مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو لوجان Logan (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   سير الكاتينة وفلتر البنزين فى اللوجان 2013 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=92876)

Tota El Masry 22-07-2012 05:05 PM

رد: سير الكاتينة وفلتر البنزين فى اللوجان 2013

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sehsss (المشاركة 723057)
العفو على إيه.. المفروض يبقى العادي احترام الاراء لأن النقاش هو الفائدة المرجوة من هذا المنتدى
أولا.. نسبة الشوائب بين البنزين 92 و95 مش كبيرة للدرجة اللي الناس متخيلاها (رقم الأوكتان)
ثانيا.. مهندس الميكانيكا ده أكيد عربيته سيرها كاوتش مش جنزير ههههههه.. وعاوز أقول لحضرتك حاجة، الجنزير مكلف أكثر بالنسبة للصانع عن الكاوتشوك وغالبية السيارات الياباني إن لم تكن كلها لا تستخدم الكاوتشوك وتستبدله بالجنزير أما الكوري فللأسف (بيسترخص) ويحط الكاوتش.. ولسه من 3 أيام زميل لي في العمل عربيته فيرنا ولسه مغير السير من 25 ألف كيلو والمفروض يقعد لحد 40 ألف اتقطع والعربية جابت صبابات
تحياتي ليكي وسررت بالحديث معك يا توتة.. أخوك (محمد حسين)

الله يعزك و يعليك يا أخي الكريم

عموماً لو بيستهونوا بحياة الناس ربنا موجود تصدق بالله أنا طلعت على الرصيف علشان أتفادي طائر و مرة فرملت قبل الترعة بشبر علشان افادي كلب
الحياة أغلى هبة من الله و من يستهون بها خالص دعائي له بالهداية إن كان الله يريد به خيراً و إلا كفانا الله شر نفسه الأمارة بالسوء

تشرف بالحديث معك أخي الفاضل و تسرني مشاركتك الحوار الراقي في أي وقت
رمضان كريم...و الله أكرم

sehsss 22-07-2012 06:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tota El Masry (المشاركة 723105)

عموماً لو بيستهونوا بحياة الناس ربنا موجود تصدق بالله أنا طلعت على الرصيف علشان أتفادي طائر و مرة فرملت قبل الترعة بشبر علشان افادي كلب
الحياة أغلى هبة من الله و من يستهون بها خالص دعائي له بالهداية إن كان الله يريد به خيراً و إلا كفانا الله شر نفسه الأمارة بالسوء

رمضان كريم...و الله أكرم

ربنا يبارك فيكي، الشرف لي.. رمضان كريم

ابو هيما 22-07-2012 09:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tota El Masry (المشاركة 723105)

رمضان كريم...و الله أكرم

أولأ أهلأ وسهلأ بحضرتك ورمضان كريم , وألف مبروك على العربية ولو انها متأخرة شوية .. الموضوع على فكرة مافهوش أى نوع من الأستهتار بحياة الناس وكل الفكرة هية أن الموتور المستخدم فى اللوجان موتور ذو تكنولوجيا قديمة .. ببساطة كدة الموتور ده هو اللى كان مستخدم فى الميجان واحد سنة 2002 ويسمى K4M وبالتالى فمع الألتزام بجدول الصيانة الدورية فأن شاء الله مش هاتشوفى منها حاجة وحشة ..
أنا كنت عاوز اعرف من حضرتك ايه رأيك فى السحب وأستهلأك البنزين وهل بتسمعى صوت من عند الفتيس فى النقلأت مع التهدئة فى السرعة ولأ كله تمام ومفيش أى أصوات
- تاني حاجة بقى : أنا عاوز أعرف هو جار حضرتك اللى كان جايب اللوجان وأستلم هدايا معاها غطى وخد تخفيض ألف جنيه ما قلش لحضرتك جايبها منين لأنى بصراحة بفكر جديأ أشترى واحدة لوجان ولكن لسه محتار بين المانيوال والأتوماتيك

ابو هيما 22-07-2012 09:35 PM

أستاذ سحس كل سنة وحضرتك طيب ورمضان كريم وشكراً يا فندم على الأضافة وعلى إثراء الموضوع :CONGRA~238:

eng/walaaeldeen 22-07-2012 11:40 PM

السلام عليكم
طيب ليه ما نركبش احنا المصريين فلتر بنزين اضافي سواء بعد التنك او قبل المحرك
ومعلش معلومه كثير من الناس بتغلط فيها هو ان رقم الأوكتين كل ما يزيد البنزين بيكون انظف
و الصح ان رقم الأوكتين يؤثر علي خواص الأشعال وليس النظافه والرابط ده يمكن يفيد في معرفة رقم الأوكتين http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90353
اما بخصوص الكاتينه فهو للأسف اغلب الشركات بتركبه كاوتش للتوفير و تحت حجة انه صوته اخف
والله المستعان

الساعة الآن 09:36 AM.