مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   نوبيرا (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=157)
-   -   تنتيشه فى النوبيرا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=66360)

svneleven 16-10-2012 03:59 PM

رد: تنتيشه فى النوبيرا

ما اعتقدش حاجة في الموتور و لا البنزين لأنه مش بيشتكي من السحب. ممكن تكون الكبالن مبوشة و ممكن قواعد الموتور معايزة تتغير و ده اللي بيديك الاحساس بالنتشة.

tefa22m 16-10-2012 10:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة me3oo (المشاركة 779133)
انا عندى نفس المشكلة بالظبط غيرت بوجيهات وغيرت طرمبة بنزين ولا اكنى عملت اى حاجة وجربت موبينة وتانية وسلوك بوجيهات برضة زى قلتها
معلومة انا عندة غاز طبيعى فى العربية العربية مظبوطة على الغاز ومافيش اى تنتيش خالص
النهاردة حطيط منظف الرشاشات ابرو اللى بيتحط فى التنك وسافرت بيها العربية نتشتها قلت شوية بس لسة موجود ولسة همشيى بيها كمان 60 كيلو وانا راجع من الشغل وربنا يسهل الموضوع يتحل

انا غيرت فلتر بنزين والبوجيهات و نظفت الايدل و البوابه و الرشاشات و كشفت على القواعد و ظبت سير التقسيمه و لا حياه لمن تنادى غالبا مالهاش حل و صرفت كتير و تعبت
و فيه فتوى جديده ان انا اغير علبه البيئه

tefa22m 16-10-2012 11:03 PM

هو السؤال الصح بقى ؟
ايه الجزء المسئول عن البنزين اول ما ترفع رجلك عن الاكسراتير بسرعه ؟
و ايه برضوا المسئول عند اول ضغطه صغيره على بدال البنزين ؟
لو ربطنا الاثنين ببعض يبقى هو ده العطل و ربنا يهدينا

مودى الراوى 18-10-2012 10:29 AM

السلام عليكم النتشه زادت اوى بعد ماغيرت سير الكاتينه وسير الدينامووالبلى بتعهم بعد كدة انا غيرت بوجيهات+فلتر هوا+فلتر بنزين وبردة فى نتشه فى الزحمه ونتشه فى السريع يعنى اكون ماشى على الدائرى وجايب الخامس عند سرعه 100 لو حبيب اهدى ل 90 احس العربيه نتشت واسحبت لورة .
هل سير الكاتينه اتركب غلط مثلا يؤدى لكدة.
ممكن اعرف مكان حساس الشكمان وياريت اعرف افضل نوع منظف للرشاشات عشان عندى تأخر فى التشغيل واسف للاطاله وشكرا،،،،،،،،:thinkW19:

tefa22m 18-10-2012 08:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مودى الراوى (المشاركة 780328)
السلام عليكم النتشه زادت اوى بعد ماغيرت سير الكاتينه وسير الدينامووالبلى بتعهم بعد كدة انا غيرت بوجيهات+فلتر هوا+فلتر بنزين وبردة فى نتشه فى الزحمه ونتشه فى السريع يعنى اكون ماشى على الدائرى وجايب الخامس عند سرعه 100 لو حبيب اهدى ل 90 احس العربيه نتشت واسحبت لورة .
هل سير الكاتينه اتركب غلط مثلا يؤدى لكدة.
ممكن اعرف مكان حساس الشكمان وياريت اعرف افضل نوع منظف للرشاشات عشان عندى تأخر فى التشغيل واسف للاطاله وشكرا،،،،،،،،:thinkW19:

لا حول و لا قوه الا بالله
و انا اللى كنت مستنى تجيبلنا الحل معاك يظهر كده فى وباء تنتيشه و تفشى فى النوبيرا
مكان حساس الشكمان قصاد سربنتينه المياه فى وش المتور و لون السلك بتاعه موف
و اما الرشاشات فلها كذا طريقه
1- منظف ابرو على نصف التانك سعره فى حدود 25 ج ( ما جربتهاش بصراحه ) بس بيقولى نتيجه ملحوظه
2- انا فكيتهم و نظفتهم ب ( كارب كلينر اسبراى ) السلانسيه بتاع العربيه هدى شويه و صوت المتور هدى
3 - عن طريق الناس بتوع الالترا سونيك و بيتكلفم حوالى 100 تنظيف

الساعة الآن 12:19 AM.