مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   124 و 125 و 131 و 132 (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=218)
-   -   رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=80993)

محمدصلاح القاضى 05-05-2012 11:16 AM

رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa3tef (المشاركة 664551)
السلام عليكم ....
المسمار اللى راكب فيه الشداد بتاع الدينامو اتقطم ...
وده طبعا بيخلى سير الدينامو مرخى وبالتالى الدينامو مش بيشحن البطارية كويس وكل يومين تفضى واروح اشحنها وتفضى واشحنها
وده طبعا موضوع فى غاية الرخامة ومش لائيله غير حلين
الاول والسهل طبعا ان الخراط يسخنه ويكه ونركب واحد غيرة
التانى والارخم ان لو لاقدر الله ومنفعش هضطر اسفا اروح لميكانيكى ويحل الموتور عشان الخراط يعرف يسخنه ويفكه بس بصراحة خايف من موضوع حل الموتور ده لاميرجعش زى الاول

فياريت تشاركونى برئيكم ولو حد يعرف خراط على درجة كبير من الاحترافيه وشكرا

ان شاء الله الحل الحل بسيط وهو انك بتحاول بشانيور ببنطه صغيره انك تفور المسمار من الموتور او حل تانى ودا اذا كان المسمار مقطوم على الوش انك تجيب سمبك او زنمبه وتحاول تعمل فيه سن وتفكه بطرقه بالشاكوش لحد ما طلع شويه
وبعدين بالكلابه وتمسكه وتلفه لحد ما يطلع
ان شاء الله خير :CHUBBY~36:
اتمنى انى اكون قد افدت حضرتك بمشاركتى

aymanhassan 06-05-2012 09:48 PM

حبيت احسب استهلاك البنزين وفوجأت بان لتر البنزين بيعمل معايا متوسط 7 كيلو ونص مش عارف ده عادى و 132 ولا استهلاك كتير ياريت كل واحد يقول استهلاكه اد ايه ولو ده استهلاك عالى اعمل ايه عشان اظبطها

ash_rsi 06-05-2012 10:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanhassan (المشاركة 666044)
حبيت احسب استهلاك البنزين وفوجأت بان لتر البنزين بيعمل معايا متوسط 7 كيلو ونص مش عارف ده عادى و 132 ولا استهلاك كتير ياريت كل واحد يقول استهلاكه اد ايه ولو ده استهلاك عالى اعمل ايه عشان اظبطها

انا عن نفس بطلت اقيس الاستهلاك كفايه الشوارع اللى كلها مقفوله الله يعين المواتير ويعين ركبتنا اللى باظت من الدبرياج

محمدصلاح القاضى 06-05-2012 10:47 PM

انا عن نفس بطلت اقيس الاستهلاك كفايه الشوارع اللى كلها مقفوله الله يعين المواتير ويعين ركبتنا اللى باظت من الدبرياج :shyy::shyy:
انا عن نفسى عربيتى بتعمل 230 كيلو فى الصفحه طوالى
180/190 كيلو داخل البلد
واذا كان من ناحيه الدبرياج فانا مفيش حد ركب عربيتى الا وقال العربيه دى دبرياجها زيت مستيحل انه يكون واير من نعومه الدواسه وسحب العربيه
ان عندى العربيه لو اديتها الغيار الاول وسبت رجلى من على الدبرياج واحده واحده بتسحب وتمشى مع جربتها فى عربيات كتيير القيها تفصل
الحمد لله انا راضى عن اداء عربيتى من ناحيه الموتور والعفشه

ash_rsi 06-05-2012 10:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى (المشاركة 666091)
انا عن نفس بطلت اقيس الاستهلاك كفايه الشوارع اللى كلها مقفوله الله يعين المواتير ويعين ركبتنا اللى باظت من الدبرياج :shyy::shyy:
انا عن نفسى عربيتى بتعمل 230 كيلو فى الصفحه طوالى
180/190 كيلو داخل البلد
واذا كان من ناحيه الدبرياج فانا مفيش حد ركب عربيتى الا وقال العربيه دى دبرياجها زيت مستيحل انه يكون واير من نعومه الدواسه وسحب العربيه
ان عندى العربيه لو اديتها الغيار الاول وسبت رجلى من على الدبرياج واحده واحده بتسحب وتمشى مع جربتها فى عربيات كتيير القيها تفصل
الحمد لله انا راضى عن اداء عربيتى من ناحيه الموتور والعفشه

ربنا يملها بركه ويحفظك ويحفظها من كل شر

الساعة الآن 04:46 PM.