مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   منتدى السيارات العام (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   عضو جديد محتاج نصيحة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=37236)

سيف الدين سعيد 20-10-2010 02:34 AM

رد: عضو جديد محتاج نصيحة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة allam87 (المشاركة 265040)
اهلا بيك يا باشا واكيد طبعا قبل ما هاجي اشتري العربية هاصلي صلاة استخارة

ومع اني كنت مستبعد المستعمل لكن لكثرة من نصحوني بهذا ممن حولي لما اقولهم عن الميزانية والمتطلبات يبدو اني هادخل المستعمل كاحد الخيارات التي لا استبعدها
ومع اني احترت بين السيارات الزيرو التي قد اشتريها ويمكن ان يزداد حيرتي بعد لما اوسع الدائرة من حولي اكثر ولا استبعد المستعمل لكن عربية توفر لي متطلباتي في حدود ميزانيتي هي هدفي وقد اجدها في المستعمل علي الرغم من اني المفروض اضيق الدائرة من حولي واحصر الخيارات بين مودلين او ثلاثه حتي اختار من يحقق شروطي لكن ميزانيتي لازم تخليني افكر في المستعمل زي ما نصحني كتير
ودلوئتي بالنسبة للمستعمل ناس كتير قالتلي لانوس وناس اقل قالت فيرنا علي العموم بالنسبة للمستعمل لان مقدرش احدد سعرها وانا هنا في البيت زي الزيرو لان الموضوع معتمد علي الموديل وحاله العربية فانا هاسئل عن المستعمل من المعارف ومن الناس اللي حولي ومن المعارض اللي في منطقتي واقول لكم العروض اللي اتقدمتلي موديل العربية وحالتها وبعد كده اخد نصيحتكم عن ايهما افضل بين العروض اللي اتقدمتلي في المستعمل ومستني نصائح واراء وردود اخري في الموضوع واللي بينقل لينا تجربته عشان نستفيد منها اكيد ربنا هايزوده خبره من غير خسائر ان شاء الله

لأ . رأيى الخاص انك تبعد عن المستعمل الا اذا كنت حاتجيب حاجه بايظه تتعلم عليها وتدقدق بيها شويه لمده سنه واللا حاجه وبعدين تبعها ودى حاتكون فيات او اى حاجه لا تتعدى 10 آلاف . وبعدين تجيب الزيرو لما تحس انك اتقنت شويه العمليه . انما لو انت عايز رأيى : ( لو فيه الخير . ما كان رماه الطير )

سيف الدين سعيد 20-10-2010 02:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة allam87 (المشاركة 265042)
اهلا بيك
وشكرا ع النصيحة
وده تقريبا راي اغلب اعضاء مصر موتورز اللي ردوا ع الموضوع
لكن رغم كده ان لنة استبعد العربيات الصيني كاحد الخيارات
لان عربية تحقق متطلباتي في حدود ميزانيتي هي هدفي ايا كانت

واضح انك انسان متزن وعقلك كبير .

allam87 20-10-2010 02:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد (المشاركة 265044)
لأ . رأيى الخاص انك تبعد عن المستعمل الا اذا كنت حاتجيب حاجه بايظه تتعلم عليها وتدقدق بيها شويه لمده سنه واللا حاجه وبعدين تبعها ودى حاتكون فيات او اى حاجه لا تتعدى 10 آلاف . وبعدين تجيب الزيرو لما تحس انك اتقنت شويه العمليه . انما لو انت عايز رأيى : ( لو فيه الخير . ما كان رماه الطير )

والله ده كان رايي يا سيف لما كان حد يكلمني عن المستعمل لكن غيرتها لما سمعت رد الناس اللي نصحوني بالمستعمل لما سمعوا الميزانية قالتلهم زيك كده لو كويسه كان باعها ليه الا اذا كان فيها حاجه فالرد كان انه ممكن يكون عربية كويسة فعلا لكن صاحبها عاوز يبيعها عشان في عربية احسن منها عاوز يشتريها وعاوز يبيع ديت ويكمل علي تمنها او راجل عربيته كويسه وتعرض لضائقة ماليه ومحتاج فلوس فقرر يبيع عربيته او حد هيبيع عربيته لدواعي السفروغيره وغيره ومش شرط هايبيعها عشان فيها حاجه وممكن هو يكون كلام اقنعني نظريا لو اني مقتنع اني صعب وجوده في البيئة المصرية او نادر وان اغلب المستعمل بيتباع عشان فيه حاجه ونسبة قليله جدا من المستعمل بتباع عشان الظروف اللي سبق ذكرها لكن الواحد بيقول ان يمكن الحاجه اللي موجوده في العربية المستعمله ديت ومش عاجبها صاحبها عشان كده عاوز يبيعها تكون مقبوله بالنسبة لك لكن ده برده صعب لكن مين عالم يمكن نلاقي مستعمل كويس والعروض اللي هاتتعرض عليا هاعرضها عليكم ان شاء الله ونسمع نصائحكم

سيف الدين سعيد 20-10-2010 02:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة allam87 (المشاركة 265055)
والله ده كان رايي يا سيف لما كان حد يكلمني عن المستعمل لكن غيرتها لما سمعت رد الناس اللي نصحوني بالمستعمل لما سمعوا الميزانية قالتلهم زيك كده لو كويسه كان باعها ليه الا اذا كان فيها حاجه فالرد كان انه ممكن يكون عربية كويسة فعلا لكن صاحبها عاوز يبيعها عشان في عربية احسن منها عاوز يشتريها وعاوز يبيع ديت ويكمل علي تمنها او راجل عربيته كويسه وتعرض لضائقة ماليه ومحتاج فلوس فقرر يبيع عربيته او حد هيبيع عربيته لدواعي السفروغيره وغيره ومش شرط هايبيعها عشان فيها حاجه وممكن هو يكون كلام اقنعني نظريا لو اني مقتنع اني صعب وجوده في البيئة المصرية او نادر وان اغلب المستعمل بيتباع عشان فيه حاجه ونسبة قليله جدا من المستعمل بتباع عشان الظروف اللي سبق ذكرها لكن الواحد بيقول ان يمكن الحاجه اللي موجوده في العربية المستعمله ديت ومش عاجبها صاحبها عشان كده عاوز يبيعها تكون مقبوله بالنسبة لك لكن ده برده صعب لكن مين عالم يمكن نلاقي مستعمل كويس والعروض اللي هاتتعرض عليا هاعرضها عليكم ان شاء الله ونسمع نصائحكم

اخلص نيتك لله وانشاء الله هايوفقك لحاجه كويسه سواء فى الزيرو او المستعمل .

allam87 20-10-2010 02:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد (المشاركة 265045)
واضح انك انسان متزن وعقلك كبير .

متشكر جدا يا سيف وردودك اثرت الموضوع وفتحت لنا افكار كويسه

الساعة الآن 04:53 PM.