العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > مطبخ الشيف

قديم 21-07-2012, 04:59 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
مميز شيش طاووق لحم! ودجاج! وكفتة مشوية!وكرنب وورق عنب محشي!ا بالصوووووووووووور

وادى صورة الصينينة

كرنب وورق عنب وشيش طاووق لحم وفراخ وكفتة مشوية الحمد لله
هبدأ الاول بأطباق المحشي واللى للاسف معملتش صور ليها لان مفكرتش ان ☺☺☺هتجرأ وانزل موضوع هنا☺☺☺
لان والله مش حريفة طبخ خاااالص

دة طبق الكرنب المحشى والمسقى بشوربة بط جميلة ووراه فلف حامي رفيع انا بعرف احشية وبيدى شياكة فالطبق

الكرنب بجيب الكرنبة واشيل راسها وابدا بفك الوق واسلقة فى ماء وملح وكمون واهم شئ الكمون عشان الانتفاخات

وبعد كدة اسيبة يبرد اكون عملت الخلط وهى ارز مصر على حسب الكمية انا عملت كوب عشان كمية الورق عنب والكرنب ومعاه خضرة كتيرررررة بحب الخضرة كتير وطبعا بهارات ملح وفلفل وزعتر وبهارات لحم كمان وياسلام لو رشة نعناع

وطبعا عصير طماطمومعلققة صلطة وابدا بالحشو واحرصي ان يكون الصابع مش كبير اوى طبعا الصورة مش مية مية لكن الشكل والطعم الحمد لله
الكرنب مينفعش تسقية شوربة فقط لان بيكون ابيض اوى ومش حلو حطيلة كمان شوية عصير طماطم واخد اقل من ساعة ع النار
كدة الكرنب خلص

وساعة التقديم بشرت جزر ووزعتة مثل الصورة عشان الشياكة يعنى

ورق العنب مثل الكرنب فالخلطة ولكن ممكن تزودى لحم مفروم بيدى طعم حلو وممكن فالخلط تقطعى طماطم صغير خالص بدل العصير بيكون الذ طبعا
وطبعا لف ورق العنب مهم تقفلى الجانبين ويكون صغير يعنى انا بقسم الورقه مش بحشيها كلها وطبعا انتى وراحتك لان الاكل وصفاتة كتير
وسقيتة شوربه فقط..

فالحلة من تحت للكرنب وورق العنب فرشت بصل وطماطم وممكن تحطى جزر كمان

وفوق ورق العنب والكرنب عصرت ليمون وقطعت كام فص توم بيعطوا طعم مميز فعلا
اتفضلوا

نيجى بقه لشيش الدجاج

صدور فراخ مقطعة ومغسولة كويس جدا جدا ومقطعة مكعبات وتبلتها من بليل فى زبادى وملح وفلفل وبابريكا لانها بتدى اللون الاحمر وبهارات فراخ كمان وممكن شوية خردل اصفر لوعندك
ويارب مكون نسيت شئ؟
ويومها الصبح طلعتها تفك
وقطعت فلفل الوان وبصل وطماطم

دى الفراخ اول مطلعتها من الفريزر اه ع فكرة ضفت شوية خضرة صغنيين خالص

فلفل الوان

الفراخ

طبعا المفروض انك تنقعى السواك بتاع الشيش فى ماء عشان ميتحرقش منك فالفرن بس انا كنت مستعجلة سامحونى

هنا بدات اصع قطعة قطعة مع الفلفل الملون والطماطم والبصل والصور هتوضح

وصينية مغطاه بورق فويل ومقطع عليها فلفل وطماطم وتحطى الاسياخ عليها والفرن ساعة او اقل ان شاء الله

كدة لما طلعت الحمد لله

شيش اللحم
اولا اسلقى اللحم حوالى نص كيلو وبعد كدة تبلية بملح وفلفل وممكن بصل وبهارات واعملى زى الدجاج بالظبط ماعدا ان لفيتة فى ورق فويل مش فى صينينة واليكم الصور

اللحم

فرد الفويل ولفيت عليه

وعلى الفرن ان شاء الله

نيجى للكفتة تبلتها بليل بملح وفلفل وبهارات لحم وبصل وشوية خضره

ضفت بقة شويه بقصمات قبل ما اعملها صوابع لية؟ عشان تمسك نفسها كويس ولا تفك

عملتها صوابه اهو

وعلى الفرن مكنش عندى مكان تحت حطها فوق على الشوايه بدون فتح الشوايه

اهى استوت ولونها احمر وجميل من سخونيه الفرن
ع فكرة انا بجيب اللحم مصري من الكويت واخلى الراجل يفرمة ادامى لان بشك فاللحم المفروم اوى وبيكون طعم اللحم البلدى غير خااااااااااالص

وبكدة الحمد لله اطباقي خلصت
يبقى معانا الكرنب
ورق العنب
شيش الدجاج
شيش اللحم
الكفته البلدي
الصينينه

و بالف هنا و شفا
منقووووووووول

قديم 21-07-2012, 05:02 PM
الصورة الرمزية Tota El Masry
Tota El Masry Tota El Masry غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندسة
التخصص العملى: هندسة المنسوجات

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شيش طاووق لحم! ودجاج! وكفتة مشوية!وكرنب وورق عنب محشي!ا بالصوووووووووووور

الله عليك تسلم إيديك
يا رب
أنا حعتبره تحريض على الإنتحار
بجد روعة جزاكم الله خيراً
قديم 25-07-2012, 04:14 AM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شيش طاووق لحم! ودجاج! وكفتة مشوية!وكرنب وورق عنب محشي!ا بالصوووووووووووور

:pod_of_gold ::pod_of_gol d: