مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو لوجان Logan (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   اللوجان و بنزين 80 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=100748)

ayman_kamal 24-10-2012 01:17 PM

رد: اللوجان و بنزين 80

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden (المشاركة 783768)
بنزين 80 على عربية جديدة
دا مين يجيله قلب يعملها دي ؟؟؟ :sycho26:

عادي ماهو الهيونداي ماتريكس الكوري (2006 - و طالع) موتورها كان يمشي ب 80 و في ناس في مصر بتحط 80 في الفيرنا و اللانوس بس انا ببوصلها ان اولا البنزين 80 في مصر مش نظيف و مش متصنع بذمة و بالتالي اللي حاتوفروه في البنزين حبة حبة حاترجع تصرفه كاش مرة واحدة قدام في تغير رشاشات و لا طرمبة بنزين و لا حساس ف على ايه اذا كان اللي بيقرا في المنتدى هنا و لا في منتديات تانية و لا ساعات بيسمعه من الناس عن واحد حط في عربيته بنزين 92 و لا 95 و بعد كده كعبلت منه و باظ كذا و كذا علشان كان بنزين مضروب و لا مخلوط و لا عليه مياه فا بنزين 92 ارحم بس ربنا يعمي عين الحكومة عنه و يبطله فكرالستينات و السبعينات ان العربية سلعة ترفيهية و بنزين 92 بتاع الاغنياء ANAA7TG

mody112 24-10-2012 02:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman_kamal (المشاركة 784239)
عادي ماهو الهيونداي ماتريكس الكوري (2006 - و طالع) موتورها كان يمشي ب 80 و في ناس في مصر بتحط 80 في الفيرنا و اللانوس بس انا ببوصلها ان اولا البنزين 80 في مصر مش نظيف و مش متصنع بذمة و بالتالي اللي حاتوفروه في البنزين حبة حبة حاترجع تصرفه كاش مرة واحدة قدام في تغير رشاشات و لا طرمبة بنزين و لا حساس ف على ايه اذا كان اللي بيقرا في المنتدى هنا و لا في منتديات تانية و لا ساعات بيسمعه من الناس عن واحد حط في عربيته بنزين 92 و لا 95 و بعد كده كعبلت منه و باظ كذا و كذا علشان كان بنزين مضروب و لا مخلوط و لا عليه مياه فا بنزين 92 ارحم بس ربنا يعمي عين الحكومة عنه و يبطله فكرالستينات و السبعينات ان العربية سلعة ترفيهية و بنزين 92 بتاع الاغنياء ANAA7TG

اهو هو ده الكلام . مش اى حد يقول اى كلام وخلاص . وواحد يقولى استخبى عشان كله قلب عليك . انا سؤالى كان واضح هل حد جرب ( يعنى لازم فعلا يكون جرب ) ومش ممكن لو حد جرب يلاقى العربيه بتمشى بيه عادى وياما عربيات كتير زيرو وبتمش ببنزين 80 عادى .

a_a_3antar 24-10-2012 11:44 PM

باشا توكل علي الله و حط 80 اشطه ولا فيه اي حاجه هو هيكركر معاك شويه وانت طالع و مش بيعمل اي حاجه في العربيه بس نصيحه ما تستخدموش في شهور الصيف الشديده بس لو استخدمته اشطه برده. بصراحه انا ما جربتوش في لوجان بس انا جربته في فيرنا 2010 و جربته في اوبل 2005 و جربته في 128 و في كل الحالات ماعملش معايا مشاكل خالص. هو لو انت سحب العربيه ما بيزعلكش حط 80 و ما تطلعش كابس بنزين جامد. ملحوظه: اللي بيقولك بنزين 80 مش نظيف دي مقوله مشهورة بس خاطئه. اللي بيصنع ال 80 هو اللي بيصنع الباقي و البنزينه واحده. هو الإختلاف في إنتظام الإحتراق كل ما زاد رقم الأوكتان زاد معدل انتظام الإحتراق و ده بيسبب انتظام في دوران عمود الكرنك و بيحسن معدل الإحتراق و حركه الأشواط علشان كده العربيه ما بتكركرش و سحبها بيبقي جامد. لو السحب ما يفرقش معاك اديها وربنا يسترها

ايمن على حسن 25-10-2012 12:19 AM

حرام عليك العربية جديدة عارف عين اية جديدة اي مقيل ثمنها عن 73000 جنية وانت تكلم في البنزين

mody112 29-10-2012 11:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن على حسن (المشاركة 784572)
حرام عليك العربية جديدة عارف عين اية جديدة اي مقيل ثمنها عن 73000 جنية وانت تكلم في البنزين

طيب ماهى الفيرنا واللانوس بنفس تمنها وبتمشى عادى ببنزين 80 . ومش مهم التمن المهم البنزين ينفع ولا لا .

الساعة الآن 11:46 PM.