العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 08-08-2011, 07:23 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي الريداتير ونصيحة لوجة الله ارجوكم ساعدونى

انا معايا فيرنا 2007 المهم الريداتير محتاج يتسلك رحت للراجل فك الفيبر اللى فوق وسلك الريداتير كويس وطلع صدا بالهبل ركب وشغل الاقى نقط مية بتطلع من فوق مكان ما فك العمة اللى فوق بتاعت الريداتير اللى بيركب فيها الغطاء رحت تانى قام فاكك وجاب مادة جيل قوية كدة وانا اللى جبتها على فكرة وحط منة وطبعا الجوان الكاوتش وسع مش عارف لية بقى كبير على الريداتير المهم قطع منة جزء وظبطة بالظبط على الفتحات وحط ما بين القطع المقطوعة من الجوان الجيل دا وركب جرب لحد الان بقالى 5 ساعات مفيش تسريب ظاهر انا بقى خايف من المادة تفك مع السخونة على فكرة المادة دى اللى بتتحط على وش السلندر والجوان بتاعة تقريبا المهم اية رايكم الحوار دا نافع ولا اية وهل لو فية خرم ابرة حتى مش كاتم بلاقى نقص فى المية برضة ولو مش منفس مية ومنفس هوا مثلا المية تقل برضة بالله عليكم طمنونى لانى اول مرة افك الريداتير اساسا حد يطمنى بس بالصح مش يطمنى وخلاص انا عارف انى غلطان كنت سبتة مسدود احسن ما انا قلقان كدة يا جماعة حد عمل الموضوع دا قبل كدة وجل وكدة ولا اية هو لونة رصاصى الجيل ومرسوم علية وش شلندر وجوانات وكدة ومكتوب بالانجليزى يتحمل 750F
Heeeeeeeeeeelp me
قديم 08-08-2011, 07:41 PM
الصورة الرمزية NASERELFHHAM
NASERELFHHAM NASERELFHHAM غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير الى الله
التخصص العملى: أعمل بمصر للطيران
هواياتي: الكومبيوتر

NASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الريداتير ونصيحة لوجة الله ارجوكم ساعدونى

ده اسمه سيليكون حرارى علشان يمنع التهريب للمياه عند سخونتها وبيكون طبقه مثل الجوان ما تخافش ما دام ما فيش تهريب لبخار الماء

يعنى طالما نسبه المياه سليمه ولا تنقص لا داعى للقلق

وابقى حطلها مياه خضراء أو حمراء علشان ما تصديش تانى

ما كان لله دام واتصل..وما كان لغير الله انقطع وانفصل

قديم 08-08-2011, 07:42 PM
Viva4ever Viva4ever غير متواجد حالياً

Viva4ever is a glorious beacon of lightViva4ever is a glorious beacon of lightViva4ever is a glorious beacon of lightViva4ever is a glorious beacon of lightViva4ever is a glorious beacon of light

متقلقش مش كل انواع الحام بتفك من الحرارة ولو فرضنا انه فك رغم ان ده صعب هتسمع صوت
التسريب يعنى مش هتمشى والعربية مفهاش مياه .انشاء الله خير ومتقلقش
قديم 08-08-2011, 07:50 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

من الممكن ان يتم غلق اى خرم بتلك المادة
الافضل ان تقوم بتنظيفة باستخدام ماكينة التنظيف فى اى محطة موبيل محترمة
بدل كل ما سبق عليك واستعمال الماء الاخضر ولن تجد اى صدأ ابداً بالاضافة ان الماء الاخضر مفيد للنظومة الخاصة بالتبريد كاملة

قديم 09-08-2011, 12:38 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NASERELFHHAM مشاهدة المشاركة

ده اسمه سيليكون حرارى علشان يمنع التهريب للمياه عند سخونتها وبيكون طبقه مثل الجوان ما تخافش ما دام ما فيش تهريب لبخار الماء

يعنى طالما نسبه المياه سليمه ولا تنقص لا داعى للقلق

وابقى حطلها مياه خضراء أو حمراء علشان ما تصديش تانى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Viva4ever مشاهدة المشاركة

متقلقش مش كل انواع الحام بتفك من الحرارة ولو فرضنا انه فك رغم ان ده صعب هتسمع صوت
التسريب يعنى مش هتمشى والعربية مفهاش مياه .انشاء الله خير ومتقلقش

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فيصل مشاهدة المشاركة

من الممكن ان يتم غلق اى خرم بتلك المادة
الافضل ان تقوم بتنظيفة باستخدام ماكينة التنظيف فى اى محطة موبيل محترمة
بدل كل ما سبق عليك واستعمال الماء الاخضر ولن تجد اى صدأ ابداً بالاضافة ان الماء الاخضر مفيد للنظومة الخاصة بالتبريد كاملة
والله يا جماعة طول عمرى بحط مياة خضراء ومش عارف بقى صدا ازاى تعفوا والله سالت علية فى التوكيل كان باكثر من 900 جنية والله العظيم
حزنت جدا قلت انا عبيط انى افكة اساسا هههههه دا غالى اوى
المهم انهاردة جريت بالعربية وتكيييف وحوار الحرارة مظبوطة الحمد لله وبصيت على الخرطوم اللى فوق جايب من الريداتير من قوف كدة لقيتة منفوخ وكابس يدوب 5 دقايق لقيتة بيهدى ويطرى يعنى زى بيفسى نفسة هل دا طبيعى ولا اية ولا كدة بينفس فى الريداتير من مكان الجيل وكدة وللعلم انا مش ملاحظ نزول مياة من اى حتة من اى مكان محطوط فية الجل دا وهل انى لما قطع الجوان عشان يظبطة وحط مكان القطع جيل يبقى كدة تمام والجيل هيعوض القطع ولا اية معلش وشكرا اوى اوى على المشاركات والله انتم اكتر ناس محترمة ومنتدى موثوق