مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   باسات PASSAT (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=206)
-   -   مشكله فى فتيس باسات 2007 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=126333)

a7med.elshai5 14-04-2014 05:56 PM

رد: مشكله فى فتيس باسات 2007

على فكره صيانه الفتيس الست نقلات بالضمان وده بفضل من الله
مشكله الفتيس ده ان درجه حراره الزيت بتاثر على الصمامات الموجوده فى عقل الفتيس ودى بتفتح وتقفل مجى الزيت الى بيدخل الزيت الى المجاميع المسؤله عن جميه النقلات

neno1 23-04-2014 11:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romeoalmansour (المشاركة 959703)
طيب مبائيا هنكشف علي مستوي الزيت ومعاه كمان هنكشف كمبيوتر عشان نطمن - يفضل كشف الكومبيوتر عشان الزيت غالي ومنرجعش بعد كده نكتشف ان فيه مشكلة فنغير الزيت تاني.
لو حضرتك قريب من انبي انا ممكن اكشف لك علي العربية ان شاء الله

انا اسف جدا لانى كنت مسافر ولسة متابع دلوقتى باشمهندس روميو يا ريت رقم تليفونك عشان اجيلك

neno1 23-04-2014 11:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a7med.elshai5 (المشاركة 959972)
المشكله فى عقل الفتيس ودى مشكله موجوه فى الست نقلات سواء جيتا باسات او اسكودا وحلها بتغيير طقم الاصلاح

شكرا لاهتمامك استاذ احمد عايز اعرف طقم الاصلاح ده اعمله فين وهايكلفنى كام واسف جدا للارهاق اللى مسببه لحضرتكم

romeoalmansour 23-04-2014 02:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة neno1 (المشاركة 961297)
انا اسف جدا لانى كنت مسافر ولسة متابع دلوقتى باشمهندس روميو يا ريت رقم تليفونك عشان اجيلك

حمد لله علي السلامه ورجوعك
دا رقم تليفوني وتحت امرك
01200507484

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a7med.elshai5 (المشاركة 959973)
على فكره صيانه الفتيس الست نقلات بالضمان وده بفضل من الله
مشكله الفتيس ده ان درجه حراره الزيت بتاثر على الصمامات الموجوده فى عقل الفتيس ودى بتفتح وتقفل مجى الزيت الى بيدخل الزيت الى المجاميع المسؤله عن جميه النقلات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a7med.elshai5 (المشاركة 959972)
المشكله فى عقل الفتيس ودى مشكله موجوه فى الست نقلات سواء جيتا باسات او اسكودا وحلها بتغيير طقم الاصلاح

ازي حضرتك يا باشمهندس احمد شكرا جدا لاهتمامك بمساعده الاعضاء انا فاهم ان عند حضرتك مركز لصيانة السيارات الالماني وخاصة الفتيس الاتوماتيك انا اذكر حضرتك واذكر نفسي ان شاء الله ان النقلات اللي ورا بعض دي قد لا تحتاج الي طقم الاصلاح انا فهمت من صاحب السيارة انه عمل بعض الاصلاحات في السيارة وعشان كده ارجو من سيادتكم التأكيد علي ذلك في البداية
1- التاكد من ان المحرك لا توجد به اي مشاكل ولا توجد اي اكواد خاصة به وخاصة (EGR) - وعمل فحص علي (ABS) ودا مهم جدا جدا وقراءة جميع الحساسات والسيارة ماشية.
2-ضبط منسوب الزيت وتجرية السيارة
3- هام جدا......... - عمل (basic settings) وتجربة السيارة واغلب الظن المشكلة هتتحل ان شاء الله
4- في حالة عدم حل المشكلة هنا حضرتك تكشف علي الفتيس بالكومبيوتر وتعمل طقم الاصلاح وتنظيف الميكاترونك
انا بفكر مع حضرتك ولا اتدخل في عملك - ارجو تقبل مروري

والله اعلي واعلم

a7med.elshai5 17-06-2014 05:51 PM

مشكله عقل الفتيس لا يتم تحديدها بالكمبيوتر خصوصا فى فتيس 6 نقلات

لاكن بالنسبه لاى فتيس dsg بيكون جزء الميجا ترونيك بيظر non comunication اى لا يوجد اتصال بين الجزء الكهربى والجزء الميكانيكى فى عقل الفتيس

الساعة الآن 04:48 PM.