مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=43)
-   -   السادة ملاك اسبرانزا الكرام .. الإجابة عن إستفساراتكم الفنية (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=25329)

monytork 02-06-2010 02:50 AM

رد: السادة ملاك اسبرانزا الكرام .. الإجابة عن إستفساراتكم الفنية

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman (المشاركة 192344)
انا شايف موضوعك من كذا يوم بس كنت حاسيس فى حاجة مش صح

طبعا فى الاول والاخر انا بشكر حضرتك ولو حضرتك شايف حاجة ممكن نعدلها فى الموضوع يا ريت تفيدنا كلنا
واشكرك مرة اخرى

monytork 02-06-2010 03:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman (المشاركة 192343)
مش عارف حاسس فى حاجة غلط كانة برنامج حياتى موضوع مترتب مش عارف ولاه اية بس مش داخل دماغى موضوع الاسئلة والاجابات اية الحلوة دة بتشخص بكل سهوله من غير حتى ما تدى اكتر من احتمالية ههههههههه والله باشا
وبعدين ازاى بتقول انها عربية كويسة وهى شوية مشاكل صغيرة المفروض انها سيارة جديدة زيرو عهقبال ما تبدا تشكى محتاجة عدة سنين انا مش فاهم اية معيارك لتقييم السيارة انا بصراحة مش داخل عليا الموضوع كله

استاذى العزيز احب اوضح لحضرتك عدة اشياء ممكن تكون غابت عن ذهنك وهى
بتشخص بكل سهوله من غير حتى ما تدى اكتر من احتمالية ههههههههه والله باشا
دى بكل سهولة لانى بقالى اكتر من 4 سنين اعمل فى توكيل هذة السيارة فقط وبالتالى يوجد عندى المشاكل وحلولها من كتر تجربة السيارة ومن نفس الشكاوى المتكررة لعدة سيارات مختلفة فاصبح الشكوى معروفة ومعرف طريقة الحل

وبعدين ازاى بتقول انها عربية كويسة وهى شوية مشاكل صغيرة المفروض انها سيارة جديدة زيرو
انا معاك طبعا انها عربية جديدة بس تعالى نلقى نظرة على ما تملكة السيارة من امكانيات والسعر كام
طبعا هنا لازم نعرف ان تم تعويضها فى الخامات المستخدمة لان السيارات الاسبرانزا لا ينقصها اى تحديث من حيث الامكانيا والانظمة الموجودة للحماية فى الفرامل ومانع الازنلاق وكذا حاجة واقل سيارة فى السوق لا يوجد بها 1/4من هذا والسعر اعلى بحوالى 5 الاف جنيها
كل هذا لم يترك لك مجال لمعرفة ان تم تعويض السعر فى الخامات المصنعة منها السيارة

انا بصراحة مش داخل عليا الموضوع كله
لو حضرتك متخيل انى بدافع عن الوكيل انا تركت الوكيل ابتداء من اول شهر 5

وبشكر حضرتك على المشاركة

luckyman 02-06-2010 03:07 AM

العفو انا مش اقصد بس مستغرب ازاى بتعرف الحل كدة بسرعة من غير حتى ما تسأل علشان تعرف تشخص من فين السبب لان زى ما انت عارف لكل مشكله عدة اسباب علشان اقدر احدد السبب الرئيسى للمشكله العادة انى بحاول اعرف بالتفاصيل عوامل اخرى بصراحة انا شايف دة نوع من الاعجاز اللى انت بتعمله دة وتقبل تحياتى

luckyman 02-06-2010 03:11 AM

على كل الاحوال يا بشمهندس انا كنت عايز تقييم منك للسيارة الاسبرانزا الجديدة ام 11 بدون تحيز من حيث الاداء عن تجربة
بعدين انت شايف ايهما افضل البريلانس سبلندرو او ام 11 وتقبل تحياتى

monytork 02-06-2010 03:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman (المشاركة 192372)
على كل الاحوال يا بشمهندس انا كنت عايز تقييم منك للسيارة الاسبرانزا الجديدة ام 11 بدون تحيز من حيث الاداء عن تجربة
بعدين انت شايف ايهما افضل البريلانس سبلندرو او ام 11 وتقبل تحياتى

بصراحة انا متحيز جدا لل ام11 وانا هؤلك على الى فيها بدون تحيز وعلى فكرة مش فى كل السيارات ولكن الاغلب يوجد بها

1 تصقيفة بالمحرك
ودة الى احنا عرفناة ايام التوكيل ان المتور يقبل بنزيل 93 اوكتان فما اعلى ودى الاسباب الى وصلتلنا

2 صوت من الزجاج فى الصعود والهبوط (تخبيط )
دة سببة ان مجرى الزجاج اوسع من الزجاج نفسة وبالتالى غير محكم فيحدث ارتجاج وخبط فى الصعود بالاخص

طبعا انا بحب ام 11 اكثر
والبريلاينس سيارة جميلة بس بردو يوجد بها عيوب تقفيل وصناعة + ان قطع الغيار اغلى وغير منتشرة

الساعة الآن 06:29 PM.