العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 11-02-2011, 04:10 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي سؤال هايف

صباح الخير يا جماعة

أنا عندى عربية هيونداى ماتريكس 2001. العربية مش فيها مشاكل ولكن عندى استفسار محيرنى. أنا لسة بتعلم سواقة يعنى بأمشى فى الشوارع بالراحة على سرعة بين 10 إلى 20 كيلوا فمعظم الوقت العربية بتمشى على سرعة السلانسية بدون ما أضغط على دواسة البنزين نهائيا. معظم الوقت العربية ماشية لوحدها بدون ما أضغط على البنزين، ولما اريد زيادة السرعة إلى 20 أضغط شوية بسيطة.

المشكلة أن اليوم لاحظت حاجة لما بأشيل رجلى من الدبرياج وعلى السرعة الأولى ألقى العربية مش تتحرك على طول من أول المشوار للدواسة بمعنى أن العربية بتتحرك لما تكون الدواسة فى النص أو قرب نهاية المشوار إلى أعلى. مش عارف هذا طبيعى ولا لا؟ أفترض ان العربية تتحرك بمجرد ما أشيل رجلى ولكن هذا لا يحدث. أنا بشيل رجلى وحدة وحدة وحدة خالص. فتفضل العربية واقفة ولا تمشى لحد ما توصل إلى تلتين المسافة وبعين تتحرك فى الثلث الأخير. بالمناسبة أنا بقوم برفع رجلى من الدبرياج بدون ما أضغط بنزين وعدد لفات الماتور بيكون 1000و 2000 لفة

فى حاجة كمان. وأنا فى المطالع الصغيرة أمام البنزينة مثلا أو وأنا داخل على شارع أعلى من الشارع ألى أنا فيه، بأجد العربية ترجع للخلف لوحدها بمعنى أن سرعة السلانسية مش تخلى العربية تطلع المطالع البسيطة . بأضغط على البنزين شوية وبخاف تنط بسرعة لقدام ولما أرفع رجلى من الدبرياج ألقيها بتطفى والماتور يقف فأضطر أدور الماتور تانى وأحاول أطلع وأبقى مبرجل بين ان العربية بترجع لورا وخايف تصطدم بالعربية اللى فى الخلف، وعاوز أطلعها لقدام وخايف أدوس بنزين كثير حتى لا تسرع للامام ولما أشيل رجلى من الدبرياج يطفى الماتور.

أتمنى أنى أكور أوضحت المقصود...

متشكر على الرد.. ,ارجو النصيحة عن سبب إنطفاء الماتور فى وقت التحرك من الثبات.
قديم 11-02-2011, 04:40 PM
zago boss zago boss غير متواجد حالياً
التخصص العملى: باشمحاسب

zago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these parts
افتراضي رد: سؤال هايف

جمد قلبك شويه وانت سايق
قديم 11-02-2011, 04:51 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

زي ما زيجو باشا قالك كده
السواقه محتاجه تجمد قلبك شويه
و مشيك بالاسلوب دا خطر عليك و علي اللي حواليك
لانك كده بتعطل مصالح اي واحد يمشي وراك
امشي معتدل من غير جري بتهور و من غير بطأ يؤدي الي شلل
.....................
و انت طالع اي مطلع لازم تسند العربيه بالبنزين لان العربيه لازم حتبطل علشان الجهد المبذول في اي مطلع اكتر بكتير من الجهد المبذول و انت ماشي في ارض مستويه(هل المشي علي قدمك اسهل ام الصعود علي سلم؟؟!!!!)

حـازم خـضـر

قديم 11-02-2011, 08:35 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

الرجالة ردت عليك الرد التمااااااام على فكرة هيا الفكرة كلها إنك بس تجمد قلبك شوية وهتلاقي كل حاجة مظبوطة

قديم 11-02-2011, 08:41 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

متشكر يا رجالة..... بس ياريت كنتم شرحتم المقصود بكلمة " جمد قلبك". قصدكم أزود السرعة؟ أنا فى بلد قروى وسرعة 20 كيلوا فى الساعة مش بسيطة أو_ اقصى سرعة هنا يمكن 40 واللى قلبة ميت بتبقى على 80 الشوارع اكبرها 20 متر.

المشكلة مش فى السرعة المشكلة فى رجوع العربية لوحدها للخلف فى طلوع المطالع البسيطة وأعتقد أن مفروض أدوس شوية بنزين وانا طالع ولكن لى سؤال

أيهما افضل فى طلوع مطالع الكبارى أو الإنتقال من شارع منخفض لاخر أعلى منه: هل الطلوع على السرعة الأولى وتزويد بنزين أم الطلوع على السرعة الثانية وتزويد بنزين أيضا... بمعنى هل سرعة الفتيس مش تخلى الماتور يطفى وأنا برفع رجلى من الدبرياج