مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   سفارى وطرق (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=7)
-   -   مين زار واحة سيوه؟ (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=38754)

نبيل عبدالرحمن 15-11-2010 10:22 PM

رد: مين زار واحة سيوه؟

5 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koashraf (المشاركة 285828)
معرض البيت السيوى :-
وهو معرض للتراث السيوى وهو يفتح ابوابه <o:p></o:p>
اكتوبر /مارس من الساعه10ص الى الواحده ثم من 2 الــــى الخامسه.<o:p></o:p>
ابريل /سبتمبر من الساعه10 ص الـــى الواحده ثم من 4 الــى السابعه.<o:p></o:p>
وهومتحف للعادات والتقاليد السيويه ويقدم عرضاً للاغراض التى تنتمى للمشغولات اليدويه القديمه والادوات المنزليه التى تستخدم فى المجتمع السيوى .<o:p></o:p>
ولقد تم بناؤه من أجل الحفاظ على التراث التاريخى والثقافى باستخدام تقنيات ومواد محليه كالكرشيف وجذوع النخيل واشجار الزيتون.<o:p></o:p>
وقد تم ترميم المتحف فى اطار مشروع شالى الذى نفذته منظمتان ايطاليتان غير حكوميتين ومحافظة مطروح وشارك فى تمويله التعاون الايطالى .<o:p></o:p>

هذه بعض الصور للبيت السيوى

koashraf 16-11-2010 12:40 AM

عايز ادردش شويه معاكم عن ملاحظات لى وانافى الواحه ..يعنى مثلا لاحظت ان شجر النخيل مش عالى زى عندنا فى الاسكندريه ووجه بحرى بصفه عامه بمعنى انك لومديت ايدك وانت واقف على الارض تطول البلح على الشجره..حاجه تانيه ان الجريد القديم موجود على النخل يعنى مش بينضفوا النخل منه طيب ليه وعشان انا بحب افهم سألت فقالواالاتى ان ايه حاجتهم ان هم يتسلقوا النخل عشان يجيبو البلح النخله لماتطول اوى بنقطعها ولان الجو عندنا حار وجاف جداً فبنسيب الجريد على النخله يلطف شويه الجو حواليها ويحمى البلح من التلف من الجو الجاف.
وطبعا الواحه فيها كميه نخيل بلح غير طبيعيه وكلها منتجه وجزء كبير من البلح بيتجفف فى مصانع التمور ويتصدر أويباع فى السوق المحلى.

aymanay32 16-11-2010 01:41 AM

انا كنت سمعت ان اللحمة رخيصة جدا هناك هل الكلام دة صح و ان كمان فى منطقة الرمال بتاعتها لونها ابيض

amrmohamed1975 16-11-2010 01:43 AM

متابع بشغف تسلم ايدك يا استاذنا

koashraf 16-11-2010 02:10 AM

عايز ادردش شويه معاكم عن ملاحظات لى وانافى الواحه ..يعنى مثلا لاحظت ان شجر النخيل مش عالى زى عندنا فى الاسكندريه ووجه بحرى بصفه عامه بمعنى انك لومديت ايدك وانت واقف على الارض تطول البلح على الشجره..حاجه تانيه ان الجريد القديم موجود على النخل يعنى مش بينضفوا النخل منه طيب ليه وعشان انا بحب افهم سألت فقالواالاتى ان ايه حاجتهم ام هم يتسلقو النخل عشان يجيبو البلح النخله لماتطول اوى بنقطعها ولان الجو عندنا حار وجاف جداً فبنسيب الجريد على النخله يلطف شويه الجو حواليها ويحمى البلح من التلف من الجو الجاف.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
حاجه تانيه لاحظتها ان اسعار الخضار والفاكهه مرتفعه على الرغم من توافر جميع الخضروات والفاكهه وطبعا ً عرفت ان اغلب الخضروات الموجوده فى الواحه يتم جلبها من خارجها وده لان الجو الجاف جداً طول العام(على الرغم من توافر المياه) يؤدى الى تلف المحصول خصوصاً الخضروات وطبعا بيضطروا يجلبوها من مطروح أومنطقه تسمى القصر وممكن من البحيره والملاحظ ايضا ان حتى وقت قريب كان اغلب السكان لاتشتكى من الامراض خصوصا الامراض التى تتعلق بالتلوث (مثل السرطان)ولكن مع دخول المنتجات التى تعتمد فى زراعتها على المخصبات والمبييدات بدات هذه الامراض والتى لم تكن الواحه تعرفها فى اصابة السكان نتيجة المنتجات الملوثه .<o:p></o:p>

الساعة الآن 08:53 PM.