مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   القيادة فن و ذوق (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=180)
-   -   متعة المشى فى الحارة الشمال براحة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=14705)

dr_eslam_66 29-10-2011 11:20 AM

رد: متعة المشى فى الحارة الشمال براحة

تخيل أنا والله واحد كان هيطلعني فوق الرصيف علشان كان في ست عجوزة بتعدي الشارع وأناا ماكنتش شايفها وكنت أنا شماله وجاي بجري وهوا وقف يعديها ولما لقاني جاي من شماله بسرعة قام مزنق على نص حارتي وأنا مش فاهم دا مجنون دا ولا إيه بس لما شوفت الست بتعدي الشارع كنت عايز آخده بالحضن وطبعا دا مش في مصر علشان بس ماتفرحوش زيادة عن اللزوم.
بس علشان تبقى عارف العيب مش في المواطن والله صدقني حط قانون صارم وعقوبات رادعة كله هيتعدل ويمشي زي الألف.
لما قانون المرور الجديد نزل والشد حصل كنت تلاقي سواق ميكروباص من دون السن أو بدون رخصة؟
عموما أ،ا هوا هو انفس المصري برا مصر بلتزم بقواعد المرور وبكون مثلا للتعاون على الطريق وجوا مصر بتقلب 180 درجة وبرجع تاني أناكف في الناس وأحط أعصابي قدامي على التابلوه وأي حاجة تنرفزني.

sayed2077 01-12-2011 01:12 AM

بصوا الصراحه انا بمزاجات فى السواقه
يعنى
ساعات تلاقينى نازل الصبح ومزاجى امشى سريع تلاقينى رحت مسخن العربيه تمام ومشيت صواريخ بس صواريخ ديه بالنسبة ل 128 يعنى اخى 80 الى 100 بالكتير اوى اوى
وفعلا بلاقى صوت العربيه عندى ليه صوت مميز جدا جدا ولا كأنى راكب بورش
وساعات تلاقينى نازل الصبح ماليش مزاج اجرى فا تلاقينى اسخن شوية بسيطة لغاية ما العربيه اول ما اشيل رجلى من على البنزين متبطلش واروح طالع واجى على كورنيش المعادى بيبقى الصبح بقى فاضى ورايق وحاجه اخر مزاج بجد يعنى وتلاقينى جبت الرابع على سرعة 40 واثبت على كده بس لو لاقيت حد جاى فى الحاره الشمال وعمال يرعش بوسع له علطول وبرجع الحاره الشمال تانى بس بردوا امشى على راحتى
بالنسبة لسواقة بليل بقى
تلاقينى مشغل النور العالى واخرى 30 الى 40 بالكتير اوى وتلاقينى ماشى فى الحارة الوسط لان كورنيش المعادى عندنا حوالى 4 حارات او 3 حارات على حسب وتلاقينى هاااادى اووووى
علشان بينى وبينكم بليل مش ببقى شايف الدنيا تمام يعنى الرؤيه عندى بليل ضايعه شويه بس الصبح زى الفل والحمد لله وتلاقنى بليل وانا ماشى علطول بدى فى كلاكسات كل كلاكس لمدة نصف ثانية تقريبا بمعدل كل دقيقة تلاتين كلاكس وبتبقى حاجه اوتوماتيك فيا علشان الناس تخلى بالها علشان زى ما قولتلكم مش بشوف بليل كويس ومن غير النور العالى مش بشوف خالص
فيه ناس ممكن تفضل تزمر بس هما مش بيكونوا عارفين اللى سايق قدامهم ده ظروفوا ايه للاسف علشان كده وانا سايق صعب اوى ازمر لحد ادامى حتى لو ماشى بطىء لانى معرفش ظروفوا هو كمان وبس كده

mohamedsalahelden 01-12-2011 02:41 AM

والله انا كنت رايح القاهره وواحد راكب عربيه النترا سماوى كان ماشى ادامى انا كنت ماشى على حوالى 140 او 130
وانورله مفيش فايده :30p[1]:
ازمرله مفيش فايده :30p[1]:
اشاورله مفيش فايده :30p[1]:
تعرف عملت ايه فيه رحت داخل فيه من ورا :khd:
راح موسع ليا بس لاسف مكنش لوحده و الراجل مكنش فاضى طبعا فهمت قصدى:CHUBBY~36:

mar mar 01-12-2011 01:19 PM

ولما تيجي تعديه يزنق عليك علشان مش تعديه

lol 01-12-2011 02:48 PM

الحارة الشمال للتجاوز مش للمشى اصلا ومعروفة ان اسرع حارة هيا الشمال بس هاتعمل ايه ان معظم الطرق فى مصر السرعة متحدده عليها غلط زى الطريق الصحراوى الغربى مصر اسيوط
السرعة القصوى عليه 90 على الرغم ان الطريق معاك لحد 140 يعنى ماله لو اتحدد على 120 ولحارة الشمال تبقى للصرعة القصوى
معلش هانعمل ايه هيا دى حبيبتى مصر

الساعة الآن 08:34 AM.