مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   كيا سيراتو Cerato (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=137)
-   -   اختبار قياده و ملاحظات على النيوسيراتو أول 700كم (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=18113)

MaXx 11-01-2010 11:04 PM

رد: اختبار قياده و ملاحظات على النيوسيراتو أول 700كم

تسلم ايدك يا دكتور علي المتابعات دي و الكلام و الوصف التفصيلي ,,, ربنا يباركلك في العربية و يحفظك

ahmed_su 12-01-2010 01:30 PM

الف مبروك يادكتور

بارك الله لك فيها واعطاك خيرها وكفاك شرها ان شاء الله

اختيار موفق ان شاء الله

Dr. Bolbolan 12-01-2010 01:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_su (المشاركة 121550)
الف مبروك يادكتور

بارك الله لك فيها واعطاك خيرها وكفاك شرها ان شاء الله

اختيار موفق ان شاء الله

شكرآ يا باشمهندس ! وعلى فكره ! انت أول واحد أنا أخدت رأيه ! بس فى مكان آخر !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

MIDO-SPICY 12-01-2010 04:00 PM

بجد الشرح هايل يا دكتور

Dr. Bolbolan 12-01-2010 04:47 PM

نسيت اقول ان بعض المنتديات والزملاء كانوا بيعيبوا على السيراتو ان التابلوه ملىء بالبلاستيك الرخيص !

والله أنا مش عارف جابوا الكلام ده منين ؟؟ يمكن حاجه تانيه غير الاس اكس ؟ أنا شايف ان المواد المصنوع منها

التابلوه جيده وليست ممتازه لكنها معقوله جدآ بل أنيقه ! و قالوا ان التابلوه بلاستيك ناشف ! وهوه مش كده خالص !

هوه ماده لدائنيه بين الجلد والبلاستيك لكن واضح ان سمكها رقيق شويه ! آه أنا بقى شخصيآ ماكانش بيعجبنى الاطار

اللى حوالين الراديو والتكييف حيث كان لونه زى الكروم ! فكان بلدى قوى ! لكن الحمدلله اللى استلمتها الاطار كان

لون السياره وماشى مع لون التابلوه والفرش الداخلى ! أيضآ فيه عيب مش قوى فى العدادات ! وهى السائق فقط

هوه اللى يشوفها ! يعنى اللى جنبك لا يرى أى شىء فى العدادات ! و يمكن ده أحسن علشان مراتك لما تعدى ال140

ما ترقعش بالصوت الحيانى ! السقف ماده موكيت أو قطنيه خفيفه أظن أنها ممكن تتوسخ بسرعه لو استعمالك مش

نظيف ! توجد شماستان وكل واحده بها مرآه علشان تعدل الحواجب والذى منه ! و عند قاعدة مرآة المنتصف توجد

لمبتان همه نفسهم زرار منه فيه ! يعنى تضغط عليها كل على حده تنور ! و نورهم قوى وأبيض ! دا غير لمبتين فى

منتصف السقف و ممكن تخليهم كلهم ينورا و يطفوا مع فتح و قفل الباب أو واحده واحده أو لما تنورهم انت بيدك !

الآبواب من الآجناب كانت سابقآ قماش ! لكن حاليأ جلد أسود أنيق و مرسوم عليه سمبوكسات و مسند اليد أسود بخياطه

حمراء ( ذوق قوق قوق بصراحه ) و أسفل المسند عند كل باب يوجد فراغ لزجاجه وبجانبه فراغ لكوب طويل غير

فراغ لوضع كتب أو فوط ! وأمامهم سماعه لكل باب ! كذلك بين الكرسيين يوجد مسند أنيق بس راجع للخلف شويه

يعنى انت لو قصير حيتعبك ولو طويل و مرجع الكرسى للخلف ح يبقى 100% و أمامه فرملة اليد وأمامها فراغ

لكوب وكمان طفايه على شكل كوب و بغطاء و ممكن تشيلها بسهوله ! قدامهم بأه و أسفل مجموعة الراديو والتكييف

فيه زى رف عميق و عليه فتحات الآى بود فى المنتصف و فتحة الشاحن على يمينها و الولاعه على شمالها !

وفى النمازج الآوليه لم يكن بالسياره لا ولاعه و لا طفايه ! عمومآ أنا شغلت الشاحن ولاحظت انه بيسخن جدآ وكان

لسه جديد ! مش عارف ده عيب فيه أم فى السياره ! آه نسيت أقول ان فوق مراية السائق للنظر للخلف يوجد جراب

للنظاره يفتح بضغطه واحده الى الآسفل بس ما يوقعش النظاره !

كفايه كده النهارده يا حلوين علشان ما أنامش منكم ! ptmnlo123per172

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1147

الساعة الآن 04:47 AM.