مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   موضوعات متميزة (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=122)
-   -   ذكرياتى مع السيارات فى هولندا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=20179)

homosh 21-02-2010 11:32 AM

رد: ذكرياتى مع السيارات فى هولندا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة homosh (المشاركة 138505)
ايه ده يعني قابلت هنيدي والسقا وهما بيصورو في أمستردام
بس بجد يا ستاذ محمد انتا شوقتنا لهولندا وللاتحاد الاوروبي عموما :HAPPY_~211:
أنا إجازتي في شهر 10 اللي جاي لو هولندا فعلا تستاهل الواحد يضحي ب15 بوم من الإجازه عشان يشوفها قولي علي أحسن طريقه للتأشيره الهولنديه اللي غالبا هتبقي سياحه لحسن السمن الهولندي وحشني أويptmnlo123per122

بص طبعا طمني عالجو في الوقت ده عامل ازاي بدل ما الاجازه تضيع وانا محبوس في فندق عشان الجو وحشptmnlo123per144ptmnlo1 23per144ptmnlo123per144pt mnlo123per144

homosh 21-02-2010 11:45 AM

ptmnlo123per144

horas3000 21-02-2010 02:19 PM

تسلم ايدك بجد يا استاذ جنيدي
و قصتك بالفعل مليانه عبر و خبرات
و انت شوقتني ازور هولندا و اوروبا عامة
بس برضة انت اكدت الاعتقاد اللي كونتة اننا قدامنا كتيييير قويييي عشان نبقي زي الناس دي و مش عارف اذا هينفع اصلا و لا لا و بالفعل الحضارة بتقاس بتصرفات الناس مع بعض مش بالتاريخ و كلام الانشاء.

و اهم حاجة في قصتك و اللي نفسي بجد بجد الناس في مصر تعرف و تقتنع بالكلام كده الا و هو

ان الشغل يا جدعااااان مش عيب. و الشغلانة الشريفة احسن مليون مرة من انك تمد ايدك لحد. و يا ريت كل واحد يبص للتاني و يقيمة بمدي فايدته ليه و للمجتمع و بلاش النظرة الدونية و الاستحقار للشغلانات البسيطة و المتواضعة لان لو كل الناس بقت مهندسين و دكاترة الامورة و الله مش هتمشي. و ده اللي لاحظتة في تصرفات الناس برة مفيش حد بيستعر من شغلته و لو عايز يغيرها لازم يعمل المستحيل عشان يطور من نفسه لان دي الطريقة الوحيدة. و ده لو حصل مشاكل كتير هتتحل و الناس هتفوق عشان تحط نظام تمشي عليه و يحكمها و يبقي يا ويله يا سواد ليله اللي هيخترقه.

m.genedy 21-02-2010 03:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kmanda_vip (المشاركة 138498)
وانا اللى كنت بحب محمود المصرى ده انته طلعت حكايه يا استاذ جنيدى

بس بما انى محلوى عايز اسال كام واحد قبلته من المحله هناك

وانتى دلوقتى عايش فى مصر ولا لسه فى هولندا ولو فى مصر يبقا قعدة كام سنه فى هولندا

شكرا الله يخلليك
فى الحقيقة قابلت محلاوية كثيرين
وعلى مدارالسنين اتعامل مع محلاوية
واحيانا كتير كانوا بيكونوا زملائى فى العمل
لكن يعتبر اشهر المحلاوية هنا -عبود- صاحب المقهى-
طبعا بسبب المقهى عاملة شهرة كبيرة ولكن اقدمهم فى حدود معلوماتى
-حلمى شعيب-ودة ح تلاقية بانى عمارة فى المحلة المدينة وكاتب عليها -هولندا-ptmnlo123per122
-
وانا مازلت مقيم فى هولندا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan (المشاركة 138504)
تجربه حياتيه مشوقه ! و طبعآ أنت لم تأت سوى على ذكر ما يخص السيارات و هو كاف لكى نأخذ

فكره عن السيارات فى هولندأ والآهم ( نظام التأمين المربح ) ! وان كنت أنا بصفتى أحد الحكائين

أو بحكم سنى ! استطعت أن أقرأ كثيرآ فيما بين السطور ! أمتعتنا و ربما تمتعنا بالمزيد ان شاء الله

مرات أخرى !

