مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   سلامتك على الطريق (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=8)
-   -   المنطقة المخفية blind area (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=5021)

koky_90 08-02-2009 03:53 AM

رد: المنطقة المخفية blind area

تسلم ايدك
موضوع قيم جداptmnlo123per171

ahmed_kamel 08-02-2009 08:16 AM

أولا: رجاءا أصبروا شويه على تحميل الفيديوهات اللي أنا حاططها عشان واضح اليومين دول youtube فيه شوية بطء

ياجماعه الموضوع ده مهم جدا عشان سلامتنا وإحنا سايقين وكان فيه حلول ليه من شركات محترمه كتير زي فولفو وأودي و بي إم دبليو ومرسيدس مؤخرا وغيرهم وسيعمم هذا النظام بالتدريج شيئا فشيئا وحديكوا مثال وشرح للنظام الموجود مثلا لدى فولفو

فولفو كان عندها رأي وحل تاني للموضوع ده
حيث طورت فولفو نظام جديد في مجال السلامة امتدادا لاهتماماتها في هذا المجال ..
هذا النظام هو عبارة عن آلتي تصوير (( كاميرا )) توضع اسفل المرايات الجانبية وتلتقط هذه الكاميرات 4 صور في الثانية لتتأكد من خلو المنطقة الجانبية من السيارات ..
وفي حال ماانتبه هذا النظام الى وجود سيارة في الجانب من خلال قرائته للصور الملتقطة فانه يشغل ضوء احمر في المرايا الجانبية تعني انه لايمكن للسائق ان ينعطف الى هذه الجهة ..
يزداد عدد الصور ونشاط النظام في حال ما شرع السائق باشعال اشارة الانعطاف ..
ويستطيع هذا النظام التنبيه من سيارات لا تفوق سرعتهم سرعة السيارة بـ 67 كلم ولا يكونو ابطأ من السيارة بـ 20.8 كلم ..
هذا النظام يستطيع تمييز الاشياء الثابتة في الطريق عن السيارات ..
وإليكم الفيديو الذي يوضح ماسبق سرده

ptmnlo123per1140

اقتباس:

هههههههههه ما هو انا لو عملت زى ما بيقولو المارية هتتخبط

اخلى المراية 90 درجى دى هتتفشفش

بس هجربها

أما بالنسبه للحلول الغير مكلفه بجعل المرآه عموديه على الطريق فده مش معنا يالانسر إنك بتخلي زور المرايه هوه إللي 90درجه ده معناه إن المرايه نفسها هيا إللي بتظبطها على كده زي مابتظبط المرايه عادي من جوه العربيه بس زاوية المرايه هيه اللي بتبقى تقريبا 90 درجه
وده فيديو بيوضح كيفية ظبط المرايه عشان تجنب خطر المنطقه العمياء

أرجو أن تكون المعلومه وصلت

AbOnOrA 08-02-2009 10:49 AM

والله يا احمد انت استاذ سواء فى موضوعاتك او ردودك تسلم ايدك على الشرح المكتوب والفيديو ptmnlo123per112

sam ram 08-02-2009 02:41 PM

شكرا على الموضوع المفيد أستاذ هاني ... و على اضافه مهندس احمد الجامده

أبو عبد الرحمن 10-02-2009 06:21 PM

أولاً شكرًا على الموضوع الجامد ده من الإخوة هاني وأحمد

اقتباس:

لكن اليمين لازم اجيب بيها ديل العربية علشان لو بعدى من مكان ديق ابقى عارف اخر بعد للعربية (الديل اليمين )

كلامك صح يا أبو نورا ، أنا كمان بعمل كده ، بس أنا بعمل فكرة تانية كويسة جدًا عشان أجمع بين إني أقدر أشوف المنطقة المخفية اللي على اليمين وفي نفس الوقت أشوف ديل العربية في المراية اليمين
الفكرة هي مراية صالون عريضة بتظبطها على الجنب اليمين بحيث إنك تشوف اللي وراك بالإضافة إلى الجانب الأيمن ، وبكده لو بصيت فيها بتقدر تشوف لو فيه حد جاي من وراك مش ممكن المراية اليمين تجيبه ولا لأ ، جربوا الفكرة دي ومش هتندموا إن شاء الله

الساعة الآن 07:44 AM.