مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=128)
-   -   شفولى حل مع غبور وحماية المستهلك (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=122135)

elz0000 08-02-2014 08:15 PM

رد: شفولى حل مع غبور وحماية المستهلك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد محمود عبد الرازق (المشاركة 943504)
لما تيجى تشترى عربيه من مصر
1- لا تختار على أساس الشكل بل على أساس الإعتماديه فى التشغيل و إعلم أن السياره الإقتصاديه فى إستهلاك الواقود مؤشر لا يكذب على رقى هذه السياره فى صناعتها .
2- قبل أى كلام تسأل هل فى قطع غيار فى السوق برا التوكيل ؟ لو الإجابه لا , إذا إبعد عنها
3- إعمل حسابك إنك واقف لوحدك محدش حيساعدك فى أى حاجه لو إختيارك طلع غلط ( إنسى فى قانون و حماية المستهلك و العبط ده , محدش حيعرفك ساعتها لذلك دقق جدا فى الإختيار .
4- لا تشترى سياره لسه جديده فى السوق أبدا بل إنتظر 3 سنوات حتى تظهر كل عيوبها .
5- هذا الكلام للمستهلك محدود القدره الشرائيه فقط ( القرش يوجعه ) أما إللى ربنا موسعها عليه فلا يلتفت لهذه الطريقه فى الشراء , إشترى براحتك يا باشا .

شكرا جزيلا على النصائح الغالية وجزاكم الله كل الخير ....

بصراحة انا كنت قررت اشتري جيلي باندينو عشان امكانياتي بس بعد الكلام ده مش هالتفت للصيني ده خالص مستحيل اجيب حاجة بالشكل ده لانه ببساطة فكرني بالموبايلات الصيني اي حاجة بسيطة تحصلها الموبايل خلاص يترمي في الزبالة ......

بس المشكلة دلوقتي لو هاجيب عربية جديدة (مع العلم انها ستكون اول عربية لي) تنصحني حضرتك بإيه ... يعني حاجة كويسة في حدود 40 الف حسب امكانياتي يكون استهلاكها في البنزين معقول وتستحمل المشاوير والزحمة ويكون ليها قطع غيار في كل حته .
في ناس رشحولي الماروتي بس ماقتنعتش اوي حسيت سعرها مبالغ فيه بالنسبة لامكانياتها في مانيوال ومفيهاش اي مميزات او كماليات حاجة كده انتيكه من الستينيات ولا السبعينيات .

:thinkW19:

osa92003 09-02-2014 12:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elz0000 (المشاركة 948874)
شكرا جزيلا على النصائح الغالية وجزاكم الله كل الخير ....

بصراحة انا كنت قررت اشتري جيلي باندينو عشان امكانياتي بس بعد الكلام ده مش هالتفت للصيني ده خالص مستحيل اجيب حاجة بالشكل ده لانه ببساطة فكرني بالموبايلات الصيني اي حاجة بسيطة تحصلها الموبايل خلاص يترمي في الزبالة ?????????......
الموبيلات الصينى !!!!! كل موبيلات الشركات بتتصنع فى الصين
بس المشكلة دلوقتي لو هاجيب عربية جديدة (مع العلم انها ستكون اول عربية لي) تنصحني حضرتك بإيه ... يعني حاجة كويسة في حدود 40 الف حسب امكانياتي يكون استهلاكها في البنزين معقول وتستحمل المشاوير والزحمة ويكون ليها قطع غيار في كل حته .
40 الف ؟؟؟؟؟؟؟؟ بتستحمل ؟؟؟ وجديده ؟؟؟؟؟ معاك ربنا ...ياباشا التوك توك ب 25 الف جنيه دلوقتى
في ناس رشحولي الماروتي بس ماقتنعتش اوي حسيت سعرها مبالغ فيه بالنسبة لامكانياتها في مانيوال ومفيهاش اي مميزات او كماليات حاجة كده انتيكه من الستينيات ولا السبعينيات .
يعنى حضرتك عايز عربيه ب 40000 فيها كل الامكانيات واتوماتيك ؟؟؟؟؟؟؟

:thinkW19:

ارجو لك التوفيق ....ارجو لك التوفيق ....ارجو لك التوفيق ....ارجو لك التوفيق ....ارجو لك التوفيق ....

elz0000 09-02-2014 09:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osa92003 (المشاركة 948957)
ارجو لك التوفيق ....ارجو لك التوفيق ....ارجو لك التوفيق ....ارجو لك التوفيق ....ارجو لك التوفيق ....

شكرا على الاهتمام والرد ... بس ياريت بلاش تريقة
سيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : "من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت" صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

وبالنسبة للمبلغ اللي كتبته انا قولت تقريبا يعني قابل للزيادة وممكن ادفعه مقدم لعربية جديدة ومحترمه بالقسط ومش عيب تكون دي امكانياتي ...

عموما شكرا مرة اخرى ....

Islam Ibrahem 02-10-2014 11:07 AM

ايه يا جدعان العيوب ديه كلها
طب انا اعمل ايه دلوقت؟
انا كنت ناوي اجيبها قسط بعد العيد علي طول افكر تاني والا اتكل علي الله؟
ولو هجيبها اعمل ايه عشان اتجنب ان يبقي فيها عيوب يعني اخد حد يبص عليها ولا ايه بالظبط

amr_darwesh 10-10-2015 05:42 AM

كرهتونا فى العربية

الساعة الآن 01:55 PM.