العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 06-03-2012, 06:57 PM
bebonet bebonet غير متواجد حالياً

bebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond repute
خبر جديد كيف تركن سيارتك بدون الخوف عليها من الصدمات والذى منه

السلام عليكم
طبعا ركن العربيه يعتبر فن
يعنى ممكن تكون بتعرف تسوق بس مش بتعرف تركن
وعشان كده انا لقيت ان الموضوع مهم جدا
وكتبت الموضوع بتسلسل بسيط للمبتدئين
واللى يحبو يضيفو معلومات جديده
1-لو هاتركن خلف سياره كبيره مثل اتوبيس رحلات مثلا من المستحب انك تركن ناحية المرايا الشمال للاتوبيس عشان السائق لو رجع بالاتوبيس عشان يوسع لنفسه ويطلع يشوفك فى المرايا لو وسطنت نفسك وسط الاتوبيس مش ها يشوفك وممكن يخبطك
2-لو ركنت فى شارع مستوى مافيهوش منحدرات امامك او خلفك متشدش فرامل اليد على الاخر لسبب بسيط هو انك ممكن وانت راكن
تيجى سياره من خلفك بسرعه جامده وتخبطك وده بيحصل بالذات فى مصر عن دول العالم
لان فى ناس بتاخد برشام صراصير ههههههه
والفايده هى ان لو شادد الفرامل على الاخر الخبطه هاتبقى جامده ولو شاددها خفيف
السياره هاتتحرك مع الصدمه وتبقى خفيفه
3-حاول عدم الوقوف عند تقاطع الشوارع لان هذا المكان بيكون اخر الشارع والسيارات ممكن تخدشك وهى بتنحنى لدخول الشارع
4-عندما تكون على شارع منحدر بعد ركوبك السياره لا تفك فرامل اليد الا بعد التاكد التام على ان الاشخاص الذين معك ركبو السياره جميعا لانك اذا فككت الفرامل وهم يركبون السياره سوف تنحدر وتسقطهم وإذا لم يحدث جروح ستكون فى حرج كبير ممن معك
5-لاتنزل من سيارتك بعد الركن الا بعد النظر فى المرآه الشمال والتاكد من خلو الطريق خلفك لان احيانا وانت تفتح باب السياره للنزول ياتى من خلفك دراجه او موتوسيكل او سياره وهذه تكون من الحوادث الفظيعه لاقدر الله
6-حاول على قدر المستطاع ان تنبه على الاشخاص الذين معك فى السياره خصوصا الجالسين خلفك ان لا يفتحو ابواب السياره إلا بعد ان تأذن لهم ويستحسن لو كان يوجد زر اغلاق الباب الخاص بالاطفال او غلق السنت لوك من عندكحتى لا تفاجىء بنزول الجالس خلفك وفى نفس اللحظه يكون سياره اتيه من خلف سيارتك
وزى ما بيقولو فى ماتشات الكوره أحذر (القادمون من الخلف)
7-اذا كنت فى شارع ملىء بالسيارات ومافيش مكان تركن ووجدت مكان لاتحسب ان هذا المكان فاضى بدون صاحب تاكد اولا لانك ممكن اذا ركنت فى ذلك المكان تحدث مشاكل كبيره مع السكان وممكن يقفلو عليك الطريق ويبيتوك فى الشارع وماتعرفش تطلع السياره من عندهم الا بعد مشاكل نحن فى غنى عنها
8-عند ركن السياره اهتم بان يكون وجه السياره من الداخل اهم من ظهرها مع اهميه الظهر ايضاً
ولكن الاولويه عندك تكون للوجه
9-طبق على نفسك دائما قانون (إحذر خطأ الغير )هاتستريح نوعاً ما بمعنى انك دائما فكر بعقل الغير لو انت ركنت مثلا هنا ماذا ممكن ان يحدث من الغير وتوقعاتك دائما سوف تحميك ولو بنسبة 75 بالمائه
واخيراً وليس آخراً من لديه تكمله لموضوعى فليتفضل ويكمله وله جزيل الشكر

قديم 06-03-2012, 07:27 PM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كيف تركن سيارتك بدون الخوف عليها من الصدمات والذى منه

جزاك الله خيراً على النصيحة فعلا الواحد احيانا مش بيهتم بالشياء دة زى مثلا ركن السيارة خلف اتوبيس مع مراعاة انة يشوفنى
بارك الله فيك

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية
قديم 06-03-2012, 08:02 PM
الصورة الرمزية zamanan2000
zamanan2000 zamanan2000 غير متواجد حالياً

zamanan2000 is a name known to allzamanan2000 is a name known to allzamanan2000 is a name known to allzamanan2000 is a name known to allzamanan2000 is a name known to allzamanan2000 is a name known to all

بجد موضوع جميل ربنا يباركلك ومستنين بقى اراء بقيت الاخوة المخضرمين فى السواقة لان فعلا انا بسوق الحمد لله كويس بشهادة الناس كلها بس لما تيجى للركن مش عايز اقولك
عذااااااااااااااااااااااا اب
قديم 06-03-2012, 08:20 PM
romioromio romioromio غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute

والله اكتر من مره انزل الاقي العربيه مخبوطه...انا ساكن لازق في مول وسوق
لدرجة بقي عندي لا مبالاة
والعادي انها تتخبط
لو نزلت لقيتها سليمه بتفاجئ

مش عارف اخدها معايا الشقه ولا ايه...؟
قديم 06-03-2012, 08:28 PM
الصورة الرمزية azzat 55
azzat 55 azzat 55 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عزت
التخصص العملى: مدير شركة مقاولات متخصصة فى العزل الحرارى والمائى

azzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond reputeazzat 55 has a reputation beyond repute

جزاك الله خيرا