مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   تأجير السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=92)
-   -   استفسارات الايجار عام 2012 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=51989)

Saif eldien 18-03-2012 04:54 PM

رد: عاوز رايكم ضروري تاجير سيارتى ب 3500 جنيه شهرياً

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة becool02 (المشاركة 635938)
لا حضرتك نا مش بعمل في مجال العربيات واكيد كل مشروع في ربح وخساره لاكن الفكره الي انا بقولها ان العربيه بتجيب قمتها فبعد كده لو جيت تبيعها اي سعر هيقي مكسب وبعدين اللي انا بعرفها ان الصيانه وغيره بتبقي علي حساب الشركه المؤجره

حضرتك مش عندك عربية وبتاجرها
كمان انا مقولتش صيانة انا بقول لما تسلم للشركة عربية مش فى مصاريف بوليصة تامين وفى حجات اسمها عمر افتراضى زى الكاوتش والبطارية
راجع واعرف التفصيل كويس من العرض ال حضرتك قرات

becool02 18-03-2012 10:55 PM

تمام وياريت برضو حد يفيدنا

ahany 18-03-2012 10:57 PM

تعالى نحسبها مع بعض
اولا . الشركات دى مش هبلة لو مافيش فيها مخاطرة كانت الشركة جابت العربية قسط ودفعت قيمة الايجار قسط للسيارة و بعد الثلاث سنوات تبعها و تجيب عربية تانية
ثانيا . لو حدث حادث للسيارة لا قدر الله الشركة ملهاش دعوة وهيقولولك اتصرف مع التامين . وعلشان كدة بيشترطو التامين الشامل على السيارة
ثالثا . بعد انتهاء العقد مش هيجدد العقد لنفس السيارة . عاوزين زيرو
رابعا . عند استلامك للسيارة بعد انتهاء العقد فى الغالب هتحتاج تغير عفشة كاملة ويمكن متور كمان وهيكون العداد مش اقل من 200000 كم
انصحك بلاش
وبالتوفيق

becool02 18-03-2012 11:05 PM

شكرا علي الرد وانا كنت بفكر وحتي سالت واحد بتاع تاجيير عربيات فالي انهم في الغاب بيبقا واحد فاتحله مكتب ولا شركة بترول ولا غيره ولا بتاخد فلوس ويطلع عينيك وقالي انه كان اجر العربيه زي كده وطلع حرامي ولا شركه ولا غيره وسرق العربيه وقعدت معاه سنتين وبعدين خبطهاله ورماها بدون مايديله جنيه

ابو فاروق 19-03-2012 04:26 AM

والله شوف انا هقلك تجربتين مريت بيهم .
الاولي صديق لي اجر عربيتو لمعرض واشتغل معاة زي الحلاوة لفترة 6 شهور كل شهر يديلو المبلغ وماشي كويس.. لحد ما اتصل بية قالو العربية عملت حادثة راح شاف العربية لقاها متركب ليها ربع ورا وكبوت وسقف يعني العربية اتقلبت واتعملت تحت بير السلم . وقالو استلم العربية . العربية وشها وحش وملهاش شغل عندي ومش عارف اية .وحصلت قضية وصاحبي خد منو 25 الف جنية تعويض بعد سنة محاكم . بس خسر فالنهاية مبلغ مش قليل لما باعها . وحرم يعمل كدا تاااااني .
والصديق الاخر .. اجر عربيتو لشركة بترول في البحر الاحمر . وصل ليها عن طريق شركة فاتحة فالمعادي ودفع عملوة 8 الف جنية . واجرها بمبلغ حلو جدا. بدون سائق لكن العقد كان ملزم فترة سنة فقط . واشترطو فالتسليم يستلموها بورق التوكيل ( فحص شامل ) .. ولما جة يستلمها استلمها بورق التوكيل فحص شامل . وكان فالعربية العافشة والكاوتش جابو كاوتش جديد والعافشة كمان ظبطوهالو والعداد بتاع العربية كان عامل 32 الف كيلو . علما بانها كانت بتوصل المهندس من البحر لاحمر للقاهرة مرتين فالشهر . يعني كل مرة حوالي 1000 كيلو ( رايح جي ) يعني فالشهر 2000 كيلو يعني فالسنة 24 الف كيلو . يعني لو جيت تحسبها صح العربية مكنتش بتمشي اساسا توصيل مهندس وشغل الموقع . وحافظو عالعربية صح الصح . وكان الشهري 4500 جنية .
----
انا ناوي اجيب واشغلها بس بالسواق . عشان مش هقدر اكون محل تجارب :dzy:
والله بدور علي شركة زي بتاعت اخينا الاخير دة ومستعد ادفع عملوة محترمة .

الساعة الآن 07:39 AM.