مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   سوق السيارات المصرية (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=147)
-   -   حمله الغضب على جميع وكلاء السيارات بمصر (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=50050)

AbOnOrA 21-04-2011 06:12 AM

رد: الرساله التى سوف ترسل لهيونداى موتورز فى فى كوريا

يا باشا انا بعتلك قبل كده للتنسيق مع بعض بس حضرتك مرديتش ويظهر انك حابب تنفرد بالقرار لوحدك وطبعاً انت حر
بس الرسالة ومضمونها غير عملى لحد كبير
حتى ان فى الرسالة ركزت كلامك كله على السعر فى حين ان السعر او الموصفات اللى بتتحدد بناء على السعر برضو مش مشكلة الشركة الام ولا التوكيل لانها مشكلة قرار سياسى برفع الجمارك والضرائب وساعتها كل التوكيلات هتغير الاسعار وكل ده بدون ادنى تدخل من الشركة الكورية او غيرها

يا جماعة الاسعار اللى كلنا نفسنا تبقى طبيعية سواء فى الجديد المستورد او المجمع محلياً وقيود الاستيراد على المستعمل كل ديه امال نفسنا نحققها طبعاً بس لازم نبقى فاهمين المشكلة فين وحلها فى ايد مين والا مش هنوصل لحاجة

Egy News 21-04-2011 06:52 AM

رد: حمله الغضب على جميع وكلاء السيارات بمصر

انا انضميت للجروب الجميل ده
و هطبع الفلاير بتاع الجروب
و هحاول انشره بقدر الامكان

silentman84 21-04-2011 07:36 AM

رد: الرساله التى سوف ترسل لهيونداى موتورز فى فى كوريا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa (المشاركة 406520)
يا باشا انا بعتلك قبل كده للتنسيق مع بعض بس حضرتك مرديتش ويظهر انك حابب تنفرد بالقرار لوحدك وطبعاً انت حر
بس الرسالة ومضمونها غير عملى لحد كبير
حتى ان فى الرسالة ركزت كلامك كله على السعر فى حين ان السعر او الموصفات اللى بتتحدد بناء على السعر برضو مش مشكلة الشركة الام ولا التوكيل لانها مشكلة قرار سياسى برفع الجمارك والضرائب وساعتها كل التوكيلات هتغير الاسعار وكل ده بدون ادنى تدخل من الشركة الكورية او غيرها

يا جماعة الاسعار اللى كلنا نفسنا تبقى طبيعية سواء فى الجديد المستورد او المجمع محلياً وقيود الاستيراد على المستعمل كل ديه امال نفسنا نحققها طبعاً بس لازم نبقى فاهمين المشكلة فين وحلها فى ايد مين والا مش هنوصل لحاجة

والله ياباشا ماخدت بالى .....انك بعتلى.....وانا لا استطيع ان انفرد بإى قرار بدونكم.....بالعكس انا بحب اننا نشارك بعضنا ونتعاون مع بعضنا البعض.....ده حتى الخير والبركه بالجماعه.......لاتعتب على اخى واستاذى ابو نورا.... ربما لم التفت لرسالتك او دعوتك لى بالتنسيق معى....اما عن وجهه نظرك فى الرساله....فارحب بها......ولكننى اعلم من قبل انه كان يوجد ضغوط من قبل البلاد الاوروبيه والاسيويه بخصوص اتفاقيه الجات والغاء الجمارك....اى انه مثلا من الممكن التاثير من خلال الشركه الكوريه الام ثم يتصعد الامر من الشركه الام الى البلد الكوريه ذات نفسها ثم تؤثر هذه الشركه على مصر وحدوث هذا ايضا مع الشركات الام الاخرى فى نفس الوقت لكى يكون له ضغط وتاثير فعلى .....واعلم ايضا انه قد قامت شركه صينيه لا اتذكر اسمها ....قامت برفع دعوى قضائيه على وكيل لها هنا فى مصر وذلك لانه اتبع سياسه اسعار غير متفق عليها من قبل هذه الشركه الصينيه.....وبناء على هذا قد كتبت هذه الرساله........وارجوا منك التنسيق معى...........واعتذر لك لعدم رؤيتى دعوتك لى بخصوص امر التنسيق.......وتقبل تحياتى

drcobra 22-04-2011 10:23 PM

واللة يا جماعة انا كان نفسى اشترى عربية جديدة (أول مرة) وبعد ما جمعت فلوسها بعد ست سنوات شغل .
قررت انى انتظر ولن اشترى الان ودا اول رد فعل لى بعد الثورة .
المشكلة مش مشكلة فلوس المشكلة هى انك يتنصب عليك قدام عينك وانت ترضى بحجة الفشخرة (بالرغم من احتياجى للسيارة بسبب الاسرة وعمل الزوجة)
لكن هانت والله ومصر بتمشى دلوقتى فى الطريق الصحيح بينا احنا وبميدان التحرير ورجالتة. بعد ما كانت بتزحف ودا نتيجة ضغط الرجالة على المجلس الحاكم.
نصيحتى لكل الناس (...لو مانزلتش التحرير .. ما تزعلش ... دلوقتى ابدأ) وقاطع كل الحرامية وانت دلوقتى زى اللى نزل التحرير رسالتنا دلوقتى تعديل سلوكياتنا علشان نتقدم.
وربنا يقدم اللى فية الخير لينا ولمصر.

تيتو55555 22-04-2011 11:15 PM

يا باشا كلنا معاك , كفايه نصب علينا وكفايه استغلال
يا جدعان ال بي ام دبليو في السعوديه ب 35000 ريال زيرو حرااااااااااااااااام اللي بيحصل فينا ده
وانا لسه متابع الموضوع ده من فتره بسيطه واتمني ان الاعداد الرافضه للاستغلال تزيد ونطهر بلدنا من الفاسدين اللي فيها

الساعة الآن 12:09 PM.