مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو لوجان Logan (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   افادة عن مشاكل اللوجان (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=43832)

ASHERIF 23-12-2010 11:19 AM

رد: افادة عن مشاكل اللوجان

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-gamal (المشاركة 321769)
بصراحة المشكلة ان الطريق اللى بامشي فيه يوميا طريق سريع ( طريق بلبيس الصحراوى ) والمشكلة بتظعهر بعد سرعة 90 ك صحيح ان الصوت خفيف مش جامد بس بصراحة رخم جدا
وفيه حاجة كمان السيارة عاملة الان معايا الان 730 ك ومتوسط استهلاك البنزين 9 لتر / 100 كيلو متر يا ترى هو ده الاستهلاك العادى ولا استهلاكها عالى شوية خصوصا انى قرأت فى المنتدى ان متوسط استهلاك السيارة 7 لتر / 100 كيلو - ارجو الافادة

اول تفويلة العربية عملت معايا 14.5 كم /ليتر و تاني تفويلة عملت 8.5/ليتر و الرقمين دول مش صح بالنسبة للعربية اللوجان تالت تفويلة اخدت بالي من نقطة مهمة بالنسبة ليا
احنا بنحسب المتوسط عن طريق المعادلة دي =
عدد الكيلومترات المقطوعة / البنزين المستهلك

لكن في تاني تفويلة انا حاطط 36 ليتر و تالت تفويلة 48 ليتر مع اني في المرتين فولت تاني اول لمل وصلت لشرط تين
لازم تتأكد انك مليت التنك كامل في كل مرة لان المسدس في البنزينة بيقطع بدري عندي عند 36 ليتر مع انه ممكن يقبل ل 48 ليتر

tareksakr 23-12-2010 12:18 PM

استهلاك البنزين بيتظبط بعد تمام تليين المحرك لان المحرك في اول عمله بياخد وقت لتطبيع الشنابر والاجزاء المتحركة فالاستهلاك الطبيعي بيبان بعد تمام التليين في خلال ال 3000 كم الاولي

abo-gamal 26-12-2010 10:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tareksakr (المشاركة 321831)
استهلاك البنزين بيتظبط بعد تمام تليين المحرك لان المحرك في اول عمله بياخد وقت لتطبيع الشنابر والاجزاء المتحركة فالاستهلاك الطبيعي بيبان بعد تمام التليين في خلال ال 3000 كم الاولي

انا فعلا امس قمت بتصفير العدادت كلها وفولت التنك وبدات اراقب استهلاك السيارة فى المشاوير وعملت استهلاك امس واليوم فى المتوسط 7.80 لتر / كيلو واعتقد انك كلامك صحيح انه مع الوقت هايقل استهلاك البنزين وعلى فكرة السيارة الان عاملة 950 كيلو وماشاء الله عليها زي الفل واكثر من ممتازة
لكن العيب الوحيد الرخم ومازال موجود بدون حل حتى الان هو صوت صفارة الهواء داخل السيارة اثناء السير بسرعة عالية فوق 90 ك/ساعة ، وانا اخدت ميعاد مع التوكيل يوم الثلاثاء انشاء الله لمحاولة حل تلك المشكلة وسوف اقوم بالكتابة لكم عن اخبار حل تلك المشكلة

ASHERIF 27-12-2010 09:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-gamal (المشاركة 324472)
انا فعلا امس قمت بتصفير العدادت كلها وفولت التنك وبدات اراقب استهلاك السيارة فى المشاوير وعملت استهلاك امس واليوم فى المتوسط 7.80 لتر / كيلو واعتقد انك كلامك صحيح انه مع الوقت هايقل استهلاك البنزين وعلى فكرة السيارة الان عاملة 950 كيلو وماشاء الله عليها زي الفل واكثر من ممتازة
لكن العيب الوحيد الرخم ومازال موجود بدون حل حتى الان هو صوت صفارة الهواء داخل السيارة اثناء السير بسرعة عالية فوق 90 ك/ساعة ، وانا اخدت ميعاد مع التوكيل يوم الثلاثاء انشاء الله لمحاولة حل تلك المشكلة وسوف اقوم بالكتابة لكم عن اخبار حل تلك المشكلة

7.8 كم / ليتر استهلاك عالي بالنسبة لللوجان المفروض انه اتمشي في الزحمة و الطرق السريعة بمتوسط 8.33 ليتر لكل 100 كم و لو طرق سريعة بس 5.6 ليتر/100 كم و لو بتمشي في الزحمة بس يبقى ممكن توصل لحد 10 ليتر لكل 100 كم ده الي مكتوب في ريفيةهات اللوجان و الكتالوج الي معايا
و الله اعلم

abo-gamal 27-12-2010 05:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ASHERIF (المشاركة 325329)
7.8 كم / ليتر استهلاك عالي بالنسبة لللوجان المفروض انه اتمشي في الزحمة و الطرق السريعة بمتوسط 8.33 ليتر لكل 100 كم و لو طرق سريعة بس 5.6 ليتر/100 كم و لو بتمشي في الزحمة بس يبقى ممكن توصل لحد 10 ليتر لكل 100 كم ده الي مكتوب في ريفيةهات اللوجان و الكتالوج الي معايا
و الله اعلم

انا بامشي فى طرق سريعة وزحمة والاستهلاك 7.80 لتر / 100 كم ده فى المتوسط ( السريع والزحمة )

الساعة الآن 04:46 AM.