مصر موتورز مجتمع السيارات
الرئيسية مشاركات اليوم أكتب موضوع اضف صورة ابحث

العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > المرور والشهر العقارى
منتدى السيارات العام سوق السيارات صيانة سيارات تعديل واكسسوارات مخالفات المرور الأستراحة الاحصائيات

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 18-12-2009, 03:54 PM   #31
serag

من انا؟ : dr.memo
شكراً: 0
تم شكره 0 مرة في 0 مشاركة
بروفايل serag's Profile   البومات صور serag's Photo Album   اضف seragالى قائمة اصدقائك   جروبات
serag will become famous soon enoughserag will become famous soon enough
افتراضي رد: خطوات نقل ملكيه سياره مستعمله خطوه بخطوه

المرور عندنا في المنصوره افضل لانه يذلك ويطلع عينك وتدفع كمان لكل موظف عشرون جنيها كمان والي بيركب النمر عشره جنيهاتptmnlo123per1147واخر الاهانه تروح وتدعي عليهم
من اشهر مواضيع serag في مصرموتورز

تجديد سمكرة ودهان السيارات
MasrMotors Application
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
serag غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 18-12-2009, 08:20 PM   #32
osama_ruan

بروفايل osama_ruan's Profile   البومات صور osama_ruan's Photo Album   اضف osama_ruanالى قائمة اصدقائك   جروبات
osama_ruan is a glorious beacon of lightosama_ruan is a glorious beacon of lightosama_ruan is a glorious beacon of lightosama_ruan is a glorious beacon of lightosama_ruan is a glorious beacon of light

عزاب *عزاب واللة حرام
من اشهر مواضيع osama_ruan في مصرموتورز

MasrMotors Application
osama_ruan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 12-01-2010, 04:49 PM   #33
mansoub504

الصورة الرمزية mansoub504

من انا؟ : أحمد منسوب
مكانى : مصري في قطر
هواياتي : السيارات
التخصص العملى : server administrator (IT)..
تم شكره 2 مرة في 2 مشاركة
بروفايل mansoub504's Profile   البومات صور mansoub504's Photo Album   اضف mansoub504الى قائمة اصدقائك   جروبات
mansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond repute

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة
طبعا يا جماعه انا مريت بالموضوع ده من 3 ايام ولسه مخلص الموضوع ده انهارده مع واحد صاحبى