بس عندى طلب صغير ! ما تعرفش واحده كده هولنديه غلبانه و مسلمه و عاوزه تتجوز واحد بركه ؟؟؟

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

شكرا يا دكتور الف شكر
وان شاء الله لو قابلت هولندية مسلمة وغلبانة
وعاوزة تتجوز ح ابلغ سيادتك فورا
:HAPPY_~211:

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة homosh (المشاركة 138505)
ايه ده يعني قابلت هنيدي والسقا وهما بيصورو في أمستردام
بس بجد يا ستاذ محمد انتا شوقتنا لهولندا وللاتحاد الاوروبي عموما :HAPPY_~211:
أنا إجازتي في شهر 10 اللي جاي لو هولندا فعلا تستاهل الواحد يضحي ب15 بوم من الإجازه عشان يشوفها قولي علي أحسن طريقه للتأشيره الهولنديه اللي غالبا هتبقي سياحه لحسن السمن الهولندي وحشني أويptmnlo123per122

اهلا وسهلا تشرف وتنور
بالنسبة لمحمد هنيدى واحمد السقا انا قابلتهم فعلا
محمد هنيدى رأيتة مرتين فى امستردام واحدة منهم اثناء ماكان بيصوروا
وكان فى مصريين كتير بيروحوا يتفرجوا عليهم وفى مرة روحت معاهم
لكن اللى سمعتة مع احد الاصدقاء هنا انة شاهد هنيدى
فى احدى شوارع وسط البلد هنا وهو ماشى وسيجارة الحشيش فى ايدة ولا فى دماغة
اما احمد السقا بقى فقابلتة بطريقة -مضحكة جدا - كنت فى احد محلات الملابس الشهيرة هنا
واثناء ما بتسوق فى المحل سمعت صوت واحد بيشتم (( يخرب بيت ابوكم ياولاد الكلب ياحرامية))
طبعا الشتيمة مصرى وانا مش شايف اللى بيشتم لما روحت عند مصدر الصوت وكان معايا صديق لي
فوجئنا بأحمد السقا بيكلم واحد معاة وهو ماسك قميص فى ايدة وعمالين يضحكوا ويشتموا -طبعا سلمنا
علية وسألناة اذا كانت فى مشاكل بتواجهه خلليتة يشتم -
سألنا انتم عايشين هنا وعندما اجبناة بالايجاب قالنا ازاى بتعرفوا تعيشوا هنا -دة القميص ثمنة 290 جيلدر
لكن هو فعلا مش تمثيل شخصية متواضعة وحبوبة وتشعر معاة انة شايل التكلفة تماما-ساعدناة احنا بعد كدة
ووصفنا له محلات كبيرة واسعارها متهاودة واعطيناة الاسماء كمان -وهو ترك القميص ولم يشترية-

m.genedy 21-02-2010 03:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة horas3000 (المشاركة 138598)
تسلم ايدك بجد يا استاذ جنيدي
و قصتك بالفعل مليانه عبر و خبرات
و انت شوقتني ازور هولندا و اوروبا عامة
بس برضة انت اكدت الاعتقاد اللي كونتة اننا قدامنا كتيييير قويييي عشان نبقي زي الناس دي و مش عارف اذا هينفع اصلا و لا لا و بالفعل الحضارة بتقاس بتصرفات الناس مع بعض مش بالتاريخ و كلام الانشاء.

و اهم حاجة في قصتك و اللي نفسي بجد بجد الناس في مصر تعرف و تقتنع بالكلام كده الا و هو

ان الشغل يا جدعااااان مش عيب. و الشغلانة الشريفة احسن مليون مرة من انك تمد ايدك لحد. و يا ريت كل واحد يبص للتاني و يقيمة بمدي فايدته ليه و للمجتمع و بلاش النظرة الدونية و الاستحقار للشغلانات البسيطة و المتواضعة لان لو كل الناس بقت مهندسين و دكاترة الامورة و الله مش هتمشي. و ده اللي لاحظتة في تصرفات الناس برة مفيش حد بيستعر من شغلته و لو عايز يغيرها لازم يعمل المستحيل عشان يطور من نفسه لان دي الطريقة الوحيدة. و ده لو حصل مشاكل كتير هتتحل و الناس هتفوق عشان تحط نظام تمشي عليه و يحكمها و يبقي يا ويله يا سواد ليله اللي هيخترقه.

شكرا للكلام الجميل وشكرا لمتابعتك
واوفقك الرأى عن فكرتك عن الشغل
ويكفى ان تعرف ان المهنة والديانة ليس لهم خانة
فى تحقيق الشخصية

الساعة الآن 04:54 PM.