العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 12-05-2012, 02:12 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي دراع النور كام لفة؟

يا جماعة أنا عندى هيونداى ماتركس. وكالعادة النور بيتم التحكم فيه عن طريق زراع فى الشمال جنب الدركسيون. أنا عندى الدراع زى ما هو عندكم فيه لفتين. اللفة الأول بتوع وراء اللمض الحمراء بتاع السير بالليل ولكن قدام مش بيكون فى نور فى الفوانيس. اللفة الثانية تولع نور فى الفوانيس مش عارف هل هذا النور العالى أم الواطى. طبعا لو شديت الزراع ناحية السائق هيشغل الرعاش ولو دفعته ناحية التابلوة وهو فى اللفة الثانية بينور النور العالى أعتقد بستمرار.

المشكلة دلوقتى أنا شاكك أن العربية دى لما جبتها مش سنة ونص كنت لما بدور اللفة الأولى كانت الفوانيس الأمامية بتعمل نور زى السهارى كدة. نور ضعيف أبيض ولكن لانى مش بسوق بالليل خالص ومش بركب العربية كتير فجاءة لقيت ان اللفة الأولى فى الذراع بتاع النور مش بتنور أى نور فى الفوانيس الأمامية ولكن بتنور نور أحمر فى الفوانيس الخلفية.

فهل أنا صح وفعلا اللفة الأولى بتولع نور سهارى ولا أنا مكنتش واخد بالى والعربيات مش فيها 3 أنواع من الأنورا ( عالى مستمر ورعاش - واطى - سهارى). اللى مخلينى شاكك أن الفانوس فية لمبتين بس واحدة كبيرة فى النص وواحدة ضغير فى منطقة مستدير على الجنب الفانوس من الداخل.

فى حالة أن فى نور أسمة سهارى فهل ممكن تكون المبات دى محروقة ومحتاجة تغير؟ ما هو ثمن هذه اللمبة وأفضل أنوعها؟

شاكر على الرد
قديم 12-05-2012, 02:21 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دراع النور كام لفة؟

فعلا عندك مشكلة
يا اللمبات محروقة يا الفيوز بتاعهم يا اقل احتمال دراع النور و الضفيرة
اللمبات بتبقى رخيصة عندى فى اللانوس مثلا ب 75 قرش و بيعيشوا سنين و الفيوزات رخيصة برضه
فانا رايى كهربائى يتاكد من الفيوز لو سليم يجرب يغير اللمبات تغيرهم سهل

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 12-05-2012, 02:29 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

متشكر يا أحمد دائما سباق فى الرد. أنا فعلا كنت حاسس أنى صح. لانى بشوف عربيات كثير النور بتعها بيكون ضعيف جدا وأسال نفسى هو النور السهارى دة جاء من أين.

ممكن أسال هو ايه فائدة اللمبة السهارى دى. يعنى هى مش بتكشف الطريق أيه الفائدة منها. الحقيقة أنا عندى فوجات ( شبورة) فبولعهم بدلا من النور الواطى بستمرار أثناء السير ليلا. الوالد بيقول أن هذا خطا ويجب ان النور يكون مطفى لان هذا بيستهلك الكهرباء من البطارية ويكفى أنى أولعة لو الطريق مظلم ولكن مع إضاء الشارع العادية فى الليل داخل المدن فليس من الضرورى وجود نور أمامى على الإطلاق. هو من أنصار أنى كل شوية أولع وأطفى فى اللمبات للنور الواطى والعالى حسب الحاجة. اما أنا فمن أنصار ولعن الشبورة اللى تحت لحد الوصول للمكان المراد...

أيهما اصح واسلم وأوفر فى القيادة؟؟؟
قديم 12-05-2012, 02:46 AM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute

زى ماقال الاخ الكبير احمد بالظبط

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 12-05-2012, 03:07 AM
الصورة الرمزية ahmedsherif1990
ahmedsherif1990 ahmedsherif1990 غير متواجد حالياً

ahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond repute

احتمال 99 % اللمبة بتاعت النور الصغير محروقة
مش عارف ليه بتتحرق كتير لما ما بتشتغلش ؟؟
انا معايا ماتركس و كنت زى حضرتك
لو عايز تظبط الاداء هات " 2 لمبة بدون كعب 10 ليدات "
مش هاتحتاج تنور النور العالى تقريبا طول ما انت ماشى فى الطرق المنورة النور الخافت