مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو RENAULT (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=16)
-   -   ستيب واى اه ولا لا ؟ (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=100708)

linatrix 23-10-2012 12:32 PM

رد: ستيب واى اه ولا لا ؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 7uda (المشاركة 783467)
الصراحة العربيه يباني و عفشتها ميه ميه و تتحمل و التكيييف و العزل اعتقد انه حيكون احسن من الستيب واي و بعدين على الاقل لما الواحد يشتري عربيه جديده يحب لما يركبها يحس انها فخمه من جوه لأنه مش حيركب من بره وده عمره ما حيتحقق مع الستيب واي و في حاجه احسن اشتري فولكس فاجن جيتا 2004 بالسعر ده احسن مليون مررررة من العربيتين الصني و الستيب واي

شكرا على الرد
بص الصنى الجديده مش يبانى و للعلم نفس المحرك الى فيها بينزل فى عربيات رينو
العفشه بعد البحث على النت عرفت ان فى مشكله ان السوست فيها مشكله و بتعمل صوت و التوكيل حاول يحل المشكله ده بس معرفش و لسه متحلتش
التقفيل و الخامات اكيد مش اعلى من الرينو كمان الكاوتش الازاز الخ كل ده مصرى

انا معاك ان العربيه حلوه و فيها امان عالى على فكره بتتباع فى الطارق ب 111 الف
انا ركبت مستعمل كتير من اول 127 لحد الكرولا و بصراحه كفايه كده عايز اجيب عربيه زيزو و اريح دماغى من الصنايعيه
تحياتى

linatrix 23-10-2012 10:27 PM

للاسف استمرار لرحله البحث لقين ناس كتير بتشتكى من التوكيل و المعامله معاه اخر عربيه معاى كانت جين 2 و بعتها بسبب قرف التوكيل و مش عايز اكرر التجربه السئيه دى تانى ؛ كمان فى منتديات اجنبيه بيقولو العربيه مش حلوه
و تسمر الحيره .......... اشترى ايه ؟؟؟؟؟

linatrix 26-10-2012 12:10 AM

و الله يا شباب بعد طول بحث و مناقاشات و اتفرجت على العربيه بتاع 6 مرات قررت انى اجيب حاجه مستعمله دلوقتى لمده حوالى 6 شهور ان شاء الله يكون ربنا رزقنا فيهم و بعدين اجيب الى انا عايزه و على مزاجي
تعبتكم معاى

عموما سواء لوجان او ساندريو او ستيب واى كلهم كويسين و شبه بعض يختلف الشكل الخارجي فقط و لك حريه الاختيار

د/محمود عبدالمقصود 27-10-2012 01:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة linatrix (المشاركة 785152)
و الله يا شباب بعد طول بحث و مناقاشات و اتفرجت على العربيه بتاع 6 مرات قررت انى اجيب حاجه مستعمله دلوقتى لمده حوالى 6 شهور ان شاء الله يكون ربنا رزقنا فيهم و بعدين اجيب الى انا عايزه و على مزاجي
تعبتكم معاى

عموما سواء لوجان او ساندريو او ستيب واى كلهم كويسين و شبه بعض يختلف الشكل الخارجي فقط و لك حريه الاختيار

لا لا اوعى تعمل كده حضرتك لأن بلدنا الحلوة الفلوس فيها بتطير زي الهواء و على فكرة في عربيه ممتازة و هي فيات بونتو ايفو 2012 فيها نظام التحدث الصوتي و اعطاء الاوامر بالصوت للسيارة و نظام eco driveلتوفير استهلاك الوقود و فخمه جدا جدا جدا اكترحتى من المرسيديس b class و absو 2 ايرباج و شنطه واسعه هي هاتشباك سعرها بكل المواصفات دي 112 الف عند الاحمدي موتورز رووووعه احسن من الصني و الستيب واي و ممتازه و كل سنه و حضرتك طيب:010104~171:

&yaso 27-10-2012 03:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 7uda (المشاركة 785575)
لا لا اوعى تعمل كده حضرتك لأن بلدنا الحلوة الفلوس فيها بتطير زي الهواء و على فكرة في عربيه ممتازة و هي فيات بونتو ايفو 2012 فيها نظام التحدث الصوتي و اعطاء الاوامر بالصوت للسيارة و نظام eco driveلتوفير استهلاك الوقود و فخمه جدا جدا جدا اكترحتى من المرسيديس b class و absو 2 ايرباج و شنطه واسعه هي هاتشباك سعرها بكل المواصفات دي 112 الف عند الاحمدي موتورز رووووعه احسن من الصني و الستيب واي و ممتازه و كل سنه و حضرتك طيب:010104~171:

بس بونتو ايفو 77 حصان و1300 سى سى كتير عليها بصراحة 112 الف غير ان ناس كتير بتشتكى منها بس هى من جو تحفة فعلا

الساعة الآن 03:45 PM.