اولا:طبعا بعد ما يتعملك توكيل تروح الشهر العقارى بالتوكيل والبطاقه وتسجل العربيه بأسمك بيع وشرا لنفسك(طبعا انت محتاج التسجيل ده عشان تعمل اى حاجه فى العربيه غير التجديد)وتجيب شهاده مخالفات من المرور اللى انت تبعه ده لو الرخصه ساريه لو مش ساريه هتجيب معاهم شهاده بيانات
ثانيا تاخد العقد المسجل وشهاده المخالفات وتروح على المرور اللى انت هترخص تبعه وتجيب من هناك نموذج فحص وتجديد ودول 3 ورقات (نموذج تجديد)(نموذج فحص فنى)(نموذج فحص بيئى)ومعاهم ورقه صغيره اللى هى وصل الطفايه
ثالثا ودى مهمه جدااااااااااااا:تدفع بوليصه التأمين الاجبارى من دلوقتى على عربيتك عادى بكل بياناتها الا اللوحه تسيبها فاضيه متكتبش فيها رقم العربيه تسيبه فاضى
رابعا بقى: تاخد الورق ده والعربيه وتطلع على الفحص وتدى الرخصه القديمه وبطاقتك للظابط الموجود فى وحده الفحص وهو هيملى فى شهاده الفحص الفنى شويه بيانات وتاخد منه الورقه تفحص وكله يبقى تمام وتختم ورقك من المهندس على الفحص وعلى وصل الطفايه(متنساش الوصل ده)وبعد ما تخلص الكلام ده تروح تانى للظابط بتاع وحده الفحص يختملك ختم النسر على ورقه الفحص تقوم واخد الورق تانى وتروح داخل المرور
بتشترى دويسه ورق تحط فيه كل الورق بتاعك ده وخد بالك بعد ما سجلت العربيه عشان تغير الرخصه انت محتاج كل التوكيلات اللى فى العربيه من صاحبها ليك
فيه شباك بصراحه انا مش فاكر اسمه ايه بس بتروحله بيبقى فيه موظف بيديك اذن دفع عشان تروح تدفع الضريبه بأسمك وبيكتبلك فى اذن الدفع ده 100 جنيه رسم لوحات جديده و20 جنيه تأمين لوحات وحوالى 2 جنيه دمغه
خامسا:تروح تدفع الرسوم فى الخزنه وربنا يعينك فى المشوار ده وتاخد الدمغه مع الوصل متنساش
سادسا: ترجع تانى للشباك اللى اداك اذن الدفع وتديله الكلام ده كله
هيقولك روح سجل البطاقه(وده نظام جديد مكنتش اعرف عنه اى حاجه وطلع انك بتروح بصوره البطاقه والصوره دى تكون فى ورقه كبيره والبطاقه نفسها)وتقف على الشباك هاخدهم منك الموظف ويحط البطاقه تحت جهاز بار كود عشان ياخد بياناتها وبيكتبلك رقم على الصوره بتاعت البطاقه
وتاخد الصوره دى بعد ما تتختم وتديها لنفس الموظف اللى معاه الملف هيحطها فى الملف ويبقى كده مبروكptmnlo123per161ptmnlo123per161
هتستنى فى شباك تسليم الرخص طبعا هتكون فكيت النمر القديمه وماسكها معاك وتستنى الموظف ينده على اسمك
هينده عليك ويديك ورقتين وصورتين منهم الورقتين دول عباره عن اذن تسليم واذن صرف
التسليم هتلاقى عليه رقمك القديم والصرف هتلاقى عليه رقمك الجديد وبتوقع تحتهم
وتقف تانى فى الطابور عشان تسلم النمره القديمهptmnlo123per172
بعد ما تسلمهم النمر القديمه هيديك صوره اذن الصرف تاخده وترجع تانى للشباك اللى كنت عنده اللى اداك الاذن وتاخد منه رخصتك الجديده ودى كده طبعا خطوه خزعبليهptmnlo123per122
بعد كده تصور البطاقه والرخصه وتشترى اقرار بيتباع ب50 قرش فى اكشاك التصويرptmnlo123per195
واخيرا تقف فى الصف وانت معاك الصور دى والرخصه وتستنى دورك وتاخد النمر الجديده وخلى بالك انك بتاخد كيس صعير فيه اربع مسامير وكليبسات بتركب فيهم عشان المسامير دى هى المسامير المعتمده ويبقى كده الف الف الف مليون مبروك واكيد انت هتحلف مليون يمين ما انت داخل المرور ده تانى ptmnlo123per154
واخر حاجه خالص تاخد اللوح وتخرج بره وحده المرور وتدور على اى شاب لطيف كده ولابس تيشرت كحلى ومكتوب على ضهره بألابيض فنى تركيب لوحات عشان يركبلك اللوح وهياخد 10 جنيه ودى هى اخر خطوه فى ايام العذاب قصدى ايام الترخيص طبعا الاجراءات بتقل لو انت مش بتنقل ملكيه من مرور لمرور واتمنى انى اكون افدتكم بأى معلومهptmnlo123per1127
مع تحياتى اخوكم بوب الجامد من وحده مرور فيصل الملعونهptmnlo123per195ptmnlo123per195

الموضوع حصرى وواقعى من تجربتى لمصر موتورز فقط وغير مسموح بنقله

مشكور علي الموضوع الجميل (بس تفتكر انها بالسهلة ده؟) يبقي انت اكيد مش في مصر
من اشهر مواضيع mansoub504 في مصرموتورز

MasrMotors Application
مصرى وأفتخر
وبحبك يا مصر
mansoub504 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 14-01-2010, 01:06 AM   #34
dego_story

الصورة الرمزية dego_story

مكانى : الاسكندرية
التخصص العملى : كلية تجارة
تم شكره 2 مرة في 2 مشاركة
بروفايل dego_story's Profile   البومات صور dego_story's Photo Album   اضف dego_storyالى قائمة اصدقائك   جروبات
dego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond reputedego_story has a reputation beyond repute

شكرا يابوب على الموضوع الجامد
من اشهر مواضيع dego_story في مصرموتورز

MasrMotors Application
dego_story غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 14-01-2010, 06:08 AM   #35
Moh.Osama

الصورة الرمزية Moh.Osama

مكانى : مصر ام الدنيا
التخصص العملى : طالب فى كلية الادارة والاقتصاد بجامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا
بروفايل Moh.Osama's Profile   البومات صور Moh.Osama's Photo Album   اضف Moh.Osamaالى قائمة اصدقائك   جروبات
Moh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant future
رد: خطوات نقل ملكيه سياره مستعمله خطوه بخطوه

شكرا يا بوب على الموضوع الجامدة ده وعلى ما اعتقد ان مرور فيصل ده اعفن مرور فى مصر ومفيش حاجة بتمشى فيها الا بالفلوس يعنى ظبط تتظبط بس كده احنا طلعنا جران انا من العشرين انت منين؟؟؟
من اشهر مواضيع Moh.Osama في مصرموتورز

MasrMotors Application

Moh.Osama غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 14-01-2010, 10:39 PM   #36
POP EL GAMED

الصورة الرمزية POP EL GAMED

من انا؟ : بوب الجامد
مكانى : مصر
هواياتي : كمبيوتر وسيارات
التخصص العملى : I.T Administrator
تم شكره 3 مرة في 3 مشاركة
بروفايل POP EL GAMED's Profile   البومات صور POP EL GAMED's Photo Album   اضف POP EL GAMEDالى قائمة اصدقائك   جروبات
POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mansoub504 مشاهدة المشاركة
مشكور علي الموضوع الجميل (بس تفتكر انها بالسهلة ده؟) يبقي انت اكيد مش في مصر
نورت الموضوع بقرايتك ليه يا باشا انما تفتكر انى قلت ان الموضوع سهل
الموضوع ده خد وقت يومين اول يوم نعتبر معملناش حاجه
تانى يوم كنا 3 شباب عشان نخلص الكلام ده يعنى وانا واقف فى طابور الخزنه كان صاحبى واقف فى طابور الرخص والتالت بيصور الورق اللى بنحتاجه وهكذا الموضوع كبير لو لوحدك هيخلص فى وقت طويل مش اقل من 3 ايام ولا حاجه خصوصا ان الموضوع ده كان نقل العربيه من مرور لمرور تانى خالص
من اشهر مواضيع POP EL GAMED في مصرموتورز

MasrMotors Application

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

POP EL GAMED غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 14-01-2010, 10:42 PM   #37
POP EL GAMED

بروفايل POP EL GAMED's Profile   البومات صور POP EL GAMED's Photo Album   اضف POP EL GAMEDالى قائمة اصدقائك   جروبات
POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titoboy_tito مشاهدة المشاركة
شكرا يا بوب على الموضوع الجامدة ده وعلى ما اعتقد ان مرور فيصل ده اعفن مرور فى مصر ومفيش حاجة بتمشى فيها الا بالفلوس يعنى ظبط تتظبط بس كده احنا طلعنا جران انا من العشرين انت منين؟؟؟
يا جميل شرف ليا انك تكون جارى انا ساكن فى اول فيصل وياريت نتعرف على بعض ولو فيه مقابله نتجمع كلنا وفرصه سعيده يا جميل

MasrMotors Application

قديم 15-01-2010, 02:10 AM   #38
engsisi

الصورة الرمزية engsisi

بروفايل engsisi's Profile   البومات صور engsisi's Photo Album   اضف engsisiالى قائمة اصدقائك   جروبات
engsisi has a spectacular aura aboutengsisi has a spectacular aura aboutengsisi has a spectacular aura about

