العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 29-09-2012, 12:11 PM
بلاشانت بلاشانت غير متواجد حالياً

بلاشانت is just really niceبلاشانت is just really niceبلاشانت is just really niceبلاشانت is just really nice
افتراضي سؤال عن وحده الرفع للانوس

من فضلكم انا كنت رحت اركب انذار ووحده رفع لشيفروليه لانوس 2010 من توكيل وولف الى خلف سوق القنال الراجل الفنى نصحنى بلاش اركب وحده رفع علشان بتحمل على مكن الزجاج بالرغم انى ناس كتير ركبتها ومشتكتش منها

انا كل الى عايز افهمه فكره عمل وحده الرفع
وياريت اقدر اوصل الى انا عايز اقولو
الى انا فاهمه عن طريقه عمل وحده الرفع انها بتاخد امر من جهاز الانذار لرفع الزجاج المفتوح طيب بالنسبه للزجاج المقفول برضوا بيدخل كهربا للمكن لو صح يبقى فى كل مره بنقفل الزجاج بنحمل على مكن الزجاج المقفول انا مش عارف كلامى صح ولا لاء
قديم 29-09-2012, 01:11 PM
الصورة الرمزية محمد صالح - المحامى
محمد صالح - المحامى محمد صالح - المحامى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Lawyer

محمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال عن وحده الرفع للانوس

بصراحة انا معرفش الطريقة العملية لتشغيل وحدة الرفع
===========
بس بصراحة هى شئ مريح و مهم جدا فى حالة عدم تذكر رفع زجاج السيارة
واعتقد انه لا يحمل ضررا لماتور الزجاج فهو يعطى امر اغلاق للزجاج فقط
قديم 29-09-2012, 03:49 PM

بلاشانت is just really niceبلاشانت is just really niceبلاشانت is just really niceبلاشانت is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_ss2 مشاهدة المشاركة

بصراحة انا معرفش الطريقة العملية لتشغيل وحدة الرفع
===========
بس بصراحة هى شئ مريح و مهم جدا فى حالة عدم تذكر رفع زجاج السيارة
واعتقد انه لا يحمل ضررا لماتور الزجاج فهو يعطى امر اغلاق للزجاج فقط
انا معاك فعلا هومريح جدا بس هو بيعطى امر للزجاج المفتوح فقط ولا للكل حتى المغلق يارب حد يفيدنا
قديم 30-09-2012, 12:03 AM
mezat2020 mezat2020 غير متواجد حالياً

mezat2020 is a splendid one to beholdmezat2020 is a splendid one to beholdmezat2020 is a splendid one to beholdmezat2020 is a splendid one to beholdmezat2020 is a splendid one to beholdmezat2020 is a splendid one to beholdmezat2020 is a splendid one to beholdmezat2020 is a splendid one to behold

اللى اعرفه ان جهاز يعطى الامر بيروح لكل الابواب لانه بيشغل وحده الرفع سوء واحده باربعه او انثين لانى فكيت موتور من الالف الى الياء لايوجد به محدد مسافه L.s فى وضع الفتح او القفل وعموما لحظه قفل الابواب قصيره ولاتؤثر على الموتور المهم يكون شغال كويس ودى اوبشن جميله فى حاله السهو ساعات كتير الواحد بينسى قفل باب من الابواب ووسيله امان
قديم 03-10-2012, 01:34 PM

طيب بما ان محدش عارف يجاوب على سؤالى انا عرفت الاجابه وهقولكم اذاى
امبارح اخويا كان جايب عربيه النترا 2008 بتاعه واحد صحبه وهى نازله بانذار ووحده رفع فقلت اجرب اشوف وحده الرفع بتشتغل اذاى ففتحت كل الازاز وبعدين قفلت الباب وقفلت من الريموت ولاقيت الاربع الابواب بيترفعوا مع بعض رحت حاطط ايدى على واحد منهم ومنعته من الطلوع فلاقيتو فرمل ووقف مكانوا حتى بعد مشلت ايدى من عليه فحين باقى الابواب طالعين عادى وقفلوا

هنا انا فهمت طريقه عمل وحده الرفع هى بتدى كهربا للاربع ابواب ولو فيه ازاز مقفول بتفصل عنه الكهربا فورا اما الزجاج المفتوح فبيطلع حتى الاخر واول ميوقف بيتفصل عنه الكهربا هوكمان كده وحده الرفع ممتازه وامنه
لكن دلوقتى سؤال اخير ياترى كل وحدات الرفع بتشتغل كده ولا علشان دى نازله فابريكه مع العربيه فلو حد شارى وحده رفع ومركبها يجرب الى انا عملته كده ويقولى النتيجه واسف على الاطاله..............