العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 22-10-2011, 11:01 AM
wael890610 wael890610 غير متواجد حالياً

wael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of lightwael890610 is a glorious beacon of light
طلب هيونداى افانتى .... ايه معلومات عنها ؟

السلام عليكم
انا شوفت اعلان عن سياره هيونداى افانتى 1995 ومش لاقى اى معلومات عنها
تنصحونى بها ولا لاءه
وقطغ غيارها متوفره (انا مش من القاهره)
وصيانتها سهله ولا هتغلبنى
وهى معروضه ب 32000 فهل السعر ده منطقى
واى معلومات اضافيه عن مواصفاتها مرحب جدا بها...
قديم 22-10-2011, 11:52 AM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هيونداى افانتى .... ايه معلومات عنها ؟

اهلا بيك في المنتدي واتمني ان حد يكون عنده اي معلومات يقدر يفيدك

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 22-10-2011, 01:47 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

عليك بتوجية السؤال للعضو الكريم :حسام البورسعيدى فهو يمتلك واحدة وهو الاقدر على افادتك

قديم 09-04-2013, 06:22 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

طبعا الرد متأخر جدا بس والله اول مره الاحظ الموضوع ..

بالنسبة للأفانتى اولا ما هى الا هيونتداى النترا استيراد من كوريا علشان كده بتيجى باسم افانتى .. وده اسم جميع موديلات النترا فى كوريا ..

العربية معايا من فتره كبيره (5 سنوات) وما شاء الله عربية جميله جدا جدا .. هى منتشره فى بورسعيد بس ونادره بره بورسعيد (انا اقصد الشكل من موديل 96 - 97 والفيس ليفت 98 - 2000) .. اما الافانتى او الالنترا 2001 -2004 دى منتشره عادى ..

قطع غيارها متوفره جدا ورخيصة فى بورسعيد ولكن اعتقد بره بورسعيد مش متوفره اوى .. ولكن الموضوع مش ازمة لان العربية معظم قع غيارها زى الفيرنا .. يعنى تيل الفرامل والعفشة معظمها نفس القيرنا واجزاء كتير فى الموتور .. اللى حابب يجيبها ووجد حالة نضيفة انا شايف انها فرصة لانها عربية جميلة وفخمة وسعرها مناسب جدا .. وقطع الغيار اللى ممكن تبقى صعبه او قليلة مرميه بالهبل فى بورسعيد وباقل الاسعار .. الحمد لله قطع غيار العربية هى اخر همى ...

بالنسبة لمميزات العربية واسعه ومريحه جدا من جوه .. الصالون شيك والكراسى تصميمها جميل
العربية ثابته جدا على الطريق .. يعنى انا بسافر بيها مش اقل من 140 وثباتها رائع مع العلم ان العفشة استاندرد ومفيش اى تعديل عليها وجنوط 14 فبريكه .. وانا شايف ثباتها اعلى من اللوجان على السرعات ..
تكييفها تلاجه بمعنى الكلمه اعلى من تكييف الهوندا سيفيك عن تجربة وبشهاده ناس كتير .. واعلى بكتير من تكييف اللوجان .. (الكورى عموما معروف ان التكييف فيه قوى) ..

اللى معايا 1500 cc والعربية ليها مكنه 1600 و 1800 و 2000 ومتوفرين بكثره فى بورسعيد وخصوصا الـ 1500 و ال 2000 ..

وانا بالفعل ناوى اسقط فيها مكنه 2000 cc وابقى اشيلها وقت الفحص .. موجوده وكنت هاخدها بحوالى 1500 جنية من ناس معرفه .. بس مستنى افوق من السمكره والدوكو ..

باذن الله هحاول اعمل موضوع مصور عنها قريبا علشان تبقى مرجع للناس اللى بتحب العربية دى ..

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