مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Tiggo (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=189)
-   -   اسبرانزا تيجو - مميزات و عيوب (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=15041)

misho777 29-08-2011 07:09 PM

رد: اسبرانزا تيجو - مميزات و عيوب

السلام عليكم لقد اثبتت التجربة فشل السيارة او فشل ابو الفتوح نفسه ومراكز الخدمة التابعة له اذهب بنفسك لترى على الطبيعة ان من ملاك السيارة التيجو اللعينة طبعا اى سيارة يمكن ان تظهر بها عيوب الكمال لله وحده لكن عندا تذهب لمكز الخدمة لتصليح عيب فى السيارة وتدفع المطلوب ويبقى العيب كما هو انا عندى مشكلة فى السحب منذ اكثر من عام مضى وذهبت لمكز الخدم مرات عديدة دون جدوى اذن المشكلة فى السيارة ام مركز الخدمة المهم هى مسئولية الموزع ابو الفتوح فى المقام ألأول:thnkr:

Mr.Mostafa veto 30-08-2011 09:08 AM

ممكن توضح المشكلة اكتر علشان نفهم
يعنى عامل كام كيلو السحب فى اول المش ولا فى الجرى العربية 1.6 ولا 2.0
الردود اللى بتتقلك فى التوكيل عن حل المشكلة دفعت فلوس ولا ايه وكام
عدد مرات الصيانة
توضيح كامل علشان لو حد عنده حل اونعرف العيب و نقيم المشكلة

aymanlaw 30-08-2011 11:26 AM

بجد التيجو فى المجمل عربية من حيث الجمال ميه ميه,ومن حيث الأداء اعتقد إن العربية انتشرت بشكل يدل على ان العربية اثبتت نجاح منذ 2009 --والله يبارك لصحبها ويبعد عنهم الفتايين والحاقدين:GROWIN~12::GROW IN~12::GROWIN~12:كل سنة واصحاب التيجو بخير وعيد سعيد عليهم:balloons71::balloon s71::balloons71:

aymanlaw 30-08-2011 11:32 AM

أنا أسف نسيت اشكر صاحب الموضوع وحب ان اقول له انه انسان موضوعى ومتحضر وصريح ,وهذا ماأستنتجته من خلال مناقشته مع الأخ الذى كان معترض على الموضوع ...انابأشكرك لحسن اخلاقك ياأخ خوليو---وعلى فكرة انابورسعيدى زيك ,ولكن مش ده السبب الذى على اساسه انى بتحيز لك ,لالالالالالالالالاوالله ولكن لأنك بجد شرحت كل شىء بصراحة وحيادية ---بارك الله فى عربيتك ومبروك عليك ولونها جت متأخر يمكن لأكثر من سنة---كل سنة وحضرتك طيب وعيد سعيد عليك.وبرجاء موافتنا بلتقارير الجميلة عن الجميلة تيجو,برجاء متبخلش عن محبى التيجو بتقاريرك الصريحة المفيدة للجميع ---والى لقاء:GROWIN~12::GROWIN~12 ::GROWIN~12::balloons71:: balloons71::balloons71:

misho777 02-09-2011 07:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.Mostafa veto (المشاركة 504473)
ممكن توضح المشكلة اكتر علشان نفهم
يعنى عامل كام كيلو السحب فى اول المش ولا فى الجرى العربية 1.6 ولا 2.0
الردود اللى بتتقلك فى التوكيل عن حل المشكلة دفعت فلوس ولا ايه وكام
عدد مرات الصيانة
توضيح كامل علشان لو حد عنده حل اونعرف العيب و نقيم المشكلة

السلام عليطم اولا وثانيا كل عام وانت بخير انا لم اكمل بالسيارة 13000 كموالسحب ضعيف فى اول المشى وايضا فى الطرق السريعة لم تجمع معى سوى 120 كم/ساعةبالعافية على الغيار الخامس ويوجد عضة فى الفتيس عند الغيار الثالث وانا مواظب عالى الصيانة فى مواعيدها وفى كل مرة ادفع فاتورة ما عدا مرتين وضع لى شوية شحم على الفتيس وقال كله تمام ومازات المشكلة كما هى وسئلت ناس متخصصة فقالوا الفلاتر غيرت الفلاتر بلا جدوى فقالوا لى يوجد عيب بأسطوانة الدبرياش والتوكيل يقول كله تمام والسيارة 1600 سى سى موديل 2010 وانا دافع 6 فواتير للتوكيل كصيانة بعد صيانة ال10000 وتغيير الزيت والفلتر وغيرت البوجيهات وبعد ثلاث شهور الى منذ اسبوعين ذهبت للصيانة وغيرت فلتر الهواء وفلتر البنزين انت تعرف ان الصيانة بالتوكيل كل 5000كم او كل 3 شهور واستعملت بنزين 95 دون جدوى واستعملت ألأضافات مع كل تفويلة دون جدوى وانا طبعا استعمل بنزين 92 وعندما يعطينى الوؤشر ثلث التنك اقوم بتفويله واحيانا عند النصف تجنبا للرواسب وكل شهر اذهب اغسيل السيارة من اسفل فة محطة بنزين محترمة بمنطقة سموحة . فماذا افعل العيب عيب السيارة انا ركبت انواع كثيرة من السيارات لكننى لم ارى اسواء من ألأسبيرانزا:sd:

الساعة الآن 10:56 PM.