العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 18-10-2011, 07:25 PM
asom_6 asom_6 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدنى

asom_6 is a jewel in the roughasom_6 is a jewel in the roughasom_6 is a jewel in the roughasom_6 is a jewel in the rough
افتراضي سؤال للى مركب إنذار وولف للانوس

أمبارح وأنا بعمل صيانة ال 5000 للعربية اللانوس فى توكيل منصور ركبت إنذار وولف ووحدتين رفع للاربع أبواب ,, أنا كنت سألت المهندس عن التركيب وقالى هاتهم معاك وهنركبهملك بمصنعية 150 جنية + 15 ضريبة .... بس الحقيقة أنا مش مقتنع بتركيب فنى التوكيل وحاسس أن فى ميزات فى الإنذار معرفش يشغلها .

الانذار بشكل عام ممتاز وفكرة ربطة مع سنتر العربية ووحدات رفع الزجاج رائـــــــــــــــــعة ... خصوصاً وانا كانت مشكلتى دائماً نسيان رفع الزجاج قبل فصل الكونتاكت وساعات بنزل من العربية وأسيب الزجاج الخلفى مفتوح احياناً
بس الحمد لله مشكلتى دى اتحلت وبقيت افصل الكونتاكت وانزل من العربية بكل ألاطه وأدوس على زرار الريموت (((شوفوا العز بعد ايام المفتاح الكحيان بدون ريموت))) ومن بعيد كمان يقوم ((أسم الله على مقامكم)) السيد وولف يرفع الزجاج ويسنتر البيبان لأ وكمان يشغل الانذار صوت او ضوء حسب ما تحددله من الريموت.

يعنى هو الانذار شغال كويس جدا ووحدات الرفع كمان شغالة زى الفل الحمد لله ... بس مثلاً اشارات الانتظار مبتشتغلش غير لما افتح باب السواق بس وباقى الابواب لأ ... كمان حاولت اشغل خاصية اصوات السارينة والاشارات مع غيار المارشيدير الجهاز رفض رغم انه الخاصية دى متوضحة فى الكاتالوج وانا نفذت خطوات الدخول على البرمجة صح لكن الوظيفة لم تعمل ولم يقبلها الجهاز.

برجاء ممن لديه انذار وولف راكب على عربيه لانوس يفيدنى فى النقطتين دول :-
* هل الاشارات تعمل مع الاربعة ابواب ام باب السائق فقط ؟؟
* هل يمكن تشغيل اصوات من السارينة وانوار الاشارات مع الرجوع للخلف مارشيدير ولا لأ ؟؟

وشكراً لسعه صدركم

أأظماء وأنت العذب فى كل مورد ..... وأظلم فى الدنيا وأنت نصيرى
قديم 19-10-2011, 04:30 PM
الصورة الرمزية fcs_fcs
fcs_fcs fcs_fcs غير متواجد حالياً

fcs_fcs is on a distinguished road
عاجل رد: سؤال للى مركب إنذار وولف للانوس

هو فعلا خد جدا بس ولا يهمك يا باشا شرفنا انت ونعملك اللازم كله
مدينة السلام مساكن اطلس 2 خلف الصالون الاخضر القاهرة مركز خالد الشاطر لصيانة السيارات اليابانية والكورية وتركيب انذار وسنترلوك وقرب رفع الزجاج وعندنا كمان جهاز بـ 200جنيه بالتركيب لو عاوز العربية ماتسرقش لو انت راكب فيها وحد من ولاد التييييييييت (البلطجية) طلع عليك مش هيعرف يدور العربية نهائيا الا لما انت بس اللى تدورها وعنينا ليك يا باشا فى اى حاجة لعربيتك حساسات كنترول لا قدر الله فيس حساسات صيانة رشاشات كشف اعطال موبايلى عشان لو عاوز تكلمنى -- 01005527055
قديم 31-10-2011, 12:55 AM
ahmedsamy90 ahmedsamy90 غير متواجد حالياً

ahmedsamy90 will become famous soon enough
افتراضي رد: سؤال للى مركب إنذار وولف للانوس

بالنسبة لموضوع نور الإشارات لما الباب يتفتح
اللى ركبهولى ربط بين سنسور الباب الأمامي بسلك لباقية الأبواب و عملي سنسور على الكبوت و الشنطة لو أى حاجة فيها اتفتحت و العربية مقفولة السرينة تشتغل

لكن معنديش موضوع المارشدير
ياريت أكون أفتدك
قديم 31-10-2011, 02:13 AM
momo_h momo_h غير متواجد حالياً

momo_h is on a distinguished road

يا باشا هل لو تم تركيب جهازالانذار للانوس خارج التوكيل اثناء فترة الضمان يخرج العربية من الضمان ولا عادي اركبه بره ؟
قديم 31-10-2011, 09:20 AM
الصورة الرمزية azeweel
azeweel azeweel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Electrical Engineer

azeweel is a jewel in the roughazeweel is a jewel in the roughazeweel is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momo_h مشاهدة المشاركة

يا باشا هل لو تم تركيب جهازالانذار للانوس خارج التوكيل اثناء فترة الضمان يخرج العربية من الضمان ولا عادي اركبه بره ؟
بيخرج ضمان الكهرباء فقط