مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   برليانس Brilliance (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=130)
-   -   بريليانس نزل منها شرطه يرجااااله (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=80733)

screamseko 29-02-2012 01:42 AM

رد: بريليانس نزل منها شرطه يرجااااله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanlaw (المشاركة 624231)
اولاً:هذه السيارات هل فى أحد من الأخوة الأفاضل استخدموها يعنى جربوها علشان يحكموا عليها ؟؟؟
ثانياً:كل السيارات معرضة للأعطال وكمان العبرة فى الشخص الذى يقود بمعنى ان رجل الشرطة الذى يقود سيارات خاصة بلدوريات الراكبة يجب ان يكون مدرب على القيام بهذه المناورات وبما إنه بروفيشنال او حتى نصف برفيشنال يبقى ممكن يطوع هذه السيارة مهماكانت الأمكانيات ,واعتقد إن البرليانس ومنصة الشاسيه الخاصة بها وهى من تصميم على مااعتقد شركة لوتس الأجليزية يبقى الوضع هنا ممتاز,وحتى التيجو وانا شفتها فى ايطاليا العربية هناك مشاء الله شغالة تمام ,واحد هيقلى مواصفات اوربية هقول له الله اعلم ولكن حتى لو مواصفات اوربية يجب ان نعلم جميعا ان الطرق لدينا لاوجه مقارنة بنها وبين الطرق فى اى دولة مما ورد ذكرها فى هذا الموضوع ,اذن اى عربية سوف تقضى الغرض فى مصر لأن لدينا طرق لاتصلح لأى مناورات ولاتصلح للسير اصلاً واكيد فى من حضراتكم سافر وشاف الطرق فى الدول العربية عملة إزاى,وفى اوربا وده الى انا بشوفه شبكة طرق ولافى الأحلام (الأوتوسترادا ) لديهم خمس حارات يعنى الطريق الأتجاه الواحدة بثلاثة اتجاهات ويمكن اربعة من طرق مصر الفاشلة بكل المقاييس,وكل حارة بسرعتها حتى السرعة ال120 وياويلك لو ماشى على 120 على100 ,تبقى مخالفة ومتعرفش (عباس) جالك منين (وعباس ده يعنى البوليس باالأسم الحركى )المهم يعنى عايز اقول ان اى عربية فى مصر هتأدى الغرض,وكمان هذه السيارات ليس عليهااى ملاحظات فهى الى الأن تؤدى دورها ومفيش شكوى منها إلا زيها زى غيرها من الماركات الأخرى ذات الخبرة العريقة ,يجماعة الصينى اصبح امر واقع وزى ما الأعلان المشهور بيقول(وينتشر ويتوغل ويستمر)خلاص زيه زى تجربة الكورى مفيش مفر وبجد والله يشهد عى ما أقول إن الأنتاج الصينى اصبح الأن زو خبرة فى السيارات الأمر اختلف عن العشر سنوات الماضية بشكل جزرى,واسف على الأطالة:12EA7A~153:

محدش قال ان العربيه وحشه
العربيه حلوه وكل حاجه بس ليا وليك ولاي حد ممكن يكون عايزها استعمالش شخصي (بيتي يعني)

لكن لما تيجي تكلمني عن شرطه واللي المفروض يتركب واللي حيشتغل 24 ساعه في اليوم واللي المفروض يعمر ل 4 او 5 سنين قدام متقوليش صيني
اقل واجب يبقي عربيه الماني مبقولش انه حيجيب ال 260 عالطريق بس اقول ان عربيه الماني في ظروف تشغيل الشرطه ممكن تستحمل وفي حين ان قطع غيارها معمره يعني العربيه ممكن تقعد ل 4 او 5 سنين بصيانات دوريه خفيفه

