراحتا انا قلقان من سعر إعادة البيع بعد وقف التصنيع و قرأت في بعض المقارنات ان اللانوس كا متانة و خامات افضل من الفيرنا اللانوس في الثبات افضل من الفيرنا و اللانوس انعم من الفيرنا و اللانوس أوسع من الفيرنا
نيجي للفيرنا كا ماتور افضل من اللانوس شكل بالنسبة ليه شخصيا فيرنا افضل من اللانوس بس دي أذواق شكل عداد الفيرنا في التبلوه افضل من اللانوس و الله هما الاتنين واجهين لعملة واحدة.

مايكل ذكرى 16-05-2013 09:00 PM

الفيرنا افضل من حيث الوسع والسحب افضل مع التكيف لان الموتور قوى والشكل احسن لان الانوس منصور لعب فيها جامد :THUMBS~220::THUMBS~220:: THUMBS~220::THUMBS~220:

Alex_11 16-05-2013 09:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مايكل ذكرى (المشاركة 885335)
الفيرنا افضل من حيث الوسع والسحب افضل مع التكيف لان الموتور قوى والشكل احسن لان الانوس منصور لعب فيها جامد :THUMBS~220::THUMBS~220:: THUMBS~220::THUMBS~220:

مشكور أستاذ مايكل بس فيه شيئ واحد اختلف فيه معاك و هو الوسع لان اعتقد ان اللانوس أوسع و أمتن و بشهادة ناس كتير و مقارنات كتير.
بس حضرتك تقصد ايه بلعب فيها انا كل الاعرفة انه غير شكل الشبكة و العلامة بتاعت طارة السواقة و كما ذكر أعلي ان الطنابير الأمامي و الشكمان و الخرايط و الچنوط بس و التقفيل طبعا مصري إنما ماتور و عافشة كوري.
و هل معني كلامك ان حضرتك شخصيا اذا هتشتري عربية هتبقي الفيرنا حتي بعد إيقاف تصنعها و شكرًا جداً لرأي حضرتك.

next123 16-05-2013 10:14 PM

ياسيدى الفاضل ده مش بخل من ا لاعضاء ولا حاجه
هنا ناس بصراحه محترمه جدا واللى عنده معلومه مش بيبخل بيها
بس المشكله ان معظم اللى بيدخل على موضوع بيبقى مستنى الردود عشان ممكن يكون فى نفس حيرتك كده
وبصراحه انا كده
عشان خبرتى لا توهلنى ان ارد على اسئلة كتيره
ولك تحياتى وبالتوفيق ان شاء الله

الساعة الآن 01:03 PM.