العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 21-11-2011, 09:53 PM
dr.wael7yran dr.wael7yran غير متواجد حالياً

dr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond repute
افتراضي انا نزلت التحرير النهاردة ..

السلام عليكم ..
رغم عدم اهتمامي بالسياسة و عدم المامي بكل الظروف اللي ادت الي اللي بيحصل في التحرير دلوقتي ..
انما انا نزلت بناء على نداء نشره هنا احد الاعضاء المحترمين في احد المواضيع انه المستشفى الميداني في حاجة ماسة للاطباء و التبرعات الطبية ..
و كطبيب و بدون اي صفة اخرى توجهت الى المستشفى الميداني ..
و هناك الحمد لله لقيت ناس كتير من زمايلي لبوا النداء ..
و اطباء جراحين و اطباء طوارئ و على كافة الاعمار و المستويات ..
و كلهم ما شاء الله خبرة( احسن مني على الاقل انا طبيب اطفال) و منظمين و مسيطرين على الوضع ..
و كانسان انا هالني الوضع يا جماعة ..
اكتر من 500 مصاب في المستشفى صباحا نتيجة لمواجهات الامس ..
شباب زي الورد ..
مخنوق
و مضروب
و متكسر
و معظمهم - ان لم يكن كلهم - حاصلين على مؤهلات عليا او لسه طلبة ..
ولاد ناس يعني موش بلطجية و لا قلة مندسة و لا اجندات خارجية ...
ناس شافت القمع و الضرب من جندي متخلف واخد اوامر من ظابط متخلف زيه واخدين اوامر من قيادة متخلفة تماما..
ناس لسه فاكرة انه احنا هنفضل بقر .. هيضربونا بالكرابيج فهنمشي و هنسيب حقنا ..
انا اكرر انا موش عارف الناس نزلت ليه .. و هل صح نزولهم و لا لأ انا موش شايف الصورة على بعضها ..
بس اي كان سبب نزول الناس ..فلا يوجد مبرر واحد للتعامل بكل هذا العنف مع الشعب المصري ..

انا موش عاجبني حال البلد .. انا من حقي اني اعترض لاني انا حر .. انما انت موش حقك انك تموتني او تضيعلي عيني او ايدي او رجلي علشان انا عليك ..
انت لا ربنا و لا الرسول - حاشا لله- علشان اموت لما اقولك لأ..

مطلوب استقالة المتخلف عن الوصول لهذه الحالة و الناس لازم تتعلم انه الرد يبقى بالعقل موش بالمدرعة و الخرطوش و الغاز المسيل للدموع ..

لو المجلس السمكري فضل يتعامل بنفس اسلوب النظام القديم هتبقى مجزرة و الدنيا هتخرب ..

سامحوني لانفعالي بس فعلا منظر الشباب و هو عمال يتطحن حاجة تحزن و تغلي الدم يغلي لاي بني ادم ..

انا اضطريت للرجوع لأني اطلبت في المستشفى عندي و دول عيانين برده و ليهم عليا حقوق بس هاخلص و ارجع فورا للميدان ..

رغم عدم معرفتي ايه اللي خلى الامور توصل لكده ..
و الله الموفق

Dr.wael el7yran
قديم 21-11-2011, 10:05 PM
الصورة الرمزية Explorer
Explorer Explorer غير متواجد حالياً

Explorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا نزلت التحرير النهاردة ..

ربنا يعينك على فعل الخير

قديم 21-11-2011, 10:10 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

شهادتك و مشاركتك مهمة جدا يا دكتور و ربنا يوفقك لأداء واجبك
قديم 21-11-2011, 10:38 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

ربنا يستر..................... .........
شكرااا علي الاخبار يا دكتور...

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 21-11-2011, 11:00 PM
epnmasr epnmasr غير متواجد حالياً

epnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond repute

شكراً على نزولك ربنا يجازيك خير
و أنا كان نفسي أنزل بناتي ثانيه أعدادي ورابعه إبتدائي عيطوا هما وأمهم علشان منزلش
بس البركه في الموجودين في الميدان الآن إن شاء الله ربنا معاهم و يحميهم
ويا رب وفق كل مصري إلى ما فيه خيراً للبلاد و العباد