لكن انت تيجي تجيبلي صفقه عربيات صيني وتملي الشرطه صيني وتيجي بعد سنه او اتنين تطلب تجدد ويبقي كل اللي فات ده اهلاك ويتجاب جديد ده يبقي اسمه اهدار مال عام وافترا وحتشوف العربيات دي حتقعد كام سنه عالطريقه اذا كان التييجو ولا البريليانس

rasmy28 29-02-2012 01:52 AM

انا شوفتها عدنا فى المنصورها البهوات مشين ورا بعض بيزفوها ويفروجوها لناس

انا بحترم برليانس ولو كان ليها موزع وتوكيل فى المنصوره كنت فكرت فيها بجديه

لكن الجه فى بال ساعتها هو مش الناس بردك وقفين طوبير فى استلام العربيه ومحدش معبرهم

اشمعنا الشرطه استلمت علطول والون العايزاه

بلد كارنيهات فعلا ههههههه

tamer.koko 29-02-2012 02:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mms (المشاركة 624380)
على اساس انها ضيقه وواطيه وصاجها ضعيف وقليله الامكانيات . زى اللانوس . او انها تصلح لاتنين راكب ققط واللى يقعد فى الكنبه الخلقيه يربع رجليه . وان لو وصل لسرعه ميت كيلو يبقى كانه راكب ورقه فى مهب الريح والطريق فسيح زى الفيرنا . ومع ذلك العربيتين دول لو نزلت بيهم سوق الجمعه يتباعوا هوا . عايز اعرف على اى اساس . اساس ايه يا باشا اللى يخلى عربيه زى الميجان ماركه وتاريخ وقوه ورحابه وامكانيات ومتانه وامان ( 8 ايرباج ) ورغم كل ده فى مصر يقولك ابعد عن الميجان !!!!. ولو نزلت سوق الجمعه وسعدك ربنا وبعتها تخسرلك من تمنها ستين سبعين الف . هو دا الاساس اللى ماشيه عليه مصر ؟؟؟؟؟ طبعا غلط غلط غلط غلط ...........الامجراند دخلت اوربا وغيرها من الماركات الصينى واحنا هنا لسه بنقول ابعد عن الصينى . وتويوتا فضايحها دقه فى كل مكان وهى لسه عندنا ياسلام تووووووووويووووووووووتا .امال!!!! يابانى ياعم . وهكذا مازالت المفاهيم الباليه القديمه تحرم عليك انك تفكر صح .............تقبلوا تحياتى .

:010104~171::010104~171:: 010104~171:

محمد اشرف 29-02-2012 09:17 PM

:thinkW19::thinkW19::thin kW19::thinkW19::thinkW19: :thinkW19:

zmzm0000 01-03-2012 03:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mms (المشاركة 624380)
على اساس انها ضيقه وواطيه وصاجها ضعيف وقليله الامكانيات . زى اللانوس . او انها تصلح لاتنين راكب ققط واللى يقعد فى الكنبه الخلقيه يربع رجليه . وان لو وصل لسرعه ميت كيلو يبقى كانه راكب ورقه فى مهب الريح والطريق فسيح زى الفيرنا . ومع ذلك العربيتين دول لو نزلت بيهم سوق الجمعه يتباعوا هوا . عايز اعرف على اى اساس . اساس ايه يا باشا اللى يخلى عربيه زى الميجان ماركه وتاريخ وقوه ورحابه وامكانيات ومتانه وامان ( 8 ايرباج ) ورغم كل ده فى مصر يقولك ابعد عن الميجان !!!!. ولو نزلت سوق الجمعه وسعدك ربنا وبعتها تخسرلك من تمنها ستين سبعين الف . هو دا الاساس اللى ماشيه عليه مصر ؟؟؟؟؟ طبعا غلط غلط غلط غلط ...........الامجراند دخلت اوربا وغيرها من الماركات الصينى واحنا هنا لسه بنقول ابعد عن الصينى . وتويوتا فضايحها دقه فى كل مكان وهى لسه عندنا ياسلام تووووووووويووووووووووتا .امال!!!! يابانى ياعم . وهكذا مازالت المفاهيم الباليه القديمه تحرم عليك انك تفكر صح .............تقبلوا تحياتى .

مش عارف ابوسك منين لا لا لا انا عايز اقابلك واتعرف عليك اخيرا عندنا ناس عاقله وواعيه طبعا مع احترامي وتقديري للجميع ووجهات نظرهم المختلفه :CONGRA~238:

الساعة الآن 02:39 PM.