العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 01-05-2012, 10:00 PM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute
افتراضي مشكله بعد تركيب اليايات فيات 131

منذ فتره وانا احتاج الى تغيير اليايات الخلفيه للسياره لان لما يركب معايا شخصين متوسطين الوزن العربيه بتهبط على الاخر واحس ان جسم السياره راسى على الجلد الموجود على الدفرنس فاتكلت على الله وقلت اغيرهم
اولا سئلت عن انواع اليايات الموجوده فوجد ان اليايات التى تركب على 132 تركب على 131 و كذا نوع للفيات فقلت لصاحب المحل عاوز بتعتها مش بتاعه 132 فقلى هما بيركبوا 132 لانها اقوا و عشان الغاز الطبيعى فقلتلوا انا مش مركب غاز فقلى هجبلك بتعتها ( انا عربيتى 131 ) فاشترتها ب 200 جنيه من التوفيقيه من المول الى هناك
ثانى يوم روحت للميكانيكى بتاعى مكانشى فاضى ورحت ثالث يوم شرحه فقلى روح للعفشجى فقلتله مش انت فكيتلى الدفرنس قبل كده علشان نغيره انا عاوزك انت الى تغيرهم لى فقلى استنى لما افضى هو راجل محترم وفاهم جدا وممكن يغيرهم المهم روحت وبدات ايدى تكلنى وقلت اغيرهم بنفسى المهم استعنت بالله وقلت اغيرهم لانى عارف طريقه التغيير لانها اتفكت امامى .
اليوم نزلت الساعه 11 صباحا بدون الخوض فى تفاصيل الفك لانى طلع عينى وعين اخويا وهدومى اتبهدلت ولكن كلو يهون الحمد لله ركبتهم ولما نزلت الكوريك وجدت الاتى
1- ارتفاع العربيه اصبح اعلى 7 سم تقريبا فقلت مش مهم
2- علشان اركب صاموله المساعد العلويه كان لازم اخويا يضغط على شنطه العربيه من الخلف علشان اربط الصاموله طبعا ماهتمتشى بالقصه ديه لكن ضهرت بسببها مشكله
ثانيه هحكلكم عليها بعد قليل
خلصت تركيب اليايات الساعه 5 وكنت تعبان فقلت اطلع واخد دش محترم .
نزلت الساعه 6 وقلت اجرب العربيه طبعا مشكله الارتفاع قلت اليايات هتريح مع الاستعمال فركبت العربيه ومع اول مطب لقيت رز جامد فاخذت مطب ثانى لقيت نفس الرزع فتذكرت ان المساعد الى خليت اخويا يضغط على جسم العربيه من الخلف ليركب المساعد فتذكرت المساعد لما اخويا ضغط على العربيه علشان اركب الصاموله فعرفت ان المساعد يصل الى اقصى مشواره وهذا نتيجه ان العربيه عاليه فعلا
فروحت البيت ووضعت رصيف خرسانه بتاع الرصيف وبعض الطوب ( 100 ك تقريبا ) ( مش عاوز حد يضحط )ليهبط السياره فانخقضت السياره 5 سم تقريبا وطلعت اجرب العربيه فوجدت ان الرزعه اختفت .
ففكرت فى الحول المقترحه وياريت تشاركونى فى فى ذلك
1- اخفط ارتفاع السياره
أ-عن طريق الكاوتش الى تحت اليايات عن طريق شراء جلد ارفع من الى راكب
فيها ( معرفشى هل هناك ارتفاعات مختلفه منه )
ب - اخف الى راكب بمنشار لتقليل سمكه
2- اطول عمود المساعد عن طريق مسمار يركب بشكل معين

على فكره واحد صحبى مركب نفس اليايات ومعندوش الى مشكله
انا مركب كل حاجه صح والكاوتش متركب فى مكانه وله مجره بتمشى مع الحلزون ونهايه الياى
ياريت تدلونى بدل ما امشى بالطوب فى الشنطه عل طول
وانا ان شاء الله هابلغكم باى جديد ان شاء الله
قديم 01-05-2012, 10:37 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكله بعد تركيب اليايات فيات 131

يعنى حضرتك مركب علايات فى الخلف؟ ولو الاجابة اة كام ارتفاع العلاية اللى من فوق عند الكرتيرة
والسؤال الثانى فى علايات راكبة على الدفرنس ولا الطبق البلاستيك فقط؟

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 01-05-2012, 11:18 PM

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute

انا لم اركب علايات انما الكاوتش الى كان راكب فيها من قبل وكان الارتفاع مناسب مع اليايات القديمه انما مشكلتها فقط عند ركوب شخصين فى الخلف وذلك لانها اصبحت اكثر مرونه

انا لا اعرف الكاوتش الى راكب ان كان عالى ام منخفض فتوجد كاوتشه من اعلى ومن اسفل وتقريبا سمك كاوتش 3 سم لكل كاوتشه من طرف الياى الى قاعده الدفرنس يعنى المجموع 6 سم طبعا لو افترضنا ان يوجد كاوتش ارتفاعه 1 سم يبقى هنخفض الارتفاع الى 4 سم هل هذا مناسب لمشوار المساعد
ممكن
قديم 01-05-2012, 11:30 PM
abokoko abokoko غير متواجد حالياً

abokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond repute

الياى الجديد كان نفس ارتفاع القديم
؟
قديم 01-05-2012, 11:41 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abokoko مشاهدة المشاركة

الياى الجديد كان نفس ارتفاع القديم
؟
الياى الجديد نفس الارتفاع وعدد اللفات ولكن قطر الجديد اكبر ( تخانه الحديد )
لكن الجديد اكثر صلابه