( خير الناس أنفعهم للناس )
موضوع رائع ومفيد جدا جدا للجميع
مفيش مشركات ليك يا باشا فى منتدى الرينو بقالك كام يوم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من اشهر مواضيع engsisi في مصرموتورز

MasrMotors Application
engsisi غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 16-01-2010, 04:23 PM   #39
POP EL GAMED

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة engsisi مشاهدة المشاركة
( خير الناس أنفعهم للناس )
موضوع رائع ومفيد جدا جدا للجميع
مفيش مشركات ليك يا باشا فى منتدى الرينو بقالك كام يوم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شرف ليا يا باشا ان الموضوع يكون عجبك
ومعلش انا مقصر شويه فى المنتدى بس عندى دور برد قاتلنى مش قادر ابص فى الشاشه خالص والف شكر لسؤالك يا باشا

MasrMotors Application

قديم 17-01-2010, 09:28 AM   #40
serag

بروفايل serag's Profile   البومات صور serag's Photo Album   اضف seragالى قائمة اصدقائك   جروبات

ptmnlo123per1106والله ياجماعه ام اري في حياتي اسوأ من مرورالمنصوره تعقيدات وذلك لاجبارك علي دفع الاتاوات وان لم تدفع يتم رمي اوراقك حتي تتعلم الاصول ومعامله سيئه وتعقيد وآه لو في الفحص مزاجهم وحش يحجزون السياره ويعرضوها علي المرور المركزي وبهدله وقله ادب وكل شباك عشرون جنيها وكأنه حق مكتسبptmnlo123per122 والا تشوف الوش الاخرptmnlo123per111رجال المرور متواجدين في الشوارع لاخذ الاتاوه فقط وليس لحل المشاكل المروريه والي يحب يشوف يجرب ممنوع من تقديم شكوي او اي تعليق وممنوع التفاههم والا عندنا كل التعقيداتptmnlo123per1147 والله لايوريكم يوم مثل أيام مرور المنصوره مرور الاتاوات والتعقيدات وحسبي الله ونعم الوكيل في كل مرتشي وظالم وناكر لحقوق الناسptmnlo123per154ptmnlo123per154ptmnlo123per154 ptmnlo123per154ptmnlo123per154ptmnlo123per111ptmnl o123per111ptmnlo123per1106

MasrMotors Application

التعديل الأخير تم بواسطة serag ; 17-01-2010 الساعة 09:49 AM

قديم 17-01-2010, 03:51 PM   #41
nilesmile

بروفايل nilesmile's Profile   البومات صور nilesmile's Photo Album   اضف nilesmileالى قائمة اصدقائك   جروبات
nilesmile has a spectacular aura aboutnilesmile has a spectacular aura about
افتراضي خطوات نقل ملكيه سياره مستعمله خطوه بخطوه

يا بوب سلام عليكم .... باشا انا عاوز ممكن رقم تليفونك انا اشتريت عربية من حوالى اسبوع و بعدين مطلوب منى انقل ملكية و ارخص خلال اسبوعين و انا ساكن فى فيصل و الله... و موش عارف اعمل ايه عشان دى اول مرة ارخص و حاسس انو انا لايص فالكلام على النت موش حينفع ... اسمع تليفونى ده 0193371083 رنلى و انا اتصل بيك انا اسمى مهندس محمد
و جزاك الله خيرا
فى انتظار ردك ..
من اشهر مواضيع nilesmile في مصرموتورز
0 قدامى عرض ميجان 2005 سبورت خليجى
0 استفسار مهم جدا من اهل الخبرة فى هوندا رجاء الرد
0 افيدونى افادكم الله .. ما رايكم بالنوبيرا المانيوال
0 سلام عليكم الحقووونى افيدونى بسرعه ارجوكم
0 افيدونى افادكم الله ... لو عندك خبرة فى الفيات لا تبخل بالرد فى دقيقه
0 الرجاء من اهل الخبرة المساعدة نوبيرا 2
0 انا بحب المنتدى جدا و الله وعاوز رايكم فى فيات فلوريدا
0 الرجاء من اخوانى اصحاب الخبرات المساعدة( جلب مقصات نوبيرا 2 )
0 استفسار مهم جدا من اهل الخبرة فى سوزوكى رجاء الرد

