مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   جسم و هيكل السيارة (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=176)
-   -   استفسر عن دهان سيارتك !!!!!!! (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=103983)

eng/walaaeldeen 03-12-2012 08:31 PM

رد: استفسر عن دهان سيارتك !!!!!!!

السلام عليكم
نفسي اعرف احمي ازاي الدهان من تجريح العيال والي بيلعبو في الشارع
والله المستعان

myson medo 04-12-2012 12:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen (المشاركة 809887)
السلام عليكم
والله المستعان

حطها فى جراج واقفل عليها:CONGRA~238::01FDAB~189:: 01FDAB~189::01FDAB~189::3 6_1_1[1]::36_1_1[1]:

وممكن كمان لو مش هتحطها فى جراج . تغطيها

:CONGRA~238::12EA6C~133:: 12EA6C~133:

أيمن الروبي 04-12-2012 12:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jojojojojo (المشاركة 809792)
معلش عندي نيسان صني بس دهان الاكصدامات بالذات مع اقل حاجه بيتجرح وبتطلع البويه غير طبعا دهان جسم العربيه مليان تجريح بمجرد شنطه واحده وهي ماشيه جرحت فيه او عجله لمسته او التراب وانا بمسحه فياريت تقول حل يقدر يحمي الدهان لاطول فتره ويحافظ عليها ولو تتقدر تقولي الدهان المستخدم من قبل المصنع للعربيه الصني ايه وصناعه ايه لو تقدر وتعرف وفي بعض التجاريح في الاكصدام ينفع تترش دون رش الاكصدام بالكامل ولا لازم الاكصدام كامل يترش معلش طولت علي حضرتك ومشكور جدا

حضرتك بالنسبه للحفاظ علي الدهان اطول فتره ممكنه لو العربيه ميتالك اثناء رش الورنيش بعد البويه المط يفضل اضافة مصلب ( مثبت ) اسكنز خامته جيده جدا طبعا وبالبلدي بيعضم الورنيش ضد عوامل الجو الخارجيه بس من الملاحظ ان عربيت حضرتك لسه مرشتش يبقي تتبع الاتي في حالة وجود تراب علي السياره لازم تمسحه بحاجه زفره علشان التراب بيمرع البويه يعني بيخربشها عدم رمي مياه علي العربيه اثناء وجودها في الشمس وخاصة في الصيف
اما بالنسبه لنوع دهان السياره انا بصراحه معرفش بس خامة عاديه نظرا لاستهلاكهم كميات كبيره وعلي فكره لو دققت في العربيه اثناء استلامها لازم تلاقي غلطات

اما بالنسبه للأكصدامات لو اللون ميتالك لازم الاكصدام كله لأن لو اترش حته منه الورنيش بيعلم اسود حوالين المرمه المرشرشه اما لو اللون ساده ممكن ترش حته منه ثم يتم صنفرة الاكصدام بالكامل بصنفه ناعمه 1200 او 1500 ثم تلميعه بالكمبوند الفرن وليس الدوكو ثم بالبوليش
واسف علي التأخير

أيمن الروبي 04-12-2012 12:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة svneleven (المشاركة 809821)
ايه رأيك في الأقلام اللي بتتباع عشان تعالج الخدوش؟ و يا تري تنصح بيها؟

اولا مش عمليه وفي ناس كتير جربتها وبدون فائده ولو الخدش واصل للصاج مستحيل تملاه لأنها ببساطه مش هتأدي وظيفة المعجون اما لو خربوش ظاهري ومش عميق ممكن تستبدله عن طريق تلميع الخربوش بالكمبوند ثم البولش والنتيجه واحده وبالعكس الكومبوند والبولش ارخص

أيمن الروبي 04-12-2012 12:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen (المشاركة 809887)
السلام عليكم
والله المستعان

للأسف ملهاش حل غير الجراج فعلا بس في نصيحه احب اضيفها بالنسبه لسقف العربيه
سقف العربيه لو حصله حاجه اتطبق او بقي يلب او مخبط بتبقي حاجه تخنق لأنك لازم تفك السقف وده مشكله وشغله مقرف وكمان المعجون علي السقف مش بيدوم كتير لأنه معرض للشمس
فنصيحه للناس كلها تحط جرايد علي السقف بتاع العربيه علشان تحميه من القطط والكلاب والاطفال اللي بتطلع علي السقف

الساعة الآن 06:31 PM.