العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > إطارات السيارة

إطارات السيارة ساحة تتناول كل ما يتعلق بإطارات السيارات و الجنوط

قديم 14-09-2012, 12:17 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي هوا انا كده أتنصب عليا ولا لا ؟

السلام عليكم
انا يا جماعه كان العجله الخلفيه شمال والاستبن بايظين وكنت ماشى بالعربيه والعجله شكلها غلط اصلا المهم روحت من شويه لواحد بتاع كاوتش وصلحلى الاتنين وخد 90 جنيه ؟
هوا غير أتنين بلف وعمل 7 لحامات فى الكوتش ياترى كده يستحق ياخد 90 جنيه ؟ انا اول مره اعمل كاوتش ومش عارف تكلفته بتبقى كام بالظبط

قديم 14-09-2012, 01:03 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هوا انا كده أتنصب عليا ولا لا ؟

البلف ممكن ب 5 او 10 وكل لحام ب 5 جنيه
بس كتير اوي كميه اللحامات ده لان كثرة الثقوب تضعف من الكاوتش لكن لو حالته كويسه مش مهم اهم حاجه متكونش اللحامات ده خوابير لانها مع الزمن بتنفس تاني لازم تكون لحمات داخليه بتبقي رقعه لحام ويسنفر مكان الخرم ويحط مادة اللحام ثم يضع الرقعه بدون تسخين ده افضل لحام لكاوتش التيوبلس لان التسخين يضعف من الكواتش ايضا لازم يكون لحام دخلي علي البراد
ولو حالة الكوتش تعبانه حاول متتاجوزش سرعتك عن 120 ده لسلامتك لان ممكن الكوتش المتهالك ينفجر في السرعات العاليه ابقي في اقرب فرصه بدلهم بجديد لسلامتك في حالة انهم متهالكين \
هات فردتين جداد وركبهم في العجل الامامي ومن الخمس فر الباقيين استنضف منهم ثلاثه اثنين للعجل الخلفي وواحده استبن

قديم 14-09-2012, 01:47 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيب الناس مشاهدة المشاركة

البلف ممكن ب 5 او 10 وكل لحام ب 5 جنيه
بس كتير اوي كميه اللحامات ده لان كثرة الثقوب تضعف من الكاوتش لكن لو حالته كويسه مش مهم اهم حاجه متكونش اللحامات ده خوابير لانها مع الزمن بتنفس تاني لازم تكون لحمات داخليه بتبقي رقعه لحام ويسنفر مكان الخرم ويحط مادة اللحام ثم يضع الرقعه بدون تسخين ده افضل لحام لكاوتش التيوبلس لان التسخين يضعف من الكواتش ايضا لازم يكون لحام دخلي علي البراد
ولو حالة الكوتش تعبانه حاول متتاجوزش سرعتك عن 120 ده لسلامتك لان ممكن الكوتش المتهالك ينفجر في السرعات العاليه ابقي في اقرب فرصه بدلهم بجديد لسلامتك في حالة انهم متهالكين \
هات فردتين جداد وركبهم في العجل الامامي ومن الخمس فر الباقيين استنضف منهم ثلاثه اثنين للعجل الخلفي وواحده استبن
شكرا لرد خضرتك واهتمامك وان شاء الله فى اقرب فرصه هنغير الكاوتش
بس على فكره ده اللحام اللى عمله عمله بطريقه غريبه يعنى كان بيجيب حاجه عامله زى المفك وويحط على الخرم حاجه عامله زى السلك ويضغط بالمفط ده عليه لحد ما يسد الخرم بالسلك ده وتقريبا بيبقى فى سمغ كمان بس مش اكتر عشان كده حاسس انه معملش حاجه تستاهل 90 جنيه !

قديم 14-09-2012, 01:56 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

اتنصب ياباشا

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 14-09-2012, 02:39 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedraafat00 مشاهدة المشاركة

شكرا لرد خضرتك واهتمامك وان شاء الله فى اقرب فرصه هنغير الكاوتش
بس على فكره ده اللحام اللى عمله عمله بطريقه غريبه يعنى كان بيجيب حاجه عامله زى المفك وويحط على الخرم حاجه عامله زى السلك ويضغط بالمفط ده عليه لحد ما يسد الخرم بالسلك ده وتقريبا بيبقى فى سمغ كمان بس مش اكتر عشان كده حاسس انه معملش حاجه تستاهل 90 جنيه !
ماهى دى الخوابير ياباشا
تلاقيك صلحتها فى بنزينة