MasrMotors Application
nilesmile غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 17-01-2010, 04:36 PM   #42
serag

والله ياجماعه انا حزين للغايه وبرجاء نشر هذا الموضوع وبرجاء ان تحترموا وجه نظر الزوار وعرض مشاكلهم ومواضيعهم ولابد من عرض السلبيات والاجابيات عندما عرضت مايحدث في مرور المنصوره لم يتم نشرها لماذا وماهي الاسباب هل المواطن يتكلم ويشكو ا في المنتديات الغير مصريه ومن سوء استخدام رجال المرور في المنصوره اليوم السبت 17ِ/1/2010 امام كوبري طلخا وكيل نيابه وعقيد المرور يضربون سائق تاكسي لان السيد وكيل النيابه خبط السياره التاكسي ونزلو بأرجلهم في السائق امام كل الناس وتم اقتياده الي قسم اول المنصوره وسوف يتم عمل محضر وتلفيق خمسون قضيه للسائق وذلك تكريم للسيد وكيل النيابه ارجو نشر هذا الكلام لعله يصل الي الساده المسؤلين وينتهي هذا الظلم

MasrMotors Application

قديم 18-01-2010, 10:14 PM   #43
POP EL GAMED

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nilesmile مشاهدة المشاركة
يا بوب سلام عليكم .... باشا انا عاوز ممكن رقم تليفونك انا اشتريت عربية من حوالى اسبوع و بعدين مطلوب منى انقل ملكية و ارخص خلال اسبوعين و انا ساكن فى فيصل و الله... و موش عارف اعمل ايه عشان دى اول مرة ارخص و حاسس انو انا لايص فالكلام على النت موش حينفع ... اسمع تليفونى ده 0193371083 رنلى و انا اتصل بيك انا اسمى مهندس محمد
و جزاك الله خيرا
فى انتظار ردك ..
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته باشا اى حاجه تحتاجها رقمى 0191818978 ولو تحب انى اجى معاك المرور كمان بس يومين كده ولا حاجه على ما دور البرد اللى انا فيه ده يخف شويه لانى فاصل موت الفتره دى والله وارجو انى اتشرف بمعرفه حضرتك

MasrMotors Application

قديم 20-01-2010, 05:53 PM   #44
hisham853

شكراً: 8
بروفايل hisham853's Profile   البومات صور hisham853's Photo Album   اضف hisham853الى قائمة اصدقائك   جروبات
hisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud of

شكرا يا باشا علي المعلومات القيمة دي
من اشهر مواضيع hisham853 في مصرموتورز

MasrMotors Application
hisham853 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 21-01-2010, 10:37 AM   #45
nilesmile

بروفايل nilesmile's Profile   البومات صور nilesmile's Photo Album   اضف nilesmileالى قائمة اصدقائك   جروبات
nilesmile has a spectacular aura aboutnilesmile has a spectacular aura about

تسلم ايديك يا بوب ..... الله يبارك فيك ...
انا حتصل بيك ان شاء الله .... فى اقرب وقت ....و الف سلامة ....
من اشهر مواضيع nilesmile في مصرموتورز
0 قدامى عرض ميجان 2005 سبورت خليجى
0 استفسار مهم جدا من اهل الخبرة فى هوندا رجاء الرد
0 افيدونى افادكم الله .. ما رايكم بالنوبيرا المانيوال
0 سلام عليكم الحقووونى افيدونى بسرعه ارجوكم
0 افيدونى افادكم الله ... لو عندك خبرة فى الفيات لا تبخل بالرد فى دقيقه
0 الرجاء من اهل الخبرة المساعدة نوبيرا 2
0 انا بحب المنتدى جدا و الله وعاوز رايكم فى فيات فلوريدا
0 الرجاء من اخوانى اصحاب الخبرات المساعدة( جلب مقصات نوبيرا 2 )
0 استفسار مهم جدا من اهل الخبرة فى سوزوكى رجاء الرد

MasrMotors Application
nilesmile غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس