العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 113

قديم 27-05-2009, 01:45 AM
gold_killer gold_killer غير متواجد حالياً

gold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond repute
اشترى a113 ولا لأ؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا احب اشكر كــــــــــــــل الناس الموجوده فى المنتدى الجامد جدا ده علشان بجد افدتونى كتييييييييير قوى
وان شاء الله هيبقى فى ميزان حسناتكم كل المجهود اللى بتعملوه ووقتكم اللى بتقضوه ففى تقديم النصايح

انا بقى ليا شوية اسئله كده و مستنى منكم الاجابه ان شاء الله علشان بعد صلاة الاستخاره هيبقى رايكم هو الفيصل اذ كان هجيب ال a113 ولا لأ

علشان انا قريت فى المنتدى هنا ناس كتير قوى بتشكر فى العربيه دى وكمان سمعت ان هى احسن من a516
فبعد اذنكم انا عايز يكون ركبها او يعرف حد ركبها ويوقلى ايه رايه فيه
من حيث الثبات على الطريق ومن حيث استهلاك البنزين يعنى بتسحب كتير ولا ايه ومن حيث جودة العربيه نفسها علشان سمعت مره من واحد ان الشاسيه بتاعها متربط بمسامير الانكيه يعنى اقل حاجه ممكن تاثر فيها

وهل بيظهر كمية المشاكل الكتيره قوى اللى ظهرت فى ال a516 ولا دى فعلا احسن منها

وسؤال اخير بقى هى تستحمل السفر ولا استخدام داخلى بس
وانا عن نفسى مش بسافر الا مره او اتنين فى السنه يعنى مش كل اسبوع ولا حاجه

معلش طولت عليكوا بس زى ما قلتلكم انا متوكل على ثم بعد كده عليكوا فى الموضوع ده

شكرا جدا مقدما يا جماعه
قديم 27-05-2009, 02:11 AM
الصورة الرمزية oldman
oldman oldman غير متواجد حالياً

oldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond reputeoldman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اشترى a113 ولا لأ؟؟

هذا الراى من بعض المنتديات

إسبيرانزا A113

نوع المحرك:16v-DOCH
السعه اللتريه: 1297
لالعزم : 118 kg.m
القوه بالحصان : 87hp
قطر البستمx الشوط: 73x77.5
نسبه الانضغاط: 10-9.5
نظام ضخ الوقود: حقن اليكتروني متعدد النقاط
ناقل الحركه: 5 سرعات يدويه
نظام الفرامل : الاماميه ديسكات بالتهويه و الخلفيه طنابير
الابعاد:
الطول: 2700 سم
العرض: 1578 سم
الارتفاع: 1527 سم
وزن السياره فارغه 981 كجم
سعه خزان الوقود: 48 لتر
نصف قطر الدوران :4.7 متر
السرعه القصوي : 164 كمتر/ساعه
مقاس الاطارات: 14 ر60 /175
زده كله جمب التجهيزات الرائعهمن فرامل مانعه للانغلاق ونظام سمعي متطور

<TABLE id=ncode_imageresizer_war ning_15 class=ncode_imageresizer_ warning width=350><TBODY><TR><TD class=td1 width=20></TD><TD class=td2 unselectable="on">نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي</TD></TR></TBODY></TABLE>

لا يسعني سوى القول إنني مع معارضتي التامه للسيارات الصينيه فيجب ان أشهد بنجاح إسبيرانزا في السوق المصريه و ذلك يرجع لعوامل كثيره أهمها رخص ثمن السياره.

المواصفات: 1.3 سي سي تكييف و كاسيت.

السعر : 51,000 جنيه

المميزات و العيوب

السياره بشكل عام سعرها مناسب و محركها مناسب لحجمها, المساحة الداخليه للسياره ليست سيئه و تعتبر مريحه. السياره بالكامل صينيه و هذا ما قد يعيبها, قطع غيارها متوفره بالوكيل فقط و أسعارها مرتفعه نسبيا. السياره ليست إعتمادية في طرق السفر نظرا لما تعانيه الإسبيرانزا بشكل عام في ضعف المكابح و أنظمة التوجيه.

السياره مناسبه للشباب و المتزوجون حديثا و لهم ولد أو إثنان.

قديم 27-05-2009, 03:31 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

ربنا يقدم اللي فيه الخير يا جولد
العربيه انا شايفها من العربيات الكويسه
و طالما انت استعمالك ما فيهوش بهدله يبقي حتنفعك ان شاء الله
انا مش معايا بس ركبتها مرتين تلاته مع واحد زميلي كانت عربيه اخته
حسيت ان العربيه معقوله مش وحشه بس عاوزه استعمال خفيف
و ربنا يسهل و نباركلك قريب

حـازم خـضـر

قديم 27-05-2009, 04:23 AM
humhum humhum غير متواجد حالياً

humhum is just really nicehumhum is just really nicehumhum is just really nicehumhum is just really nicehumhum is just really nice

العربيه ب52 الف
مش ب51
قديم 28-05-2009, 01:42 AM
gold_killer gold_killer غير متواجد حالياً

gold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond reputegold_killer has a reputation beyond repute

بجد الف الف الف شكر يا جماعه لكل اللى شارك فى الموضوع وافادنى برايه وتعب معايا
فعلا الف شكر مره تانى وبجد افادتونى جدا فى الموضوع ده

انا عن نفسى شايف العربيه حلوه وبقت منتشره دلوقتى فى الشوارع وبشوف ناس كتير ركباها فده يدل على انها مضمونه بعض الشئ بس موضوع ان هى صينى هو ده اللى مقلقنى منها

بس انا برضه قلت اخد رايكوا فى حاجه هى لو فاضلت بينها وبين الاسبارك ياترى لو حضراتكوا مكانى هتختاروا ايه
واعتقد ان اسبارك فى نفس الفئه من حيث المبلغ ولكن اسبارك موتورها 1000 سى سى

بجد مستنى رايكم يا جماعه

والف الف شكر ليكم مره تانيه