مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   القيادة فن و ذوق (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=180)
-   -   هنفضل زى ما احنى (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=58835)

tarbook 07-06-2011 09:25 AM

رد: هنفضل زى ما احنى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق ابوذيد (المشاركة 446031)
اخى الكريم هذا سلوك فرد وليس له علاقه بسائقى التاكسى كما ان كثير من سائقى التاكسى يشتكون من سائقى الملاكى ويصفونهم بعدم الخبره وفى راى الشخصى هو مجرد سلوك عام اتعود عليه نصف قائدى السيارات فى مصر ايا كان صفتهم من سائقى تاكسى او مكروباص او ملاكى كلهم يخطؤا وهذا ما كنت اتمناه من الثوره هو اصلاح ما اكتسبناه من عيوب فى القياده وعدم احترام قوانين المرور واحترام الاخر فى الطريق وان ندرك ان الطريق ليس لى بمفردى واخيرا اقول لك اخى الكريم المشكله ليست فرديه بل مشكله عامه والله يرحمنا برحمته . والله يوفقق

يا شيخ طارق ربنا يسطرها علينا جميعا دى فعلا المشكله فى ناس بس مش كل الناس انا بشوف الحاجات دى كل يوم وربنا الى عالم كنت بستحمل بس انهرده حصل معايا موقف التاكسى وانا مش غلطان والراجل نزل يزعقلى ده الى ديقنى رحت ماشى قلتله انا الى غلطان .
الغلط غلط حتى لو كان بس الغلط انى اتمادا فى غلطى حتى فى ازيه الناس

tarbook 10-06-2011 11:08 AM

بص كلنا بنغلط مفيش حد مبيغلطش بس غلط عن غلط بيفرق يعنى سواقين التاكسى والميكروباص والله والله اكتر ناس بتاذينا فى الشارع لانهم فاكرين ان حد هيقطع برزقه او حد هياخد دوره ميعرفوش ان الرزق بتاع ربنا حتى لو هوه ايه هياخد رزقه الى ربنا ادهوله مش اكتر .

ahmed_2011 21-06-2011 11:49 PM

هو بصراحة مش هنقول الكل بيعمل كده وانا من رايي بردو ان سلوك فردي مش كل سائقين التاكسي بتعمل كده .,.. طيب ايه رايك في موقف مشابه كان بابا ماشي بالعربية وبيدخل شارع جانبي راح جاي موتوسيكل من يمينه باقصي سرعة عشان يدخل الشارع طبعا الموتوسيكل وقع علي الارض والراجل اتعور يومها ... ده سلوك كويس ؟

aymangalal 23-06-2011 05:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook (المشاركة 446027)
.

انا عايز اعرف انا الى غلطان ولا الناس

اتبع قاعدة (انت اللى عاقل وكل اللى حواليك مجانين) ماتحاولش تحتك بيهم وماتدخلش معاهم فى اى جدل او حوار - (انت اللى صح وكل اللى حواليك غلط) حاول تتجنب اخطائهم دائما وكن على استعداد لتفادى هذه الاخطاء دون عصبية وفقط بحسن التصرف بهدوء
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair (المشاركة 446052)

قوله الحمار اللي اداك درجة تالته ظلملك فعلا انتا اخرك سواق تروسيكل مش تاكسي

مالوش لازمة الكلام ده هاتوجع دماغك ع الفاضى وهتدخل نفسك فى حوارات متدنية بالطبع انت ارقى منها وهاتتكلم كتير وتجوع وتشترى اكل(خسارة مادية اهى)هههه وفى النهاية مش هاتعلمه السواقة من اول وجديد صح يا بوب؟؟؟
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook (المشاركة 446074)
وربنا الى عالم كنت بستحمل بس انهرده حصل معايا موقف التاكسى وانا مش غلطان والراجل نزل يزعقلى ده الى ديقنى رحت ماشى قلتله انا الى غلطان .

لازم تفضل تستحمل وتتمسك بهدوئك واديك جربت بنفسك فى النهايه ايه اللى حصل سيبته ومشيت وهوه هايفضل يغلط (اشترى راحة دماغك-مش بالبرود -بالعقل الكبير)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_2011 (المشاركة 460009)
طبعا الموتوسيكل وقع علي الارض والراجل اتعور يومها ... ده سلوك كويس ؟

طبعا مش كويس ولانه مش كويس اخد جزاءة

يا جماعة اللى عايز يركب عربية فى التكدس العربياتى اللى احنا فيه دلوقتى لازم ياخد حقنه ثلج(عشان يتعامل بأعصاب هاديه) كل يوم قبل ما ينزل عشان يقدر يتعامل مع الوضوع ده لغاية مايرجع بدون ما يخسر حتى كلمه خرجت من لسانه دون قصد واتحطت فى ميزان سيئاته
ربنا يحفظنا جميعا

tarbook 24-06-2011 03:33 AM

عليه افضل الصلاه والسلام على الحبيب المصطفى
اخى الفاضل aymangalal
كل الكلام الى حضرتك قلته معقول جدا بس خلاص الناس زهقت واتخنقت من الزحمه والمواصلات وكل حاجه ده اكتر الناس على ما سمعت بتعمل مشاويرها يا الصبح بادرى يا اما تخلص مشاورها كلها فى يوم واحد فى الاسبوع كله عشان مش كل يوم يمشى فى الزحمه مش قصدى الشغل لا مشاوير البيت مشوار رخصه شهر عقارى كده

الساعة الآن 07:07 PM.