مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   جمارك السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=140)
-   -   سؤال فى الجمارك (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=9375)

bmkbmk 10-06-2009 10:50 AM

رد: سؤال فى الجمارك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan (المشاركة 51736)
شوف يا أخ بمبك ! أنا نزلت 4 مساعدين و كاليبر و 4 تيل فرامل و ماستر فرامل ! و لم يأخذوا منى مليم !

هذا فى مطار القاهره و موش عارف البرى نظامه ايه !

و مره تانيه كنت شايل لآخى شنطه 25 كيلو بها برده مساعدين و عفشة نيسان ! وسألونى ايه اللى فى الشنطه

قلت لهم بصراحه ! قال لى بكام قلت له ب 1000 ريال و همه كانوا ب 3000 ريال ! فعمل نفسه مفتح و سألنى

نوعها ايه عربيتك فقلت له بكل ثقه ! فسأل واحد جنبه و قال عدى المره دى ياباشا !

و مره تانيه نزلت لواحد صاحبى كاسيت سونى بالسماعات و الصب و فى أكياس بيدى و لم يسألنى أحد ما هذا !

المهم ! ماتخافش ! اعمل زيى دايما أقول لآسرتى ( حاجتى معايا و فلوسى فى جيبى وراكب عربيتى ! يبقى

ح نخاف من ايه ؟ ) و طبعآ كنت بأقلد محمود المليجى لما يقول ( مادام قلبك أبيض و دعاء الوالدين ماتخافش -

- من حاجه أبدآ ) طبعآ كان بيقول كده و هوه رايح يعمل جريمه ! ptmnlo123per1106

Dr. Bolbolan ptmnlo123per154

ربنا يخليك يا دكتور ... الف شكر على النصيحة :)
و فعلا احلى من الشرف مفيش :)

Dr. Bolbolan 10-06-2009 11:36 AM

شكرآآ يا عم بمبك ! و أهى الدنيا تجارب ! و موضوعك عن الخسسان أكثر من رائع و معلومات طبيه

سليمه و أنصح الكل حتى لو كان موش سمين انه يلتزم بيها ! خاصة قوة الاراده !

بس أنا ح أمتحن قوة ارادتك اذا قرأت صفحة 18 فى موضوعى ( حكايتى مع السيارات فى العراق ) !

و قوللى بصراحه بعد قرائته ( ماذا حدثتك نفسك ) !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1127

bmkbmk 10-06-2009 12:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan (المشاركة 51754)
شكرآآ يا عم بمبك ! و أهى الدنيا تجارب ! و موضوعك عن الخسسان أكثر من رائع و معلومات طبيه

سليمه و أنصح الكل حتى لو كان موش سمين انه يلتزم بيها ! خاصة قوة الاراده !

بس أنا ح أمتحن قوة ارادتك اذا قرأت صفحة 18 فى موضوعى ( حكايتى مع السيارات فى العراق ) !

و قوللى بصراحه بعد قرائته ( ماذا حدثتك نفسك ) !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1127

والله يا دكتور حرام عليك :) جوعتنى جوع مش طبيعى
و فكرتنى بموقف حصل لى برده

انا اخو مراتى عايش هنا فى الكويت برده

فى اول جوازى لقيته فى يوم بيكلمنى و بيقولى انا عازمكم على الغدا النهاردة هاجيب الاكل و اجيلكم على البيت .. قلت له قشطة و ظبطنا المواعيد بس و لقيت قبل الميعاد المتفق عليه بربع ساعة واحد من مطعم بيكلمنى و بيسال على العنوان و تايه فافهمت ان اخو مراتى طلب اكل من مطعم و بعت على العنوان لحد ما هو ييجى ,,, المهم وصفت للراجل العنوان و جاب الاكل و طلع الباشا باعت لنا نص خروف عربى و تحته يجى 10 كيلو رز و طبعا باقى المستلزمات كلها ...و احنا 3 افراد .. انا (الوحش الأنوى:) ) و مراتى و حضرتك عارف اكلة الستات ربع رغيف بيشبعها و اخو مراتى وحش برده بس مش انوى .. طبعا قعدت أأتته شوية الاول و اقول له ليه كل ده و حرام و كنت قلتلنا عزمنا الجيران و الاصدقاء ... المهم و بدأنا الأكل و كان طعمه بصراحة وهميييييييي
فضلت اكل اكل اكل لحد ما الاكل كان هيطلع من ودانى و بصيت على الاكل لقيتنا احنا التلاتة ماخلصناش ربعه حتى ... وحسيت بعد الاكل ده أولا ان انا غبى (الله يكون فى عون اللى بياكل كدة كل يوم) و حسيت ان الدم وقف فى عروقى و مفيش دم فى دماغى و مش عارف اتنفس و حالتى بالبلا و فضلت كدة لحد تانى يوم الصبح على ما ربنا كرمنى و فقت شوية و طبعا مرحتش الشغل وقلت لمراتى انا مش عاوز اشوف اى اكل تانى قدامى ووزعت الاكل على البواب بقى و شوية ناس كدة و رمينا الباقى :) و فضلت بعدها تلت اربع ايم اكل زبادى و جبنة و زتون و حاجات كدة لحد ما نسيت

فعلا كان ( أكن بافتنا) على رأى محمد صبحى

فعلا الاكل ده زى اى شهوة اتخلقنا بيها .. قبل ما نحصل عليها نبقى هنتجنن و هيحصل لنا حاجة و بعدها نحس انها كانت اسوا حاجة عملناها (ده طبعا لو زودنا فيها بغباوة :) )
و ربنا يستر علينا جميعا

esrooo 10-06-2009 07:05 PM

السلام عليكم .... من فضلكم حد يفيدنى فى الموضوع ده عندى سيارة فولكس فاجن موديل 2009 ( تورين ) بدون كماليات بها فتحة بالسقف , وهى 1600 سي سي , 4 سلندر , 7 راكب , وانا نازله بيها ان شاء الله من انجلترا الى ميناء الاسكندرية
من فضلكم عاوزة اعرف ادفع ليها جمارك قد ايه ؟؟؟ و جزاكم الله كل خير

Dr. Bolbolan 10-06-2009 07:31 PM

ممكن حضرتك تعملى هذا السؤال فى موضوع مستقل أو موجه برساله خاصه للآخ سيف !

لآن بصراحه سؤالك فى هذا المكان لن يراه الكثيرون أو من عنده المعلومه الآكيده !

و أنا بالنسبة لى ليس عندى علم بها و أتمنى أفيد حضرتك فى أى معلومه أخرى !

Dr. Bolbolan

الساعة الآن 10:56 PM.